Annons:
Etikett32-utanför-ämnet
Läst 1745 ggr
Labolina_73
2013-02-23 11:49

anledning till ??

vad är den egentliga anledningen till att man är medlem i SVERAK eller SNRF? 

jag menar hur kommer det sej att man väljer det ena framför det andra?

vad är skillnaderna mellan dessa?

positiva och negativa aspekter??

mvh Linda

Annons:
AlexH
2013-02-25 11:55
#1

:)

Man är medlem i Sverak eller WCF (SNRF är en klubb ansluten till WCF)

Det är två olika förbund. Fife som är Sveraks huvudorgan och WCF som är ett motsvarande förbund som Fife.

WCF är väldigt stort ute i Europa och främst i Ryssland. WCF är ca 400 klubbar världen över . vi är en independent organisation. Varje klubb är självbestämmande och har egna regler utöver WCFs grundregler samt att varje WCF klubb måste följa sitt lands lagar och regler naturligtvis. Varje klubb har bestämmande rätt dvs. vi beslutar våra egna regler, dock kan de aldrig vara regler mot Sveriges lag.. Vi har egna stambokförare utställningar.

Det vi har bundit oss med i och med att vi gick med WCF 2010. är gemensamma utställningsregler, stamnamnshanteringen sköts centralt av HK i Tyskland. m.m

Fife och WCF har lite olika raser godkända.. det kan man gå in och läsa om på www.sverak.se eller www.wcf-online.de (vilka raser som är godkända i vilket förbund)

Enkelt beskrivet är: klubbarna tillhörandes WCF är självständiga klubbar som har självbestämmande rätt när det gäller klubbens ekonomi, avgifter etc. men vi samarbetar inom WCF för att ha lika utställningsregler och centralt stamnamnshantering samt standardiserade stambok böcker. Vi har egna utställningar, egna burar etc.

WCF klubbarna i Norden är helt IDEELLA, vilket gör att alla vi som arbetar i klubbarna gör det på vår fritid. detta gör så att vi kan hålla ned kostnaderna för registrering av kattungar, stamböcker, stamnamn, etc

De två största WCF klubbarna i sverige idag är SNRF och FHK vi hr mellan 200-250 medlemmar var på årsbasis.

Klubbarna inom Fife , SVERAK i Sverige styrs av SVERAK. som styrs av Fife. klubbarna har inte samma egenbestämmande och stamböcker, etc skrivs ut centralt och pengarna tillfaller inte din egna klubb utan Sverak centralt. 

(nu är det många år sedan jag var i sverak, 2004, så känn er välkomna att rätta mig om jag skrivit fel om Sverak)

WCF tillämpar open doors som blev beslutat i WCC att alla anslutna organisationer skall ha gentemot varandra.. dvs alla är välkomna att ställa hos oss oavsett organisations tillhörighet.

Idag kan inte WCF anslutna ställa i SVERAK i Sverige, men dock i andra länder kan vi ställa på fife - anslutna förbund.. (dock bara i kattunge och öppen klass)

I Sverige finns idag 5 WCF klubbar och en i Norge (SE: SNRF, FHK, FSK,STJR, KKN) (NO: ORKK) vi har ett nationellt samarbete som heter WCF Norden för att hjälpa och stötta varandra och så att de nordiska klubbarna nätverkar med varandra.

… Vill man ställa ut väldigt mycket så är nog Sverak det rätta då Sverak har ett 50-tal klubbar vilket naturligt ger fler utställningshelger.

JAg vill ställa mycket men vill inte byta bort WCF och min klubb SNRF.. WCF Norden har ca 5 utställningshelger om året i Sverige och en helg i Norge.

Men sedan finns massor med klubbar i Europa, Ryssland Balt länderna etc

Jag lägger hellre pengar på att åka till balt staterna, Tyskland etc (går snabbt och lätt att flyga) och ställer på de helger jag kan och har råd med.. än att kunna ställa varje helg i Sverige :)

Man får helt enkelt testa sig fram… Jag är en typisk "WCF"are.. tycker om att medlemmar har nära till beslut och att klubben jobbar nära medlemmarna och att medlemmar kan lägga etc motioner m.m direkt till årsmötet.. och på så sätt kunna vara med och påverka på individnivå.

andra funkar bättre i en stor organisation som styrs ovanfrån.. 

Mvh

Alexandra

Vice ordförande SNRF :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Labolina_73
2013-02-25 12:01
#2

Tack snälla för jättebra info.. :-)

//Linda

LaSadie
2013-02-25 15:12
#3

Som jag har förstått det så är det enklare att få igenom utparningar för små raser inom WCF, då Sverak verkar väldigt stelbent och ovilja att se fördelar med viss utparningar inom vissa raser.

AlexH
2013-03-01 10:48
#4

#3 det beror på.. Vi har en giftas lista och den måste följas. sedan om man skall göra en utparning så måste uppfödaren ansöka och visa upp avelsplan, innan planerad parning är skedd, på syftet för just den kombinationen de vill göra.. detta tas upp bland stambokförarna som därefter tar beslut om det är ok eller ej.

Men jag tror att vår giftaslista är bredare än Fifes, och vi har ju fler raser godkända som är numerärt små.. vilket gör att vi har mer utparningar med godkända raser… detta gör att vi kan godkänna fler utparningar vad Fife och i Sverige Sverak godkänner…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: