Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 3063 ggr
-Cissi-
2013-04-02 15:55

Utställning

Hej jag har bestämt mej för att testa ställa ut min skogis men jag har ingen erfarenhet och vet inte heller hur utställningen går till.

Så ni som ställer era katter berätta gärna hur det går till, hur ser en utställnings dag ut för er? :)
Badar ni katterna dagen innan?

Vad kollar domarna på?

Vad behöver man ha?

Nått särskilt man behöver tänka på?

Berätta ALLT som har med utställning att göra :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
EvaSe
2013-04-02 16:49
#1

Öm du ska ställa på Sverakutställning så finns mycket matnyttigt att läsa här

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

-Tinis-
2013-04-02 21:53
#2

Den här artikeln innehåller en hel del info. http://hem.passagen.se/scrollan3/utstallning_for_dummisar.html

-Cissi-
2013-04-02 22:02
#3

#2 Tack ska läsa den :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
2013-04-03 18:58
#4

Jag håller på att ta mej igenom länken jag fick män det är lite mycket info så pauser är bra :P

Har en till fråga :) var för schampo och balsam är bra för en skogis?
Behöver man balsam? gärna nått som inte är allt för dyrt :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Susanne J
2013-04-06 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag ska till Västerås 4-5 maj med min Razz 4 månader..Han har varit utställd 2 ggr tidigare. Andra gången fick jag följa med innan jag köpte honom för att se vad som hände från man kom till utställningen till det stängde. Jag var med hans uppfödare. Ta kontakt med din katts uppfödare om hon/han inte kan hänga med på en utställning o hjälpa dig. Jag får hjälp av uppfödarens syster den 5 maj men den 4 maj ska jag klara mig själv..kommer bli en intressant dag..men i Sollentuna i påsk då jag var med fanns många snälla o trevliga skogisutställare, o andra med såklart som svarade på massor av mina frågor. jobbigast är när man får en domare som man varken fattar vad han säger eller kan läsa det han skrivit*L*..lycka till, oavsett hur det går är allt en erfarenhet. var inte rädd för att fråga assistenter eller utställare.

-Cissi-
2013-04-06 22:01
#6

#5 Tack :) kunde kontakta min uppfödare men hon bor tyvärr lite långt borta. Hur reagerade din misse på er första utställning?
är lite rädd att min flicka kanske blir rädd eller så hon är "redan" 2år men det blir väll en vane sak..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Susanne J
2013-04-06 23:36
#7

Han va okej. busade i buren med sin syster o grävde ur sanden ur kattlådan.besökarna tyckte de va roliga iallafall*L*

jag köpte ett trimbord på utställningen i Sollentuna för 1100, ihopvikbart o lätt att bära. två skålar varav en som jag ska hänga på buren o ha vatten i. burskynke har jag beställt från Janita's design. kostade en del men jag vill ha ett ordentligt på en gång..dock var det till min sphynxhona så det går i rosa. ska fixa ett till som passar skogishannen. skynke måste du ha på buren, det ska sitta till utställningen är över. man kan få tillsägelse odyl annars. samma om man avviker innan utställningen är slut, man kan tom bli diskad.

ta med en hopfällbar stol. nått ät o drickbart om du inte vill köpa allt på plats. Några leksaker, vippa, mat o vatten till katten. ta med kattlåda o sand..en del utställningar har sand man kan få.

jag har köpt K9 schampoo, crisp..och sen en spray K9 crisp o ha på utställningen. den e antistat.. sen har jag ett bra balsam..minns inte namnet nu..en vuxen katt ska tvättas flera ggr innan en utställning..först schampoo o sen med balsam..skölj ordentligt..inte i öronen. torka med fön. men det är en djungel av olika så man får massa tips..nått man ska köpa är mirakelkam..en stor o en liten..se till o märk de för de kan försvinna om du råkar glömma den på tex buren. de kostar ca 250 kr styck men man kan få bättre pris på en utställning.

när du ska iväg glöm inte stamtavlan, o brevet att du ska vara med. du ska visa stamtavlan först, sen gå till vetrinär sen går man o anmäler sig. ibland får du välja bur var du vill annars står ditt nummer på din bur…e mer men jag e lite seg såhär på natten. o jag e ju inget proffs..bara en go amatörutställare=)

-Cissi-
2013-04-06 23:44
#8

Tack så mycket för lite insikt! :) Ska kolla upp lite grejer du skrivit :) Köpte en mirakelkram tidigare en som har grova/finare tänder på samma kam, men funderar på ifall den är äkta..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

blondifire
2013-04-09 06:20
#9

edit: vaccinationsintyget e superviktigt om vetr inte skrivit bak på stamtavlan o vacc får inte vara äldre än 1 år.

S*Winsnes Wilda

Susanne J
2013-04-09 09:01
#10

Jag har fått en pärm av uppfödaren där jag kan sätta in stamtavlan o alla andra papper. den är jättebra.

EvaSe
2013-04-09 16:57
#11

Jag ska till Västerås med min Långängens Krokant, om du har vägarna förbi där så leta upp mig så kan jag visa och berätta.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

EddaM
2013-04-13 11:34
#12

När du badar så schamponera katten flera gånger. Och använd bara lite balsam. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annso_
2013-04-13 21:57
#13

Hoppas det är ok att jag ställer en fråga :)

Jag ställer ut min skogkatt och använder ínte balsam när hon badas, måste man det ? På senaste utställningen lyckades vi charma en domare som är väldigt petig med preperingen, hon sa att hon visades på ett mycket ex vis och visade hennes päls för publiken..

Annons:
-Cissi-
2013-04-13 22:19
#14

#11 När ? :)

#13 Det är inga problem :)

Jag är lite orolig att min flicka har för lite päls oxå.. råkade ta lite för mycket med en furminator på henne när hon var liten och har först nu under vintern börjat växa ut igen.

Hon får även lätt tovor i "manen" under hakan, nån som vet nån bra lösning på det mer än att kamma igenom 3gr/dag?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
2013-04-13 23:31
#15

Jag har förresten haft/har lite svårt med hennes hull och tycker hon är lite smal och tunn över rumpan nu (har dock blivit bättre) är 3,4 en bra/normal vikt? skulle vilja ha upp henne lite mer men är lite svårt.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Susanne J
2013-04-14 10:47
#16

jag fick lära mig att man ska typ schamponera 2 ggr med ursköljningar mellan såklart sen balsam en gång på en kattunge.på en vuxen med mer päls då ska man schamponera fler ggr..jag tror man ska göra det som funkar bäst för en själv o sin katt.

Annso_
2013-04-14 12:00
#17

Ja jag schamponerar ju många gånger och sköljer ur mellan..Tänkte bara nu i efterhans så det inte förstör pälsen om man inte "återfuktar" den med balsm..Verkar dock fungera bra för oss utan för hon har fin päls :)

-Cissi-
2013-04-14 12:28
#18

#17 hur många är många gånger? :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annso_
2013-04-14 12:40
#19

Det är olika men sätter i schampo ca 5-6 gånger och sköljer emellan, då sköljer jag dock inte jätte noga men sist ursköljningen så sköljer jag 10-15 min :)

-Cissi-
2013-04-14 14:58
#20

Okej :) varför så många gånger? ger det bättre effekt?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Annso_
2013-04-14 18:26
#21

Jag har inte ställt ut så länge så vet inte om jag svarar rätt men som jag har hört så öppnar man upp själva håren första tvättarna och dom sista tar bort fettet eftersom håren då är öppna och då blir rena, sen när man fönar med kall luft så stänger man håren igen..I början schamponerade jag bara en gång men märks stor skillnad om man gör de fler gånger..Vi människor ska egentligen med schamponera minst 2 gånger för att öppna upp håren på oss själva med :)

-Cissi-
2013-04-14 18:47
#22

Ah :) okej då förstår jag

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Mona22
2013-04-14 19:20
#23

Kan berätta att vi aldrig badade våran skogis innan utställning. Kammade honom riktigt noga och fick alltid beröm för "prepareringen"😂.

Känns lite som att ju mer man badar ju mer måste man bada sen.

LaSadie
2013-04-15 14:31
#24

#15 är hon fertil eller kastrerad? Fertila katter har lättare att tappa vikt och svårt att gå upp av allt letande efter pojk- eller flickvän. Annars är det att ge fetar mat. Testat barf? Brukar väljare fetare kött när de behöver lägga på sig mer.

-Cissi-
2013-04-15 15:03
#25

Hon är kastrerad nu och det har hjälpt mycket men hon är även så himla kräsen och äter knappt blötmat om det inte är av ett visst märke och så fort konsistensen på maten är som kött äter hon det inte

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

EvaSe
2013-04-15 17:02
#26

#14 Vi ska till Västerås Kattklubb lördag den 4 maj.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

-Cissi-
2013-04-15 17:07
#27

Tusan då är jag upptagen :/

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Susanne J
2013-04-16 10:54
#28

jag fick tips av en annan sphynxägare att ge min smala sphynx råa kycklinghjärtan..man kan be ica eller coop ta hem..se bara till att de fryses in 48 timmar innan de serveras..jag delade mina i små påsar..de ska iallafall vara bra o ge.

-Cissi-
2013-04-16 11:00
#29

#28 Tack jag ska tänka på det.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

blondifire
2013-04-17 14:05
#30

köper du svenskt behöver du inte frysa dom innan o ICA brukar ha det hemma..

S*Winsnes Wilda

-Cissi-
2013-04-17 14:29
#31

Tack :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Susanne J
2013-04-18 09:52
#32

jag köper svenskt men i dessa tider tar jag det säkra före det det osäkra..=)

Kronängens
2013-04-18 16:01
#33

Angående vikten. 3,4 kg på en hona som är två år är lite. Jag har en som väger 4,1 och hon är alldeles för tunn. Henne får jag truga och fjäska för med för att hon ska äta. Jag vill gärna att honorna ska väga över 4 kg när de är vuxna, sedan beror det ju på längd och benstomme vilken vikt som är lagom för varje katt. Skogkatten ska vara en rejäl katt och att väga lite mindre kan vara en nackdel på utställning. Jag har två honor som väger 6 kg, men de är lite för runda om magen och borde väga något mindre, särskilt den ena.

Men prova att ställa ut ska du förstås göra ändå. Då kan du ju också se storleken på andra katter. Om din hona inte varit kastrerad så länge kommer hon säkert att gå upp lite till så småningom.

-Cissi-
2013-04-18 19:10
#34

#33 tack för svar :) har länge funderat på vad normalt en skogis ska väga och nu vet jag ungefär iaf :) hon vägde 2.7 innan jag kastrerade henne strax efter nyår. Har alltid tyckt att hon vägt för lite, men det känns även som att hon inte är lika stor som en vuxen skogis har däremot inte träffat en vuxen skogis sen jag köpte henne för snart 2 år sen.

Mer tips på vad som är bra att ge för henne att gå upp i vikt med tar jag gärna emot :) är det mest att ge rått kött?

Tar gärna emot mer tips om utställningar :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Annso_
2013-04-18 19:59
#35

Min skogishona på 1,5 år vägde 5 kg som fertil och nu 5,5 kg som kastrat men är fortfarande absolut inte tjock :) Hon har jätte fin benstomme och är fint musklad..

EvaSe
2013-04-19 17:39
#36

#27 Uppsala den 18 maj, passar det? Då ställer jag kull också

snrf utställning

Det är en WCF-utställning, första gången för mig på en sådan, men allt annat runt omkring kan jag förklara

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Nina-R
2013-04-23 08:59
#37

#34 Vikt på en "normal" skogis är omöjligt att säga då det givetvis finns variationer inom rasen. Man ska aldrig gå efter vågen när man kontrollerar hullet utan man ska känna på katten.
Däremot önskar ju jag gärna att de väger minst 4 kg. Men det är så mkt som spelar in, harmoni i kroppen är viktigare för mig än vikten.

/SE*Barababelle's

-Cissi-
2013-04-23 17:30
#38

#36 Tusan min syster ska ställa ut sin vovve den 18 de och jag ska med så det går inte heller :/

#37 Jo det är sant att annat spelar in, men skulle gärna få upp henne till 4kg för det känns som att det skulle vara en bra vikt för henne

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

EddaM
2013-05-09 18:58
#39

Kolla på http://sverak.se och där ser du alla utställningar. Nerks är en stor utställning som dessuutom skall ha skogis special =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Susanne J
2013-05-09 23:56
#40

Gick bra  i Västerås för min Razz..Han blev BIV och nominerad till panelen på lördagen och fick EX1 på söndagen så nu är han kvalificerad till Skandinaviska i Norrköping i höst. Ska till Nerks med Razz skogisen båda dagarna samt ha sphynxen med på söndag..sitter med anmälningsblanketterna just nu…försöker reda ut vilken grupp sphynxen ska va med i..e en djungel med grupp o klass osv. Ingen som bor nära Arboga eller som ska passera på väg till Birka eller den nere i Göteborg? Skulle vara roligt att åka dit..

-Cissi-
2013-05-10 13:22
#41

#39 Ska kolla på den :)

#40 Grattis :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
ellen1960
2013-05-10 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

2.7 høres litt lite ut ja. Men så er spørsmålet er hun liten,eller er hun bare tynn?

Jeg har en hunnkatt på 9 mnd som er over 4 kg, men hun har en utrolig lang kropp….

-Cissi-
2013-05-10 19:25
#43

#42 Jag har ju inte så mycket att jämföra med :P men tycker inte att hon är så väldigt stor, just nu är hon faktiskt ganska fin i hullet  men känns fortfarande lite tunn från revbenen bak till höfterna.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

ellen1960
2013-05-10 23:39
#44

du kan tenke slik at en skogis skal være ganske tor, større enn bondkattene, om du forstår hva jeg mener. Ta en tur på uttilling å se ;)

-Cissi-
2013-05-11 15:26
#45

#44 får göra det :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annso_
2013-05-11 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Här har du också en hankatt med en otroligt flott längd på sin kropp..11 månader o 2 veckor gammal ..5,8 kg tung ;)

-Cissi-
2013-05-11 16:26
#47

#46 Han var riktigt snygg! :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annso_
2013-05-11 16:39
#48

Tack :) Har du ingen bild på din skönhet ? Behöver ju nödvändigtvis inte vara ett uppvisnings foto :)

Annons:
-Cissi-
2013-05-11 17:04
#49

Har massa bilder :p ska leta reda på nån fin 👍

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
2013-05-11 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Hittade ingen som dög :P så tog en ny

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
2013-05-11 17:19
#51

Ska se om jag kan få hjälp med en uppvisnings bild :P senare skulle vara kul att se hur hon ser ut då

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annso_
2013-05-11 17:20
#52

Vilken stilig tjej ! Älskar hennes tofsar på öronen :)

-Cissi-
2013-05-11 17:33
#53

Tack så mycket :) gillar dom oxå ^^

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

ellen1960
2013-05-11 21:32
#54

Din katt ser fin ut, så ta henne med og se hva som hender ;)

-Cissi-
2013-05-11 21:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

#54 Tack! :) Ska troligtvis ställa henne i Eskilstuna :) 

Måste bara slänga in en till bild på henne jag tog för typ 2 min sen :P men hon kunde ju inte titta i kameran

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
ellen1960
2013-05-11 22:59
#56

Hva heter din katt(stamnavn oog alt)?

-Cissi-
2013-05-12 09:41
#57

Hon heter S*Redtail´s Charming. Jag kallar henne AnnaBell :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

ellen1960
2013-05-12 11:20
#58

Ja, man vil kanskje ikke gå rundt å rope Charming, charming ;)

-Cissi-
2013-05-12 15:38
#59

Kan bli lite krångligt :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
2013-05-25 11:31
#60

Är det nån som vet vad man ska ha för storlek på kattlådan i en enkel bur? :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Katzuki
2013-05-25 18:00
#61

Tror att våran utställningslåda är bredd 26 och längd 37 :) Funkar ok i enkelbur.

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

-Cissi-
2013-05-25 20:30
#62

#61 Tack :) ska se om jag hittar nån med dom måtten

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
AgnetaB
2013-05-25 21:06
#63

De är små iaf o finns inte i alla djuraffärer.

Hur går det med burskynke då?

-Cissi-
2013-05-25 21:09
#64

#63 Annso_  här syr ett åt mej :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

AgnetaB
2013-05-25 21:12
#65

Jaha vad bra! Håller hon på med sånt?

En som var jätteduktig här i stan sydde åt mig men tyvärr har hon avlidit:(

-Cissi-
2013-05-25 22:12
#66

Vad tragiskt :(

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

ellen1960
2013-05-28 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Har en i Norge som er mye på ustillinger, hun syr veldig fine burpynter

-Cissi-
2013-05-28 19:16
#68

#67 Snyggt! :D

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: