Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3104 ggr
Mojma
2013-02-26 21:27

När kan katten börja gå ut?

Min blivande katt ska få vara ute när/om den visar intresse för det. Det jag då undrar är vid vilken ålder på ett ungefär kan den börja vara ute själv? (Så att man inte råkar släppa ut den för tidigt och den inte är mogen) Samt när kan man börja träna på att gå ute med kattungen/katten i sele?

Annons:
LaSadie
2013-02-26 22:57
#1

Måste katten gå ut? Finns bra alternativ som koppelpromenader och rastgård

Men annars när den är kastrerad och gärna kommit från "ung och odödlig" stadiet (vilket kan variera)

Vi tränade våra kattungar sedan dom var små :) Lättare för nästa ägare att katten redan är van vid sele. Men annars är det lättare att sätta på selen och låta katten gå inne med den så den vänjer sig med den, sedan kan man börja ta promenader

Fridaybrew
2013-02-26 22:58
#2

Frågan är snarare hur du bor egentligen, troligen är utemiljön inte lämplig för en sällskapskatt. Om du planerar att ändå släppa ut den oavsett så MÅSTE katten vara kastrerad och chippad, allt annat är oansvarigt.

Sen behöver du berätta att du planerar att släppa ut katten i kontakten med uppfödaren, för många säljer bara som innekatter.

Kattgård är ett fullgott alternativ till utekatt om man nu bor såpass bra till att man har trädgård.

/Fridaybrew

Slashignore
2013-02-27 00:38
#3

Jag brukar tänka såhär: Bor man så pass passande att man tänker på att släppa ut sin katt så brukar man även bo på passande att man har möjlighet till att bygga en rastgård. Dvs en villa/gård på landet med långa avstånd till närmaste trafikerade väg (70 vägar brukar folk nämna, men kommer ej ihåg avståndet folk brukar säga). Om man bor i lägenhet så brukar det vara centralt och då har man varken möjlighet till att bygga rastgård eller enligt mig släppa ut sin katt. Då är alternativet promenader i koppel! Undantag finns ju såklart, om man till exempel hyr en villa på landet och inte FÅR bygga en rastgård eller andra komplikationer.

Om du ska släppa ut din katt och bor på ett passande ställe så ska katten vara Vaccinerad, kastrerad och chippad samt registrerad i ditt namn. Ålderna jag skulle säga är väl ett tag efter kastreringen. Och de flesta kastrerar väl sina djur runt 6 mån när de börjar visa en drift för att para.

Mojma
2013-03-04 23:18
#4

Kopierar här (med lite tillägg) mitt inlägg från katter i fokus: Givetsvis ska min katt kastreras, vaccineras & ID märkas. Förstår inte varför det skulle bli ifrågasatt i den tråkiga tonen det blev, inget jag skrivit tidigare har signalerat att jag tänkt annat. Det var inte heller det jag frågade om men tack ändå för era "tips".

Att låta katten få gå ut om den själv skulle vilja är för mig helt självklart. Har hela min uppväxt med katter sett dem få gå ute, en katt som ej ges möjlighet att själv välja blir för mig som fågel i en bur. Särskilt om katten/rasen är en aktiv katt med energi mellan varven. Kan inte förstå varför man väljer att bara sälja som innekatter, då man borde tänka på allt en katt är skapt för. Smyga, jaga, upptäcka osv. Detta KAN inte ersättas på något vis med ENBART inomhusaktiviteter.

Alla gör som de vill med sina egna djur, tyckte bara det var mycket tråkig ton i svaren jag fick i denna tråd.

LaSadie
2013-03-05 07:13
#5

en platt är en lycklig katt helt alltså

Mona22
2013-03-05 07:40
#6

Ojdå, mina katter som verkligen är överaktiva måste alltså gå ut för att må bra. Då blir jag tvungen att tvinga dem/slänga ut dem för de vill verkligen inte. Balkongen går bra men inte mer. Att en katt måste vara ute för att må bra är bara okunskap.

Annars håller jag med de andra. Katten måste vara kastrerad innan och kolla om dina grannar vill ha din katt i sina rabatter eller kanske inne hos sig då den förmodligen kommer vara där.

Annons:
Torplyktans
2013-03-05 09:14
#7

Det viktigaste är nog att du lär känna just din katt och träna den fån dag ett att komma på tillrop. Det är jätte enkelt, men man ska ge dem en liten godis varje gång den kommer. Tro inte man nånsin kan sluta med det som hos hundar ;-)

Jag brukar inte släppa ut före dem är mist ett år men det kan vara längre också hos lite vilda orförsiktiga katter. Två år är tryggast att vänta till. Mycket bra att gå i koppel först i flera månader och då får du en bra relation och komunikation med din katt också. Sen brukar jag ta med dem i skogen på löspromenad och då brukar dem håller sig hos mig anas tar jag in dem igen.

Jag har även skaffat en pejlsändare till alla utekatter. GPS funger tyvärr inte så bra än till katt. (för stor och för kort batterietied funkar inte i skogen etc). Så jag har en sån liknade som man brukar ha till vilddjur. Mycket liten och funkar i ca en månad upp till mist 10km. Så kan jag plocka in dem katter på kvällen som inte kommer för att den kanske är upptagen med jagd ;-) Jag är mest rädd för Jagdhundar,  räven och lodjur(ev varg)

Men det är klart man kommer alldrig helt ifrån risken med bilarna. Hur man än bor.

www.torplyktan.se

Mojma
2013-03-05 12:49
#8

#6 - skrev inte jag tidigare att jag skulle låta min katt få gå ut OM den vill det? Tänkte att du kanske missat det då du skrev att om dina katter ska gå ut får du Kasta ut dem… #7 - Tack för dina bra tips. Det lät mycket vettigt det du skrev. Det kommer dröja länge innan kissen får gå ut själv, så det kommer finnas en lååång tid att träna på promenaderna! En sån där sändare lät ju jättebra, vart kan man få tag på sådana? Aldrig hört att det finns! Vore nog jättebra den dagen det blir dags! :)

Mojma
2013-03-05 12:51
#9

#5 - Det skulle jag inte påstå. Däremot om de tränas ordentligt i sele lång tid, får växa och bli mer vuxna och att man sedan bor rätt till och Om katten själv visar intresse att få gå ut - ja då tror jag skarpt på att den katten är lyckligare än den instängda katten som sitter i samma begränsade yta hela dess liv!

LaSadie
2013-03-05 13:18
#10

#9 Utekatter löper enorm risk att bli påkörda därav kommentaren: Platt katt är en lycklig katt.

Man vill tro att katter är smarta, att de förstår bil=död. Däremot har nog de flesta som åkt bil eller kört sett katter eller andra djur hoppa upp precis framför bilen. Katter är inte gjorda av pansar, men lever i ett samhälle där katter är bräckliga varelser mot de faror som finns. Som bland annat bil, bli instängda i utrymmen och eleka människor som kan skada dem.

Har fem katter, ingen av dem visar enorm vilja att gå ut utan är nöjda att kika på hundar och människor via balkongen. Om man har en stimulerande innemiljö så är det inget fel att ha dem inne. Tror inte att en katt är lycklig bara genom att vara ute och riskera livet. Har själv haft utekatter, det var inte många som blev mer än två år pga att de blev överkörda, förgiftade mm. Även en avkomma som vi sålde till ett hem som verkade idylliskt för utekatt, men även den råkade ut för en olycka som gjorde att den fick avlivas pga skador och en till avkomma som såldes vidare där de släppte ut den och 6 månader senare så hade den blivit påkörd och dött.

Så visst, vill du riska att katten får ett förkortat liv så kör på

Mona22
2013-03-05 13:21
#11

#8 Tänkte mer på detta som du skrev:

"Kan inte förstå varför man väljer att bara sälja som innekatter, då man borde tänka på allt en katt är skapt för. Smyga, jaga, upptäcka osv. Detta KAN inte ersättas på något vis med ENBART inomhusaktiviteter."

Isåfall mår ju mina innekatter jättedåligt och jag "borde" kasta ut dem för att de ska må bra. En katt måste inte gå ut för att må bra. Du släpper inte ut hundar , fåglar eller andra djur hur som helst men katten  kan man göra det med för "den klarar sig alltid".

Jag är inte emot utekatter om man bor väldigt bra till utan massa vägar bredvid men att säga att utekatt är det bästa för katter är inte hela sanningen.

Men nu ska vi inte bråka om ute/innekatt, finns andra trådar till det. 
Vill du släppa ut katten bör du bo bra till och katten måste vara kastrerad och som jag skrev tidigare, prata med dina grannar. Blir de arga och tröttnar på din katt finns det vissa som skadar eller rentav dödar den. Tänk på att du har ansvar för vad katten gör.

Torplyktans
2013-03-05 13:31
#12

Det är den här som vi köpte.

http://www.thecatlocator.com/

Vi kollar länge på olika sorts sändare det finns en hel del såna nu och det kommer fler hela tiden. Det kanske kommer en bra GPS förr eller senare men just nu var det den som verka bäst anpassad till just katt.

Jag tro vi beställde från England om jag inte mins helt fel.

www.torplyktan.se

S*Liljeknoppens
2013-03-05 18:14
#13

Tänk igenom vilka faror det kan finas för din katt ute jämfört med inne. Tycker du inte att dom är så stora/många så är det upp dig om du vill låta katten gå ute eller inte. Då tänker jag t ex på vägar, vilda djur, grannar (visa människor kan var väldigt elaka), parasiter, ormbet, finns det många utehus eller ladugårdar runt omkring är risken stor att det finns råttgift där som katten kan få i sig.

Vi började med huskatter som var utekatter, men sedan tänkte vi om på grund av alla faror som finns där ute. Men då bor vi nära en väg och har många vilda djur runt i kring. Så våra katter har tillgång till en inätad altan och får även gå ut i koppel ibland. Sedan har dom varandra och leker mycket och är aktiva inne. Vet dom inte om ute livet kan dom ju inte sakna det.

Annons:
Nina-R
2013-03-06 12:36
#14

#4
"Kan inte förstå varför man väljer att bara sälja som innekatter, då man borde tänka på allt en katt är skapt för. Smyga, jaga, upptäcka osv. Detta KAN inte ersättas på något vis med ENBART inomhusaktiviteter.

Alla gör som de vill med sina egna djur, tyckte bara det var mycket tråkig ton i svaren jag fick i denna tråd"

Din ton är inte så trevlig mot oss som har innekatter heller.

Jag kan bara svara för mig själv varför jag inte släpper ut mina katter på egen tass.

Efter att ha själv suttit i en bil som körde på en katt så kommer jag aldrig någonsin utsätta ett djur för den risken. Det är inte risken att dö som bekymrar mig mest. Utan sådant som skedde med katten vi körde på. Den dog inte utan bröt ryggen. Den sprattlade helt okontrollerat som en fisk på torra land och skrek så det skar i ben och märg. Vi fick ej tag på en veterinär som kunde avliva så vi fick helt enkelt ringa en kompis som är jägare som kom och sköt den. Ett lidande på närmare 20 minuter. De flesta katter har inte turen att föraren ens stannar. Vilket innebär att katten får lida till döds i dygn i ibland!
Dessutom är risken för att bli instängd och svälta till döds stor.
Detta utsätter inte jag djur för som jag har ansvar för.

Alla arter har naturliga behov som ej går att uppfylla helt i fångenskap. 
Köper man mjölk/kött osv tycker jag att man är den siste som ska påpeka katters naturliga liv. Genom att köpa detta så säger man okej till att djur aldrig får vistas ute, kor står på samma ställe rätt upp och ner i 10 månader osv. Men med god skötsel och omvårdnad så anser jag att även dom har ett bra liv under de förutsättningar som finns att hålla de som tamdjur.

Ett liv i fångenskap blir aldrig ultimat, men att inte utsätta djur för onödigt lidande är något jag alltid prioriterar högt.

/SE*Barababelle's

Mojma
2013-03-06 16:44
#15

#14 Nej självklart möts jag med en sådan ton kan jag åtminstone påpeka det då personerna i fråga kanske inte ens menat att låta på de vis de gör. Då ger man en chans att räta till om man missförstår varandra, väldigt naturligt. … Sen kan man också ha haft 10 katter som levt till 18 års ålder som varit både inne och ute så mycket de själva valt… Tack till er som svarat på mina frågor, har fått veta det jag behövde :) Vill någon/några ändå diskutera vidare här så var så goda :)

Upp till toppen
Annons: