Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 3021 ggr
SolidShinta
2013-03-04 05:06

Foder-fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har under en tid nu funderat på att byta foder, och är då väldigt nyfiken på vad folk här på forumet ger sina katter.
Jag har själv Skogis och eftersom de flesta som hänger på det här forumet då också har eller föder upp norska skogkatter skulle jag jättegärna vilja höra vad ni ger dem och rekommenderar. 

Så vad utfodrar ni era katter med, helt ärligt? :)

Annons:
SolidShinta
2013-03-04 06:11
#1

Jag vet förresten att det finns andra trådar om liknande ämnen och foderfrågor här. Men de flesta är gamla och eftersom folk blir mer och mer medvetna skulle jag gärna vilja höra vad ni ger era katter nu för tiden. 🙂

LaSadie
2013-03-04 08:56
#2

Jag ger torrisar som alltid finns framme. Har två katter som inte äter blötmat som gör att torrisar får ligga framme. Men har tre som tycker om blötmat och rå mat som vi serverar varje dag. Anser att blötmat och rå mat är bäst men vissa katter håller inte med :)

FruFilur
2013-03-04 09:19
#3

Jag skulle vilja utfodra enbart med blötmat, men…. Katterna vill annorlunda, eländiga torrfodersjunkies som de är!

I huvudsak utfodrar jag med Orijen torrfoder, men jag brukar se till att blanda i andra sorter (Eukanuba, James Wellbeloved, Hills, Iams, Royal Canin) också, för att de ska ha "vana magar" så att ett eventuellt foderbyte ska kunna gå smärtfritt… 80-90% orijen och 10-20% annat är min ungefärliga riktlinje…

Orijen funkar bra med min tjockis-kastrat, det är nämligen inte tillräckligt smaskigt för att han ska gå och äta "bara för att" vilket han gör med andra sorter (servera honom Royal Canin och han går fram som en frontlastare i skålen och bara äter, äter, äter) utan här äter han det han behöver och inget mer…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

ellen1960
2013-03-04 11:27
#4

Jeg bruker "Taste of Wild" og Orijen

SolidShinta
2013-03-04 12:32
#5

Tack för alla svar!

#3
Jo, jag skulle gärna ge mer blötfoder också, men min hona är är extremt kräsen och vill bestämt ha sitt torrfoder. Har försökt att få i henne med en hel del olika blötfoder-sorter sedan min hankatt gick bort i njursvikt för ett tag sedan. Men hon är inte övertygad. Slickar bara av såsen och sen lämnar resten. 😕

#2

Rå mat vill hon inte ens smaka på. Hon är vääääldigt kräsen.
När det kommer till torrfoder så äter hon nästan vad som helst dock. Väldigt konstigt.

#4
Varför har du valt de foder sorterna? Blandar du dem? :)

SolidShinta
2013-03-04 12:47
#6

Ni som verkar kunna sånt här lite. Kan man säga att det här är ett bra foder?

Innehåller:
Torkad fågel, ris, animaliskt fett, majs, vegetabiliskt proteinisolat *), vegetabilisk fiber, majsgluten, jäst, hydrolyserat animaliskt protein, vegetabilisk olja (soja, borago), betmassa, fiskolja, mineral, äggpulver, natriumfosfat, DL-metionin, taurin, L-cystin, ringblommeextrakt (innehåller lutein).

Näringsinnehåll:

Protein (%) 33,0

Fett (%) 22,0

Aska (%) 6,0

Stärkelse (%) 20,8

Råfiber (%) 5,3

Vattenhalt (%) 7,0

Kostfiber (%) 11,2

Omega 6 (%) 5,1

Omega 3 (%) 0,9

Kalcium (%) 1,13

Fosfor (%) 0,95

Magnesium (%) 0,08

Järn (mg/kg) 163,0

Vitamin A (IE/kg) 26.500,0

Vitamin B1 (mg/kg) 53,0

B6 (mg/kg) 82,4

Pantotensyra (mg/kg) 158,0

Vitamin D3 (IE/kg) 770,0

Vitamin E (mg/kg) 600,0

Annons:
Torplyktans
2013-03-04 13:31
#7

Låter som ett typisk Royal Cannin foder gissa på Main Coon vuxen foder. Det som jag är mest tveksam till är "vegetabiliskt proteinisolat" Tycker inte att katter ska äter vegetabilisk protein.

Och så vill jag själv gärna ha så färska kött som möjligt (så lite processad som möjligt) i kattfoder. Helst inte köttmjöl (torkad fågel låter bra men man får kolla upp vad det menas med det)

Ris och mais är bättre för katten än spanmål men bäst är så lite kolhydrater som möjligt. Sen tycker jag persönligen inte att mais och ris är miljömässigt försvarbar i djurfoder. Men att att fodra djur för att slakta för våra husdjur är ju en svår fråga (går åt mycket energie ) också men det är ju oundvikligt om vi vill ha våra små rovdjur. Inte så lätt det hela.

Men först och främst kommer ju om det är lämpligt för katten sen får våra egna övertygelser om miljö etc kommer i andra hand.

www.torplyktan.se

SolidShinta
2013-03-04 15:07
#8

#7
Proffsigt! 🙂 Det är Royal Canin Hair & Skin 33. Det hon bl.a. för tillfället äter.

Jag har också hört att spannmål är dåligt för katten, därför jag valt ett utan det. Samt att det har omega 6 och 3 i sig vilket ju ska vara bra just för pälsen.

Men som sagt så funderar jag lite på att byta foder.

Finns det foder utan vegetabilisk protein då? Samt att det ju trots allt är  mest av det animalistiska proteinet. Så är det så dåligt?

SolidShinta
2013-03-04 15:12
#9

Tack för alla svar! Verkligen!
Skulle gärna höra mera om vad fler ger sina katter också. 🙂 Märken och sånt.

Behöver inte vara ett råd till mig i sig. 😉 Bara lite namedropping på vad ni ger katterna om det är jobbigt att skriva mycket. Så kan jag leta fram mer info själv.

Torplyktans
2013-03-04 15:38
#10

Orijen / Acana

Ziwi Peak

Applaws

Porta 21 Feline Finest

www.torplyktan.se

Labolina_73
2013-03-04 16:09
#11

Jag ger mina katter torrfoder som alltid står framme, och jag ger blötmat en gång / dag på kvällen.

Just nu ger jag mina katter Proplans torrfoder då dom tyckte väldigt mycket om det när jag fick en provpåse, innan gav jag Eukanuba.

//Linda

Torplyktans
2013-03-04 16:46
#12

Ska kanske lägger till att jag själv ger min katter just nu Orijen torrfoder som står framme jämt och Ziwi Peak blötfoder samt deras torrfoder till mina två fertila Skogisar (mamma och dotter). Men har just lyckats att övertyga min två huskatter så vi får ser hur det kommer fungera i längden.

www.torplyktan.se

SolidShinta
2013-03-05 06:19
#13

#11

Tack så mycket! Skulle du säga att Proplan är bättre innehålls-mässigt än Royal Canin?

Har läst att ganska många ger Eukanuba, så jag testade det. Men min skogis hona ratade det totalt (även fast att det var torrfoder, konstigt nog). Man kan ju bli tokig. Haha

#12

Tack så mycket! :)
Hade gärna provat Orijen, då jag läst mycket bra saker om det här på forumet, men det finns inte att köpa här tyvärr. :/

Men Royal Canin är inte så bra iaf alltså?

Annons:
Torplyktans
2013-03-05 08:53
#14

Royal forskar ju välldigt mycket och jag tro dem har bra recept som fungera välldigt bra. Har alldrig själv sett skillnad på katternas päls etc.

Jag har själv gett Royal i många år och det har fungerat bra. Har förr även gett Hills ett tag. Det finns nog många högvärdiga mycket bra foder som konkurerar om marknaden.

Att jag väljer Orijen har mycket med min persönliga övertygelse att göra. Jag vill veta och kunna spåra vad som är i fodret och det kan jag hos Orijen enda till gården där lammen / kyklingar är växt upp. Inget är hemligt etc. Det med foder är inte så lätt katterna är ju lika olika som vi mäniskor så det finns säkert många olika foder som fungera välldigt bra. Det gäller bara att hitta det som fungera för katten och en själv.

Tanken att ge olika foder är också bra tycket jag. Och jag som uppfödare tro att jag ha ett stort ansvar i att om möjligt lära kattungerna att äta och gilla olika foder.

Har läst att ungarna redan i magen känner av vilka proteiner mamman äter och känner igen fodret sen och alltid äter helst det som mamman har ätit under dräktigheten. Jätte spännande och det är säkert också därför Royal har så bra erbjudnade till oss uppfödare ;-)

Det bästa är att själv läsa så mycket som möjligt om olika foder och kattens matsmältning etc. Och sen bestämmer du själv vad du tycker passar dig och din katt. Det var en bra artikel i senaste Sverak tidning om kattmat.

Det tog mig förresten nästan ett halvt år att byta mina huskatter / gamla bondkatter som helst äter möss och Royal ;-) till Orijen. Men vi mäniskor gillar ju inte heller alla gånger det som är nyttigt ;-)

P.S kolla mitt andra inlägg om foderbiternas storlek (det är lite därför jag också har bytt foder)

www.torplyktan.se

Nina-R
2013-03-06 12:38
#15

Jag ger mina fri tillgång till Applaws kyckling som inte innehåller ngt spannmål. Utöver det så får de mjau burkmat och även rått kött emellanåt.

/SE*Barababelle's

SolidShinta
2013-03-07 11:42
#16

#14
Tack! Det ska jag göra.

Jag testade ju Eukanuba också, för att jag har hört en del bra saker om det. Men kissen ratade det.
Kollade innehålls förtäckningen men tyckte att det verkade vara så stor skillnad på den och Royal canin sorten som hon äter nu.

Är Eukanuba verkligen bättre? Eller borde jag bara fortsätta med Royal canin sorten som jag kör med nu, eftersom den funkar bra, hon får fin päls av den och framför allt hon gillar den.

#15
Tack. Jag skulle gärna köra på en sort utan spannmål också, men jag har inte sett vare sig Orijen eller Applaw någonstans här.

Nina-R
2013-03-07 20:32
#17

Jag beställer applaws från zooplus.se

/SE*Barababelle's

ellen1960
2013-03-08 09:45
#18

du kan bestille orijen (og alle andre sorter her)

animail

SolidShinta
2013-03-09 03:38
#19

Jag bor i Japan, så så länge det inte är ett företag som fraktar internationellt så går det tyvärr inte.
Samt att frakten nog blir fasansfullt dyr.. :(

#18
Jag betällde från dem när jag bodde i Sverige! :) Tycker den sidan är jättebra, men de fraktar inte hit tyvärr.

ellen1960
2013-03-09 10:13
#20

oh, tenkte ikke på at du bor i Japan 🥵

Annons:
SolidShinta
2013-03-11 10:47
#21

#20
Ingen fara! Tack ändå! 🙂

Kronängens
2013-03-13 10:33
#22

Jag serverar Eukanuba. Mina skulle hellre äta RC men bara för att de lyckats med smaksättningen så betyder det inte att maten är nyttigare. Eukanuba är ett bättre foder än RC tycker jag.

Upp till toppen
Annons: