Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 6718 ggr
SolidShinta
3/20/13, 7:36 AM

Svartsilver vs Blåsilver

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker det här är jättesvårt att se skillnad på ibland.
Jag vet att blå är den diluterade färgen av svart, men ibland tycker jag verkligen att det kan finnas gränsfall som gör det hela väldigt svårt att avgöra om det är blå eller svart.

Som tex min hona kallad Cortana. Hon är registrerad ns 22 alltså svartsilver tabby, men hon har synligen inget som jag skulle kalla svart på sig. (på bilden ser hon kanske lite ljusare ut än hon gör när man ser henne i verkligheten, men hon ser definitivt mörkgrå ut i sin teckning och inte svart.)
Hon fick även en liten bäbis för många år sen nu, som tydligt var blåsilver som jag då även registrerade som det. Tänkte att både hon och Shinta väl bar på den diluterade genen då båda har det i släkten.

Hur som helst! Finns det något lätt sätt att se skillnad på det? :) Typ på trampdynorna eller något liknande? 😃

http://norskskogkatt.ifokus.se/albums/51342230d3b4fd3081002c23-cortana

Annons:
SolidShinta
3/21/13, 9:27 AM
#1

Ingen? :)

Kronängens
3/21/13, 2:50 PM
#2

Det kan vara lite svårt att se skillnad på svartsilver och blåsilver i vissa fall. Silvret är ju att det är vitt i botten. Svartilvermönstrade katter ser grå ut. Det är vackert tycker jag! Blåsilvermönstrat blir i en annan nyans. Det är förstås lättare att se om man får båda varianterna i en kull.

Mig veterligen finns det inte några knep, det är nyansskillnader man får kika på, men det kan finnas andra som vet bättre.

AgnetaB
3/21/13, 4:51 PM
#3

Trampdynorna på en blå ska vara lila o inte svarta har jag lärt mig.

I min kull nu var alla  silver, 4 svarta o en var blå. Syndes tydligt att den var blå men med tid så "förstörde" silvret så han såg nog nästan ut som de  andra. Blev extra svårt då den blåa o någon till hade vita tassar.

EddaM
3/21/13, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag håller med om att det kan vara svårt. På nosspegeln kan man se vad det är färg på katten. Här är en bild på min första skogis S*Nattugglan´s Willow och hon är ju fs men hon ser ju väldigt blå ut men är det alltså inte.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

SolidShinta
3/22/13, 4:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för svaren!

Jo, har förstått att det är en annan nyans det handlar om.  Som sagt, den ena honan som Cortana fick var helt klart blå, då hon var väldigt ljus i teckningen redan som unge och såg liksom mer granitblå ut än grå.
Är bara att ibland när man surfar runt så kan jag bli så fundersam. Vissa katter som folk skriver är blåsilver tex kan jag tycka ser precis ut som min Cortana och vad är det då som gör henne svartsilver? Och vissa katter som är svartsilver kan vara mycket mörkare än hon är. Samt att vissa svartsilver ibland kan se ljusa ut de också, så, ja, minst sagt förvirrande. haha
Lättare med solida/smoke katter. ;)

#3 Kollade på Cortanas trampdynor och de är mer blågrå än svarta, lite rödnyans finns väl dock inblandat. Svårt att säga. :/

#4 Vilken sötnos! Vilka ögon! 😘
Hur ser man det på nosspegeln då menar du förresten? :) Min Cortis har ju rosa nos, hehe. Så om hon är svartsilver respetive blåsilver hur ska den se ut då?

Som det verkar luta lite åt nu, så kanske ni förstår att jag börjat ifrågasätta min lilla dams färg. Tycker bara att hon ser väldigt blå ut ibland. 😉Därav inte att jag funderar på att regga om henne eller något sådant, bara att jag är lite nyfiken på vad ni tycker hon ser ut att vara. Samt att jag tycker det är väldigt förvirrande med blåsilver och svartsilver, och har tittat runt en del på blåsilvringar på senaste. 😇

SolidShinta
3/22/13, 4:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En till

Annons:
SolidShinta
3/22/13, 4:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

och en sista
ursäkta den dåliga bildkvaliten på alla bilder

SolidShinta
3/22/13, 5:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Okej, nu är det sista. Lovar! 😇

AgnetaB
3/22/13, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här ser du den blåsilver ungen jag pratade om (sibir) resten är svartsilver. Mycket enklare med solida, håller med du. Då jag färgbestämmde gick jag  på hur de såg ut som små innan allt silver kom.

Kronängens
3/22/13, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag tycker din tjej ser ut som svartsilvermönstrad utifrån bilderna.

Här är en blåsilvertabby kille, S*Kronängens Sunny Boy. Han är i och för sig kattunge, men jag har ingen bild från när han är äldre.

Kronängens
3/22/13, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är min hona IC SE*Holy Smoke's Mean Machine, som är fin silver. Hon är ns 24, dvs svartsilverspotted.

SolidShinta
3/23/13, 8:25 AM
#12

#11 Mjo, Cortana ser ju mer ut att vara "ren" silver så som din Mean Machine. Sunny boy ser ju mer "smutsig" ut i färgen. Men det kanske har en del med rufism att göra också? Dock har min tjej en del rufism i perioder, vilket jag förstått inte anses så fint i silverkatter. (men det hör ju inte riktigt till den här tråden kanske) Är bara att Cortana(Daisy i stamtavlan) har av att döma på bilderna mycket ljusare mönstring än din Mean Machine. Men det kanske bara är att hon är en ljusare svartsilver?

#9 Jo, den lillen ser ju blåsilver ut. Håller med! Cortanas ena lilla såg ut så hon också. Men vad jag fattat det så kan en svartsilver även få blåsilver om båda föräldrarna bär på den diluterade genen?

Tycker fortfarande att det verkar finnas många gränsfall dock som är väldigt svårt att se på.

Jacama
5/7/13, 5:37 PM
#13

Det är ganska svåert att se. Jag har en tjej son är as 03 24 och hon har  blivit färgändrad på utställning två fånger. Till slut anmälde jag henne till färgbedömning innan utställningen vilket man kan göra. Ställer du ut tycker jag du ska göra det. Tycker iofs hon ser ut som ns.

Annons:
Kronängens
5/7/13, 10:49 PM
#14

#12 Alla katter kan få blå katter om de är blå eller om bär på dilution. Silver får de om en av föräldrarna är siver.

Min Mean Machine har väldigt fin silver (vitt i botten av pälsen överallt). Knappt någon rufism och tydligt mönster, dvs de svarta markeringarna. Jag tror ändå att din hona har samma färg.

SolidShinta
5/9/13, 2:41 PM
#15

Jo, hon är nog ns. :) Var bara lite nyfiken att höra vad folk trodde, eftersom hon är så ljus och periodvis "blå-aktig" jämfört med många andra ns jag sett.

Hon har lite rufism runt huvudet(på nosrygg och sidorna av munnen) men personligen tycker jag bara att det är fint. :)

Har funderat på att ställa ut henne ett antal gånger, då jag har fått höra av en annan skogkatt uppfödare att hon är väldigt fin.  Men nu är hon nog för gammal ändå. ;) Liten tant som hon är. Sen så skulle man ju kunna önska att hon hade lite större öron kanske. Men nu så ställs hon ju inte ut iaf så det spelar ju ingen roll. :)

Tack för alla svar!

Kronängens
5/9/13, 6:01 PM
#16

Man kan ställa ut dem även om de är gamla. Det finns seniorklass och veteranklass.

SolidShinta
5/10/13, 10:28 AM
#17

#16
Jo, det vet jag att det finns. Tänkte mer för hennes egen skull. Att det kanske är jobbigt nu när hon inte är så ung längre. :)

ellen1960
5/10/13, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jeg syns det er gnske greit å se om de er sort eller blåsilver, men at en blåsilver kan det ta litt mer tid før en ser om den er blåsilver eller bare blå

Her er en hona (N) Fiskerjentas Sikori som er sortsilver spottet

Upp till toppen
Annons: