Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3755 ggr
Supersyster
2012-10-21 16:04

Antalet tår ?

I lördags ringde en kompis och frågade om jag var intresserad av att ge en 2.5 årig norsk skogskatt en chans.
Jag tänkte i knappt 5 min och sa ja, trots att de försökte tala om alla probloem katten hade, den skulle bitas, riva på möbler och inredning, bajsa, kissa och spy lite varstans mm.
Var faktiskt lite nervös under onsdagen när jag väntade på honom, men kände att lugnet kom när det första han gjorde var att lägga sig på rygg på köksgolvet och sova Glad .
Han är en riktigt mysig katt och jag har inte märkt något av alla problem han skulle ha.

Träffade grannen som påstod att han inte kan vara en äkta Norsk skogskatt då han "bara" har normalt antal tår.
Finns det något som säger att rasen ska ha 6 tår på varje fot??

Annons:
EvaSe
2012-10-21 19:08
#1

En äkta Norsk Skogkatt har lika många tår som alla andra katter  :)

De katter som har en tå för mycket har en genetisk missbildning som gör att det blir fler tår.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Supersyster
2012-10-21 20:17
#2

Tack!
Det var det jag trodde men var ju tvungen att försöka hitta svar för att bekräfta det Glad

Jag är i alla fall glad över min fina Rocky kille Skrattande och hade tur som har fått han

AgnetaB
2012-10-21 23:54
#3

Tänk det har jag också hört om man säger att man har Norsk Skogkatt.

Undrar varför folk har fått för sig det.Nästa gång säger du nej o talar om att det är en defekt som jag gör.

Slashignore
2012-10-22 17:44
#4

Jag blev minsan uppläxad med detta när jag va liten också. Det va en på min skola typ som ville sälja en "raskatt" till min familj. En då påstådd ÄKTA skogis med 6 tår på varje tass… Inte förräns för några år sedan som jag insåg att det var båg.

Annso_
2012-10-22 18:52
#5

Katten är en äkta Norsk Skogkatt om den har stamtavla, skulle katten olyckligtvis ha haft 6 tår som din granne kanske träffat så är det en defekt, alltså en missbildning som man inte önskar att katten ska ha..

OberonsMatte
2012-10-22 19:33
#6

Jag tror att folk blandar ihop Norsk skogkatt med Maine coon när de pratar om extratår. Extratår (polydaktyli) var vanligt bland de ursprungliga Maine coon-katterna i USA och utomlands förekommer det fortfarande att man avlar på katter med den defekten, inom SVERAK är det dock inte godkänt.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Supersyster
2012-10-22 22:22
#7

Tack för alla svar 
Rocky ska vara en äkta Norsk skogkatt, men efter som det var ta han nu eller vi skjuter han så har inte jag några papper än. Har kontakt med förra ägarens syster som ska forska i det och försöka få fram papperna.

Annars så får jag väl ha en äkta buskatt och det är ju inte så dåligt det heller.

Jag har läst på nätet att det är skeppskatter som har 6 tår men de kan tydligen vara blandras eller vilken ras katt som helst med den missen i generna

AgnetaB
2012-10-23 00:11
#8

Rocky är ju samma katt med el utan papper:) Ja precis men de vill tydligen gärna kalla dem för Skeppskatter som om de var en egen ras.

EvaSe
2012-10-23 12:41
#9

Skeppskatter är ingen egen ras utan namnet kommer från segelskutornas tid när man hade katter ombord för att hålla efter möss. De blev ofta inavlade på de långa resorna till sjöss och då uppstod missbildningar som extra tår.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Supersyster
2012-10-29 16:52
#10

Nu har vi varit till vetrinären och letat chip, då Rocky inte hade något chip så utgår vi från att han är en buskatt :)
Men nu är han både chipad och vaccinerad så nu ska han registreras och försäkras med

Men förra familjen hävdar betämt att han är en äkta Norsk skogskat, vilket jag har svårt att tro om han inte är märkt på något sätt.

OberonsMatte
2012-10-29 17:53
#11

#10 Äldre raskatter behöver dock inte vara id-märkta för att ha stamtavla i Sverak. Jag tror att det var 2009 regeln om id-märkning vid överlåtelse infördes, så är han bara 2,5 år skulle han dock ändå ha varit id-märkt ifall han var en äkta stambokförd norsk skogkatt.

Sajtvärd Katter iFokus

Slashignore
2012-10-29 19:45
#12

Vadå så låt oss säga om man får en katt på 4 år och ägaren säger att det är en raskatt, norsk för enkelhetens skull… hur kan ägaren påvisa detta?

OberonsMatte
2012-10-29 19:53
#13

#12 Om man köper en raskatt ska det medfölja en stamtavla, annars är det inte en raskatt (dvs en stambokförd katt). Att det verkligen är den katten stamtavlan gäller kan man dock inte veta helt säkert utan id-märkning som kontrolleras, men det var så det var förr.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Slashignore
2012-10-29 19:58
#14

ah menar det ^^ missförstod nog lite!

Upp till toppen
Annons: