Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 744 ggr
Slashignore
2012-11-25 15:43

Vad är det egentligen som händer?

Vi har en 4 årig honkatt här hemma som vi är väldigt sugna på att para och har varit en längre tid. Men vi är oroliga över hennes ålder.

Är det någon som kan förklara vad det är som kan gå mer snett om katten är äldre? Större risk för kejsarsnitt? Och vad är det egentligen som gör att många inte vill para en "äldre" katt? Hon är Norsk så jag tänker att hon precis har blivit fullvuxen typ eftersom den norska katten växer väldigt långsamt…

Tacksam erfarenheter och åsikter!

Annons:
Torplyktans
2012-11-25 16:09
#1

Tyvär kan jag inte komma med egna erfarenheter, då jag just har haft min första kull. Det jag har hört, läst är att det är av fördel om beckenbenet inte har stelnat / växt ihop än då är det lättare att föda fram ungarna i framtiden. Gärna 1,5år. Ev kan dem ha svårare att bli dräkting också men mins inte varför…

www.torplyktan.se

Slashignore
2012-11-25 16:11
#2

Jag har en del erfarenheter av hästar och där är det liksom så att om hästen blir dräktig så är den fortfarande okej att ta föl på för då är den fertil. Men inom katt-aveln låter det som att katten kommer att dö om vi tar kattungar på den vid 4 års ålder… Större risk för kejsarsnitt antar jag..

LaSadie
2012-11-25 21:30
#3

När jag HCM testade vår ena katt som fick eq som svar och fick rådet att scanna om ett år igen så frågade jag angående åldern då hon nästan kommer bli tre år att det inte alls var så mycket fara. Men jag skulle personligen inte ta en kull om honan är fyra år och det är första gången hon får en kull. För varför vänta så länge sen så får man fundera på vad hon har att tillföra osv. osv.

AgnetaB
2012-11-26 20:08
#4

Jag föder upp både häst o katt o har alltid hört att katt ska ej vara för gammla för bäckenet har stelnat men med häst så kan stoet vara rätt gammalt då första fölet föds.

Jag tycker inte  honorna ska vara för unga heller utan även ska ha mognat i huvudet. Däremot så skulle jag inte para en 4åring första gången. Skulle inte chansa…

Upp till toppen
Annons: