Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4431 ggr
mathiason
2012-10-10 21:06

Bolåda?!

Hej!

Undrar hur era(n) Bolåda/bolådor ser ut. Ta gärna kort!

Har ni 1 eller fler? Var har ni den/dom? Utplacerade?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
Torplyktans
2012-10-10 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag hittade en byggbeskrivning på nätet. Vi ringde till bygghandeln (liten by) dem sågade till gratis :-) och vi betalde bara spånskivan. Målade och skruvade ihopp.

Men tycker den kunde ha varit något större för en skogismamma.

Vi hade bara en låda, hon valde stället själv där hon vill födda sina ungar vi flyttade henne och ungarna först efter födseln i lådan. På så vis var ju allting rent och fräscht i lådan.

www.torplyktan.se

LaSadie
2012-10-10 22:13
#2

Vi har haft två olika alternativ, båda har varit i sovrummet.

Första bolådan som vi hade till två kullar var faktiskt klickergolvplankor. Vi mer eller mindre fick dom från bauhaus då paketet gott sönder och några plankor var sönder. Vi sågade och spikade lite och fick ihop en låda :) Fick även till ett lock som täckte halva lådan. Det blev väldigt bra då lådan blev mer eller mindre uppdelade i två delar, ena delan när kattungarna var små och sedan utökades till andra delen så kattungarna kunde tulta omkring de första veckorna :)
http://cdn05.dayviews.com/47/_u2/_u2/_u5/_u9/u22599/31833_1233397082/Nu_ar_den_klar_Snickargladjen_sprutar_typ_Naja_Den_blev_bra_tycker_vi.jpg

Hoppas länken funkar… men en bild på lådan :)

Låda nummer två vet jag inte vad de heter… men sådandär "pallar" som affärer har grejer i =D har ingen helbild men delar av den… Lite större och var lite knepigare att få ihop "golvet". Men använde delar av den äldre lådan samt locket som tak. Även denna delade vi av tills kattungarna var större. Denna hade de mer utrymme att röra sig i och springa runt i :)

http://cdn05.dayviews.com/88/_u2/_u2/_u5/_u9/u22599/45397_1299516263/Dakota_men_en_superschysst_stil.jpg

http://cdn05.dayviews.com/81/_u2/_u2/_u5/_u9/u22599/80001_1300115947/Tror_det_ar_Roscoe_Kan_vara_Custer_men_tror_mer_det_ar_Roscoe.jpg

AgnetaB
2012-10-10 23:10
#3

En sådan låda som #1 har  verkar populär då jag sett flera på nätet som har den o även sett länkar till den ritningen. Du tyckte alltså den var lite liten till din skogis,hum för jag har också det o Sibirer  o de är också stora men ej så långa.

Skulle vilja att någon gjorde sådana o sålde o en hage nedan?

Sedan när de blivit större o vill gå ur vill jag ha en kattungehage i plast el glasfiber el något så man kan se dem igenom o de kan se ut. Det funderar jag på nu.

mathiason
2012-10-11 21:16
#4

Tack alla för era tips o idéer OCH bilder! =) Fortsätt att komma med idéer och bilder!!

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

EvaSe
2012-10-12 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 Kattungehage: Kolla på IKEAs fyndhörna eller Blocket eller så efter vitrinskåpsdörrar till köksskåp. Vi har byggt en hage av såna, funkar bra.

Har skruvat fast skåpluckorna liggande i bolådan

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Smaraldus
2012-10-12 22:41
#6

Kul att se bilder på era bolådor! Vi är i full färd att tillverka vår första :-) Lägger upp en bild när den är klar.

www.smaraldus.eu

Annons:
mathiason
2012-10-13 00:59
#7

Bra vill se ännu fler bolådor =)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

AgnetaB
2012-10-27 18:22
#8

jag med o kattungehagar! Vill även köpa om någon har el gör?

Fridaybrew
2012-10-27 19:58
#9

Det ser ut som en pallkrage som #2 har.

Har använt sån också tar två sekunder att sätta upp och lika snabbt att vika ihop och ställa undan.

http://www.kumlapall.se/pall_pallkrage.htm

2 st sånna är lagom höjd.

Man lägger dom då uppochner så metallfästena sticker uppåt och då fungerar de som utmärkta takhållare som även de finns lätttillgängligt iom att detta är standard inom industrin.

MAn kan sen skaffa fler om såga upp en öppning i de nedre så kattungarna kan ta sig mellan fler olika. Eller så tar man och fixar lite med gängorna och monterar ihop flera. Fördelen är att de går att få tag i gratis, går att fälla ihop så de inte tar någon plats samt allt är standard och de tål mycket. MAn kan lätt pimpa till dom med lite tyg eller tapet om man så vill eller bara vanlig målarfärg. Dock undviker jag helst målarfärg pga kemikalier, vill helt ha det obehandlat trä.

Finns massa begagnade pallkragar till salu på blocket, söker man där så ser man även flera olika roliga användningsområden för dom, tex som odlingsbänkar eller kompost. Men tips är att annars gå till en butik och fråga om de har några över och bjud 50 kr för 2 st fullstora (inte den mindre mao)

/Fridaybrew

manlyckans
2012-10-27 23:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är vår bolåda. Man kan fälla upp taket och fälla ner framsidan i 2 lägen.

Jag har den i mitt sovrum, dels för att det ska vara lite lugn och ro för mor o barn och dels för att jag ska kunna ha lite koll så att alla mår bra även under natten.

Jag bäddar med flera lager fleecefiltar som jag sedan lätt kan dra bort lager efter lager när det behövs rent, utan att behöva störa den lilla familjen så mycket. Engångskissunderlägg är oxå bra att ha i ;)

#8 Jag fick min gjord och levererad av S*Ruffles för många år sedan. Kika här, tror att dom fortfarande tillverkar.

/Ann.

AgnetaB
2012-10-27 23:59
#11

"10 Precis en sådan jag vill ha! Jag ska se om jag får tag i dem. Vill även ha en kattungehage i genomskinligt så de kan se ut o jag in. Någon som kan göra en sådan el har en begagnad att sälja?

Slashignore
2012-10-28 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Själv har man byggt en bolåda av en väldigt gammal tv-bänk från ikea. Den säljs inte likadan som när jag köpte den men detta är den mest liknande! Bolåda alá IKEA

Jag har helt enkelt tagit hyllplanet och skruvat fast på framsidan och sågat hål i baksidan som bara består av en tunn skiva på 3 mm så den var lättast att såga i. Så framsidan blev baksida och vise versa. Taket sätts fast med små piggar som man liksom lägger i sina hål och sen ska man skruva åt från insidan, vanlig IKEA procedur, man det gör jag ju inte för det ska vara lätt att komma åt och städa. Man kan även bara lyfta av locket och dra upp den tunna framsidan när kattungarna blir större och vill springa lite mer ut och in. Kände mig väldigt finurlig och grym när jag gjorde detta! Skrattande

Skall dock måla om och fixa till den framöver när jag har tid och den är fri från kattungar!

AgnetaB
2012-10-28 20:03
#13

Jag har  hittat en som bygger lådor, hinder mm till kaniner. Jag har mailat o skickat ritning o bilder på en sådan som Månlyckan har , så får se om han vill o vad det kostar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: