Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 2214 ggr
[kaffebönan]
5/18/13, 5:55 PM

Kladd i ögat på kattunge, 2 veckors

Hej!

Jag frågar er som är uppfödare,har själv bara en huskatt..Nu har hon fått kattungar som blir två veckor på måndag..Mitt bekymmer är att en av kattungarna har fått problem med att ögonen kladdar igen och han kan inte öppna dom..han va först att öppna ögonen,han va inte ens en vecka gammal..alla öppnade ögonen strax efter.

Jag har baddat med kokt kallt vatten samt även koksaltlösning för ögonen,men det går inte över..kattmamman är vaccinerad och hon är inte ute nu.Har inga fler katter.

Kattungarna ligger i bolåda med flera fleecefiltar,men dom ligger i tvättstugan i källaren för att inte bli störd av våra små barn..kan det vara för kallt??

Ska ringa veterinären på måndag,men undrar om någon har tips på vad jag kan göra??

Tack på förhand!!

Annons:
LaSadie
5/18/13, 8:18 PM
#1

Var pappan vaccinerad?

[kaffebönan]
5/18/13, 8:26 PM
#2

Ingen aning, det är ju en huskatt som parat sig ute..så det kan jag inte svara på…

AgnetaB
5/18/13, 8:29 PM
#3

Sätt in en bild så vi kan se.

jag hade någon som blev lite åt det hållet men vet ej hur mycket du menar. Jag baddade någon dag med ljummet vatten o en bomullsrondell o försökte få bort det liksom men var inte direkt kladdigt.  Se till att ha rena händer både före o efter ögonbehandling.

Om det är kladdigt måste du nog till en veterinär.

[kaffebönan]
5/18/13, 8:46 PM
#4

Ska göra det…det är inte kladdigt så det rinner eller så..mer att när jag ska kolla till dom så kan han inte få upp ögonen och då tvättar jag,då öppnar han ögonen och det ser bra ut..men nästa gång jag kollar dom så är det likt. Kan jag tvätta med ljummet vatten utan att koka det först?

AgnetaB
5/18/13, 9:22 PM
#5

Låter som min hade då för ögat var ej kletigt men ville ej hålla sig öppet efter de öppnat sig.  Jag gjorde så att jag tvättade med ljummet vatten(okokt men de är ju förstås bättre med kokt) o försökte få bort det som satt så det gjorde så ögat ville fastna .Var däremot försiktig att få in smuts så inte så lätt. Mjukade upp med ljummet vatten o en rondell o försökte ta bakifrån fram mot ögonvrån om du förstår vad jag menar.

kom ihåg rena händer, tvätta dem med tvål o vatten i 20sek.

Ang om de fryser är svårt att säga men kattungar har svårt att hålla värmen.Om du kollar när mamman går bort så ligger de alltid i hög för att hålla värmen o det gör de inte så mycket då de blir större.

LaSadie
5/19/13, 1:12 AM
#6

Kan vara något som mamman drog med sig in, nåväl… ring till vetten för rådgivning och medicin om det skulle behövas :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: