Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 1026 ggr
Innerjoin
9/17/12, 12:59 PM

Temprament/hormoner/unghanar/utställning....

Varning för långt inlägg Skäms

Usch, har riktig ångest nu och vet inte hur jag ska göra…..Behöver lite kloka röster från vana kattägare. Har en kille som nu är snart 10 mån.
Har inga som helst hankattsbeteenden hemma, urinen luktar inte och är världens goaste, lugnaste och snällaste! Går jättebra att bada honom, gillar inte fönen något vidare - men det går ändå superbra. Men….på utställning….Vi var på VK´s utställning nu i helgen (kl 11), och uppe hos domaren morrade han lite, fräste och var helspänd. Hon sa att det inte var tempramentet utan hormonerna…..Är detta värst med "tonåringar"? För jag tyckte att varenda annan katt, även fertila hanar var hur lugna och fina som helst! (ja även andra juniorer, utom han…)

Hade det bara varit hos domaren hade det vart ok, men sen senare i buren så var det precis som han inte kände igen oss, och när vi skulle åka hem så bet han dottern i armen (markering), och försökte några gånger när vi satte transportburen i buren sas för att få in honom på så vis…..Gråter

Nu känner jag att jag inte vill ställa på lääänge…Grejen är att han redan är anmäld till en utställning i okt (2 dagar dessutom)

Han har varit utställd totalt 5 ggr nu, så det var inte första ggn…På aug.utställningen morrade han lite, men inte så här…Stirrar väldigt mycket på de andra katterna han såg i andra burar…
Känns som jag är helt nybörjare!! Det är jag inte…..för länge sedan hade jag orientaler, även en fertil hane - och där var aldrig ett fräs. Förvånad
Behöver lite input om detta, och hur era katter är/har varit!

Annons:
FruFilur
9/17/12, 1:50 PM
#1

Det är en besvärligt tid i katternas liv, den där tonårsperioden när det händer så mycket i kroppen… Förmodligen reagerar han på de andra katterna, lukten av fertila hanar och honor blir honom övermäktig.

Har inte så mycket råd och tips att komma med egentligen, mer än testa och se på nästa utställning.
Du kan ju alltid dra katten när som helst under bedömningen om det verkar som om han är på väg att gå överstyr och smälla, likaså kan domaren välja att säga åt dej att ta med katten tillbaka till buren om de märker att det är mer än bara hormon-fräs. Visst, det blir pengarna i sjön, men det får man ta.
Det kan även vara klokt om du kan få någon annan (van och orädd) som bär katten (även om det är en bära själv-utställning) så att du inte överför din osäkerhet/stress/nervositet på katten; för som det låter på det du skriver så kommer du förmodligen vara spänd, och det plockar katten upp direkt!

Ibland kan det hjälpa att låta katten vila från utställningar ett halvår-år tills dess att hormonerna lagt sej tillrätta, hos vissa hjälper inte heller…

Jag har en fin kastrat som bara blåvägrar utställning, han slår över komplett från att vara "jag älskar alla i hela världen, kom o gosa med mej" till att vara ett spottfräsande monster med vevande tassar när han kommer upp på domarbordet. Nu har han fått vila helt från utställningar (inte heller följt med som enbart sällskap) i ett halvår i alla fall, men jag har tänkt att testa honom en gång till innan jag ger upp helt…
Med honom är det förmodligen jag som hispat till honom (därav att jag säger "hitta nån annan som kan bära katten!"), och så har han lyckats lära sej att "om jag fräser och svär får jag gå tillbaka till buren, skönt" så han skulle behöva någon tuff assistent och tuff domare som kan ta att han låter illa och vevar (han har inga klor ute) tills han har fått ut allt ur systemet…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

EddaM
9/18/12, 9:37 PM
#2

Min hane kan vara lite hormonisk på utställningar ibland. Det kan vara helt olika från utställning till utställning men han är alltid avslappnad i kroppen även om han kan markera lite genom att fräsa och ibland nypas (inte bitas hårt utan nypas lite). Har nu chippat honom och jag hoppas att det blir bätte iom det. Förra utställningen var han hur cool som helst, han skulle bara ha pussar och sitta på axeln medans på utställningen innan så skulle han fräsa lite men var lätthanterlig. Sedan visar man honom en vippa så blir han busig istället och skall leka. Inte så bra det alltid heller, inte lätt för en domare att känna på honom när han leker runt.

Testa du igen och kanske chippa honom om du inte skall använda honom i avel på ett tag.

Nu har min hane en liten paus för han måste odla lite päls =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Innerjoin
9/19/12, 10:25 PM
#3

Tack, för era svar!! ( fler får gärna får svara Flört)
Grejen är att den här oktoberutställningen är 30 mil till….2 dagar och övernattning 2 nätter…Känns väldigt tråkigt att köra t/r för att dra honom, då struntar jag hellre i det!

Att någon annan visar honom hade vart kanon! Var hittar man någon sådan? Foten i munnen Jag känner ju att jag kommer typ hyperventilera (okej, liite överdrivet)
Planen hade varit att försöka få honom till Ch. - 1-2 parningar, och sedan chippa honom och utvärdera.

Vet inte riktigt vad det är som gör att jag tycker det är så himla jobbigt heller (kanske skulle ta mig till psykolog istället Tungan ute ) Jag gick ändå assistent i början på 90talet, iof har jag inget minne av någon katt som morrade öht…….

Kanske att jag är osäker på vad jag ska göra också, eftersom jag är helt ovan detta… Ska man låta honom vara helt i buren? I stort sett strunta i
borstning? Vad ÄR hormonfräs kontra något annat? Vad gör jag OM det går över styr?

Ja, hilfe!

EvaSe
9/20/12, 10:12 AM
#4

Vilken utatällning är det? Kanske nån här ska dit och kan hjälpa till?. Annars kan du väl be assistenten visa honom?

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Innerjoin
9/25/12, 10:38 PM
#5

Det är Östkattens 6-7/10.
Jag känner mig lite lugnare enbart att läsa om andra katter och deras hormonfräs Flört Fler får gärna lugna mig Skrattande

Upp till toppen
Annons: