Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 645 ggr
Labolina_73
2012-11-24 17:49

stödmatning?

Hejsan..

när anser ni att det är "rätt" att stödmata och när ska man inte göra det?

vissa säger aldrig och att man ska låta naturen ha sin gång och andra säger att man absolut ska hjälpa till då vi inte just nu är ute i naturen.

i vissa fall kanske man måste stödmata,, men i vilka fall är det?

varför och varför inte?

//Linda

Annons:
Slashignore
2012-11-24 19:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag anser att det är rätt att stödmata en kattunge om det är risk att den mår dåligt om man inte gör det. Man ska väl göra allt för att katten ska ha det så bra som möjligt? Att svälta ihjäl är nog inte så kul för en kattunge, så att låta naturen ha sin gång hade jag inte rekomenderat.

Vi har stödmatat en av våra små bebisar som gick ner i vikt. Ville inte att hon skulle vänja sig vid nappen så matade henne på kvällen och även morgonen ibland… Räckte med 4 dagar sen kom hon igång och fick lite krafter så hon kunde slåss med sina bröder om mjölken! En liten knuff i rätt riktning so to speak! Nu väger hon inte ens minst längre! :)

AgnetaB
2012-11-25 12:41
#2

Skaffar man  djur så har man ett ansvar o att låta naturen ha sin gång låter vidrigt  mina ögon. Alla kan behöva lite hjälp o anser att man är skyldig att hjälpa om man kan. Att låta naturen ha sin gång låter väldigt enkelt o ett bekvämt tankesätt.

Såg på Tv en bebis som bara vägde 500gr(kan jag ha hört fel) o låg i kuvös i 3 mån o förstår att föräldrarna ville göra allt o det hade jag också gjort men känns lite svårt att greppa.

Labolina_73
2012-11-25 13:19
#3

Tack för svar…

tyvärr hjälpte det inte att jag stödmatade henne från dag 1….

hon var helt enkelt för svag..

Jag tycker precis som ni att man har ett ansvar mot dom kattungar man faktiskt väljer att föda upp och jag skulle aldrig klara av att låta någon själv dö eller låta naturen ha sin gång men jag vet många som inte tänker så därav min fråga här.

Just nu är det så vansinnigt trist här hemma iom att vi förlorat en flicka men jag får vara glad för dom 2 som fortfarande lever och ökar mycket bra i vikt… hoppas hoppas…..

//Linda

Silvestris
2012-11-25 21:12
#4

Man får bedöma från fall till fall. Däremot tycker jag att det är direkt grymt att bara "låta naturen ha sin gång". Märker man att en kattunge faller efter griper man in. Antingen avlivar man eller så vidtar man något åtgärd för att försöka rädda livet på den.

Upp till toppen
Annons: