Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1164 ggr
Annso_
2012-09-14 22:21

Tycker du att man kan leka för "hårt" med katten?

Jag har en kastrerad husis och en fertil skogis, dessa är väldigt unga och leker väldigt aktivt med varandra och husisen är en väldans jagare (dessa 2 är innekatter) för några veckor sedan så lekte jag inte dagligen med katterna men sedan började husisens jaktinstikt bli värre o värre och skogisen som är så mat glad började få lite lite hängmage (vi kör mest blötmat nu, mjau)
Men till saken iaf !!

För några veckor sen köpte jag Dabird till mina katter som blev mycket uppskattad, köpte även en liten "tofs" som jag kan byta till och med den leker jag med katterna varje dag, ganska aktivt..Dvs både i luften och på golvet samt att klätta lite i klätterträdet, men kan man leka FÖR MYCKET med katterna ?? Ofta så börjar skogisen flåsa men hon tycker det är så kul..Och för mig är det A och O att katterna får ordentligt med motion och håller sig i form, vill inte ha en tjock katt bara för att den är innekatt och inte får samma motion som en katt som är ute.

Och nej jag leker inte i 2-3 h istreck utan skogisen flåsar nog för att det blir så aktiv lek med hopp o klättring.
Så vad tycker DU??
 
1. Kan man leka för mycket med sin katt ?
2. Är det okej att katten börjar flåsa under lek ?
3. Är det bra att köra lite mer aktiv lek m, dvs både så dom springer, hoppar och klättrar ?

Annons:
OberonsMatte
2012-09-15 11:49
#1

1. Ja.

2. Nej, om katten börjar flåsa är det ett tecken på att det är dags att ta en paus.

3. Ja, det är bra att aktivera katterna fysiskt så att de får motion under leken, men man får se upp så att leken inte bara innebär stress och frustration. Katten måste få tillfälle att fånga sitt byte ibland och därmed lugna ner sig mellan rejsen.

Sajtvärd Katter iFokus

Annso_
2012-09-15 14:26
#2

Tack för ditt svar ! :)
Och när tycker du att man leker för mycket med katten ?
När det är 10-20 min om dagen eller när det börjar traska ganska så högt ?
och Självklart avslutar jag leken när skogisen börjar flåsa ! Skrev kanske lite dumt :)
Jag låter alltid mina katter fånga bytet ganska så mycket under lek, ibland slår dom till den i luften och då låtsas jag att den skadat sig och drar sakta på golvet och då fångar dom den och ser så nöjda ut :)

[Highonbluetomorrows]
2012-09-15 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Da bird är fantastisk.

Jag har en katt som lätt kan börja flåsa, men jag upplever det mer som exaltering än som trötthet (för det mesta). Ibland har vi katterna lösa under uppsikt i trädgården, och när det är dags att gå in så börjar katterna leka "tafatt" och springer och gömmer sig i buskarna bara för att rusa iväg när vi kommer i närheten. Då börjar lillkatten flåsa direkt. Inomhus däremot, där "flåskatten" kan leka rätt vilt med vår andra katt, så flåsar han nästan aldrig. Han tycker det är kul, men adrenalinet pumpar väl inte på samma sätt.

Och tar vi fram Da Bird så börjar han flåsa nästan innan han börjar springa efter den.. så.. flås = det är superkul. Och då avbryter vi inte leken utan leker lugnare i stället. Katterna gillar att få fånga Bird och gömma den under badkaret, så det kan de göra då. ^^

Om vi däremot lekt kanske 5-10 minuter med Bird och någon av katterna börjar flåsa så tar vi alltid en paus. Lite stress är ok och nyttigt, men om de knappt hinner hämta andan så tar/tär det antagligen lite väl mycket på krafterna.

Poäng: Ja man KAN leka för mycket med katterna, men positiv stress i måttliga mängder är ok. Det är bara dåligt om katterna inte får hämta andan eller använda hjärnan i det dem gör.

Flås är inte alltid dåligt utan beror på situationen, hur trött är katten?Man bör dock ta det lugnare med en flåsig katt.

En katt som jagar ute har kanske några minuters spejande/smygande och sedan en rejäl språngmarsch inkluderat ett hopp eller två. Sen väntar den på nästa chans.

Upp till toppen
Annons: