Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 958 ggr
Slashignore
2012-10-09 10:11

Stor benstomme vs liten hona...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, vi är på jakt efter en fin liten pojkvän till vår hona. Men jag har har en liten fråga till er som fött upp och har lite erfarenhet om detta med uppfödning. Vår hona är ganska så nätt, hon är en relativt stor hona tycker jag men hon är bara väldigt nätt och har fin benstomme. Därför tänker jag att man vill ha en ganska robust pojke med en ganska kraftig benstomme. Men då tänker jag på att det kanske blir jobbigt att få ut kattungarna? Någon som har haft problem med detta eller som skulle tipsa mig om att kanske hitta en hane med "samma" benstomme? Eller är det bara att tuta och köra? Hon väger runt 4,5 kg så hon är ju inte LITEN, bara nätt! :)
Mvh Sara och Lova!

Annons:
EvaSe
2012-10-09 12:09
#1

Jag tycker du ska satsa på en hane med kraftig benstomme för att kompensera din hona. Bebisarna är inte så stora när de föds att det spelar nån roll. Gå gärna nån kurs i avel innan så att du lär dig tänket. T.ex Pawpeds kurserna eller kika på Skogkattslingan för att hitta nåt.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Slashignore
2012-10-09 16:25
#2

Jag har tänkt på detta och ska se hur jag går till väga :) tack för ditt tips!

Lurvas
2012-11-17 22:10
#3

Det beror på vad du vill ha. Vill du ha ett mellan ting mellan en kraftig och en lätt benstomme så är det bättre om du väljer en hane med medel benstomme. Då får du statistiskt sett allt från en lätt till en medel kraftig benstomme i kullen. Om du däremot parar med en grov hane så får du allt i från grova till lätta benstommar i kullen. Så du har möjlighet att få fler medelgrova kattungar om du tar en medelgrov hane. Så fint funkar det i teorinFlört

Råttliv på Runnavägen

 

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

LaSadie
2012-11-18 15:10
#4

Som #1 så är kattungarna inte så stora när de föds utan leta efter en hane med kraftig benstomme :) Men som #3 så kan det bli allt mellan himmel och jord :)

ellen1960
2012-11-18 15:33
#5

Det lønner seg å velge en hane som ikke bare har grov benstamme, men som har dette fra begge sine foreldre slik at han har dobbelt sett for anlegget grov benstamme

Upp till toppen
Annons: