Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 3812 ggr
Torplyktans
2013-05-26 22:43

Hälp med färg / mönster Kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hos två av min kattungar är jag osäker under vilken färg / mönster jag ska registrera dem. 

Emil skulle kunna vara n 22 men hans mönster syns inte alls särskild bra. Han har inte alls dem bruna ränder som syskonen utan mer vit / gråa ränder. Möjligen att det börja bli lite bruna ränder på ryggen. Det är ju säkert svår att se på bilderna men ni få gärna ge lite tips om vad ni tro och vad jag ska kolla på. Han har ju en vit näsa och vita fötter so hans näsa är ju hel rosa tyvärr inge hjälp där, däremot har han vita öronkanter. Men jag har hört att n non-agouti katter kan ibland har spöktecken i alla fall?

Vi vet inte om pappan bär på non-agouti det få ju kattungerna visa i so fall.

www.torplyktan.se

Annons:
Torplyktans
2013-05-26 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en till bild på Emil

www.torplyktan.se

Torplyktans
2013-05-26 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

och Emil från andra sidan

www.torplyktan.se

AgnetaB
2013-05-26 23:31
#3

Om de är 22 har de bredare mindre med ränder på svansen än tex tigre som har typ 7-8st.

ja non agouti kan ha spökmönster.

-Tinis-
2013-05-27 15:21
#4

På bilderna ser han ut att vara n 22. Mönstret kommer förmodligen att spricka upp mer när han blir äldre.

Torplyktans
2013-05-27 17:55
#5

Jag tänkte som du skriver Tinis att det kanske spricker upp mer senare.

Svansen är ingen större hjälp än då även den ser väldigt svart ut. Men det lilla jag kan se på svans och magen, ben så tro jag i mönster form relativt säkert på 22 då ränderna inte är så tätt och antydan till det runda som brukar vara på sidan.

Tänkte att han ev skulle kunna vara spottet med tabby som basmönster, vet dock ej om Fiona bär på spottet.

När man ser honom framifrån so tro jag ju inte riktigt på att spökmönster på svarta kattungar skulle kunna ge så vita öron och så tydliga ränder på ansikte och ben. Fast jag saknar ju erfarenhet av det har inte sett spökmönster på svart tidigare.

www.torplyktan.se

LaSadie
2013-05-28 14:08
#6

Säger också att han är n 22 09, för han är mönstrad.

Annons:
Torplyktans
2013-05-29 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Då få han nog var n 22 09 så länge det inte visas något annat nu när växer.

Vad tro ni då om lilla Elliot som är creme, kanske e 09 (22)?

Det syntes tydliga tabby ränder när han var nyfödd, även vita öron, men håller det på bli otydligare. Pappan har inte mycket non-agouti bakom sig det är lite tveksam om han kan vara bärare an non-aguoti.

www.torplyktan.se

Torplyktans
2013-05-29 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

och så här såg han ut med 2v

www.torplyktan.se

Torplyktans
2013-05-29 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

och det är nu med 3,5 veckor

www.torplyktan.se

blondifire
2013-05-30 08:41
#10

lurigt det där men på sista bilden ser han ju solid ut tycker jag iaf

S*Winsnes Wilda

Torplyktans
2013-05-30 08:55
#11

Ja det är lite fram och tillbaka med honom so svårt med creme! Jag är också mest inne på solid för tillfället.

Just nu tycker jag han har vita öron (kanter) och vit runt ögonen men sen syns det ju knappt nån mönster. Ser välldigt fint solid ut på kroppen just nu.

Fast sen är alla kattungar välldigt mörkt helfärgat på ryggen än så länge. Och även Emil har ju inte so tydligt mönster. Hm jag får väll vänta lite till med att registrera dem.

www.torplyktan.se

blondifire
2013-05-30 09:01
#12

eller så reggar du det går ju alltid o ändra om han ska användas i avel elr ställas ut, j hade en creme i min foderkull ska se om j hittar ett foto :-)

S*Winsnes Wilda

blondifire
2013-05-30 09:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

han är reggad som ds

S*Winsnes Wilda

Annons:
blondifire
2013-05-30 09:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Minas

S*Winsnes Wilda

DjupbackensJessica
2013-05-31 09:50
#15

Créme är en väldigt svår färg… Men jag tror också att han är solid 🙂

Säger också som #12 att det går ju alltid att ändra senare om det är fel. 😛

Torplyktans
2013-05-31 19:06
#16

Just nu ser han randig ut igen ;-) ska fota dem på helgen. Men det är ju som ni skriver det är ju bara ändra senare om det blivit fel. Det är ju mycket svårt med creme och så har han vita tecken också.

Det är skönt att få gjort registreringen innan midsommar när alla semester dra igång tänkte jag.

Tack för hjälpen :-)

Det verka ju finnas många olika creme toner och sen ds också. Jätte svårt att se vita öron eller ej hos dem allting är ju so ljust!

Vad söt han är den där lilla ds creme killen!

www.torplyktan.se

LaSadie
2013-05-31 19:20
#17

Fota huvudet och baksidan av svansen. Men det är svårt på creme, de kan vara så ljusa på ställen där man kan se om de är mönstrade eller inte.

EddaM
2013-05-31 22:06
#18

När det gäller brunmönstrade har de aldrig spökmönster på samma sätt för där är den solida färgen svart. Svarta kan ha spökmönster men det brukar bara synas som skuggor i den annars svarta pälsen.

Creme är det svåraste, har ju själv en creme hane men det syntes tydligt när han föddes att han var tabby.

Har även haft en cremesilvertabby och det tog ett tag att reda ut men fick hjälp =)

Att de är vita i ansiktet och på bröstet hjälper inte till heller. Är båda föräldrarna mönstrade?

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

ellen1960
2013-06-01 09:16
#19

bruntabby skogkatter kan være veldig mørke som bebisser, men mønstret kommer frem etterhvert

Torplyktans
2013-06-01 10:31
#20

Mamman är non-agouti och pappan Tabby men Pappan har bara fått mönstrade ungar i dem två förra kullerna och hans föräldrar är ochså mönstrad (och längre upp också) Jag är lite tveksam till att han bär på non-agouti men det kan jag ju inte veta så klart.

Bra att höra att dem kan vara så mörk. Dem andra 4 har alla så tydligt mönster från födseln. Då bli man so förvånad att det är so olika bland sykonen i samma kull.

Min creme kattunge ställer mig liksom för det omvända problemet som vanligt. Jag tro han borde vara tabby men han har väldigt svag mönster.

www.torplyktan.se

Annons:
EddaM
2013-06-01 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här är Greven ur min senaste kull som liten. En väldigt mörk bruntabby även han =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Kronängens
2013-06-02 02:58
#22

Emil är n 09 22.

Upp till toppen
Annons: