Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 14361 ggr
jackuese
2012-09-29 21:24

Min kattunge är svart runt nose, varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kattunge är 11 veckor och har aldrig varit ute, han är norsk skogskatt och jätte lite svensk bondkatt. Han är svart runt nosen och vi vet inte varför? Är det något farligt? Om vi tvättar bort det så kommer det tillbaka igen! :( Uppskattar svar! :)

Annons:
LaSadie
2012-09-30 11:49
#1

Hoppas att han inte har kommit till dig nu eftersom det är lag på att kattungar ska stanna hos syskon och mamman i minst 12 veckor. Samt att han är en jättefin huskatt då han saknar stamtavla och det finns inget som heter Norsk skogskatt

Det runt nosen är troligen bara smuts :) Bara att ta bort, våra kattungar har lite smuts runt nosen med ibland.

Catrine11
2012-09-30 13:34
#2

Jag vill bara förtydliga vad #1 skrivit om skogkatter. Inom kattförbundet Sverak räknas alla katter som inte är stamboksförda som huskatter, därför räknas även blandraskatter som det.

När rasen Norsk skogkatt registrerades i Sverige valde man det norska namnet som stavas utan s mellan skog och katt. De allra flesta som äger stamboksförda skogkatter stavar därför namnet så.

För övrigt tror jag också att din lilla katt bara blir smutsig om nosen.

/Catrine

jackuese
2012-10-05 20:51
#3

Tack för svaren, ja det är nog bara smuts kan man hoppas på! :)))

jackuese
2012-12-15 19:34
#4

Föresten lasdie, jag fick honom av min vän, han hade varit under ett tak! Mamman hade dött och syskonen hade försvunnit. Så han var helt ensam! Så jag tog hem honom! Ska jag lämna honom ute och svälta ihjäl eller?

LaSadie
2012-12-16 01:58
#5

#4 Har jag sagt det? Däremot är det många som inte vet om lagen och köper kattungar som är under 12 veckor

mammakatt
2012-12-16 10:29
#6

Hej!!

söt kattungeSkrattande

några mina katter blir smutisiga hela tiden runt näsan jag städar  och det ser ut så där igen nästa dag!! Vissa katter kan inte hålla sig rena kring nosenFlört

angelike

Glömstaskogens

Annons:
AgnetaB
2012-12-16 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

De är nog som andra skriver troligtvis smuts eftersom nosen är fuktig så fastnar det därikring.Har man en mörkare katt så brukar det inte synas.Min katt på bilden får alltid så.

saga97
2012-12-23 12:27
#8

så det är en hittekatt men du vet ändå att det är en norsk skogkatt på något sätt och den är jätte lik en huskatt?Obestämd

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

jackuese
2013-02-08 22:30
#9

Han är en hittekatt utanför mina vänner hus. dom har massa katter och dom vet vem mamma och pappan är, mamman är död. Så!!!

ellen1960
2013-02-09 22:56
#10

så bra at du passer godt på din lille katt. Det er nok litt smuts, men kan være litt sår der også. Siden han er funnet ute, så kan du ta ham med til veterinæren for en grundig sjekk og vaksinering. Han vil også se på nosen

Upp till toppen
Annons: