Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 1643 ggr
Mojma
2013-02-26 11:20

Orijen? Acana?

Tycker jag verkar vara ett av de bästa torrfoder man kan hitta, stämmer det? Jämförde med acana men tycker orijen verkar snäppet bättre vad gäller köttinnehåll och proteinkälla? Måste en kattunge få kattungefoder, eller funkar orijen tex att ge hela uppväxten också? Skriv gärna tips på "rätt" mat om ni har tips!

Annons:
LaSadie
2013-02-26 22:54
#1

Jag vet inte om det bara var min katt, men hon spydde av Orijen. Visserligen var det bättre än det jag försökte fasa bort, men en katt som spyr av att äta det går bort.

EvaSe
2013-02-27 12:39
#2

Vi har gett Orijen länge och även till kattungarna.

Tyvärr är det ibland svårt att få tag i Orijen, då är Carnia Lynx ett väldigt bra alternativ.

Orijen innehåller mer kött och protein än många andra foder, så man får vara långsam när man fasar in det. Det innehåller också fisk i mindre mängd, vilket gör att inte alla katter tål det.

Det är dyrare än sämre foder, men eftersom katten blir mätt fortare så går det åt mindre. Det blir mindre i toalådan också, vilket jag tyder som att det inte är så mycket som katten inte kan tillgodogöra sig i det.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Torplyktans
2013-02-28 23:56
#3

Jag har börjad igen med Orijen efter en längre paus.  Håller med om det som Eva skriver.

Har också räknad på pris per dag för Orjen 18kg mot Royal Cannin Main Conn Kitten 10kg (båda med uppföderrabbatter) Och då bli det ungefär samma pris eller Orijen till och med billigare var lite förvånad själv nästan.

Kul att höra Eva att det funkar bra för kattungerna :-)

Sen har jag hittad ett till jätte bra foder "Ziwi Peak" bara kött och inälvor som luftorkad eller blötfoder. Känns som om det är det närmaste Barf man kan komma med färdigfoder.

Pris ungefär samma per dag för både blötfoder och luftorkad. Ungefär samma som många blötfoder påser av andra stora märken.

www.torplyktan.se

Nina-R
2013-03-01 10:15
#4

Jag ger inget av dessa foder men jag ger applaws kyckling, det är 80% kött och inget spannmål utan lite potatis istället.
Funkar kanon på mina!

/SE*Barababelle's

Mojma
2013-03-04 23:28
#5

Svårt att välja foder! Min erfarenhet är att katter kan vara rätt bestämda i vad de gillar & inte gillar i matväg. Min instinkt blir då att man kanske bör vänja dem tidigt med "allt" man vill att de ska kunna äta sen? Eller går det bra att introducera senare i livet också på katter? Hur som har jag inte bestämt mig för vilket torrfoder jag tycker verkar bäst. Vill ge det som är bäst för katten helt enkelt, sen även ge ett blötfoder. Svåra val! Finns så mycket att välja på & de jag tittat på nu som ni nämnt låter alla bra.

Nina-R
2013-03-06 12:21
#6

#5
Jag vänjer mina kattungar försiktigt vid olika foder, kött osv. just för att de inte ska bli kräsna. Köparen har ju kanske inte samma syn och vilja på foder som jag. Sedan så tror jag på att variera kosten lite men rått kött osv. Jag tror inte någon av mina kattungar är kräsna alls.

/SE*Barababelle's

Annons:
Mojma
2013-03-06 16:46
#7

#6 låtervettigt har själv tänkt mycket på det här med foder för att kunna variera, vill kunna ge några sorter torrt, även något blött och något färskt. Synd att det inte finns färdiga färskfoder för just katter. Finns mycket bra till hundar vad gäller färskfoder!

Upp till toppen
Annons: