Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1250 ggr
LaSadie
2012-10-07 00:08

Hur många kullar?

Såg en tråd på ragdoll.ifokus och blev intresserad av vad ni tycker.

Hur många kullar anser ni man kan ta på er hona/hane?

Något som ni bestämmer i förtid att man ska ta x antal kullar eller beror det på antalet kattungar som föds?

Tänker ni för övrigt på hur många som ev ska gå till avel och väljer eventuella köpare efter det?

Annons:
Katzuki
2012-10-07 15:10
#1

Det är en väldigt intressant fråga tycker jag! =)

Jag och mamma var på en föreläsning där detta togs upp igår faktisk. Föreläsaren, Ulrika Sörelid, sa att för att hålla den effektiva populationen (antal honor och hanar som inte är släkt) så stor som möjligt så ska honor och hanar få lika många kullar var och det ska alltså helst finnas lika många honor och hanar i avel.

Jag vet inte riktigt hur jag tänker om detta ännu, men det kanske vore bra om vi började tänka på det och inte tog 10-15 kullar på en hane och 4 på en hona. Än så länge är vi ju en stor ras och "måste" inte tänka på avelsbasen så mycket men ju tidigare vi tänker på det ju mindre problem kommer vi antagligen få.

Tidigare har jag tänkt lite på hur många kattungar i respektive kull och lite på hur många som går vidare i avel. Men det är ju ganska svårt att veta hur många som går vidare i avel om man inte kastrerar ungarna innan de flyttar. Oftast kastreras kattungarna vid ca ett halvårs ålder och då kan hanen ha hunnit få en del kullar till.

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

LaSadie
2012-10-08 13:09
#2

Personligen känner jag att två kullar för en hona kan räcka för en del. Men då har vi fått ganska stora kullar (4,5,6)så det kanske räknar in. Sen vilka som eventuellt går i avel, de flesta har sålts till sällskap utom de två honor vi själva har behållt och den hane som är såld som avelshane.

Hane har jag ingen själv men personligen så tycker jag man ska tänka på hur många som går i eventuell avel.

Upp till toppen
Annons: