Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3831 ggr
Slashignore
2012-09-12 10:56

Hankatt och kattungar...?

Hejsan, har en liten fråga till er mer erfarna kattuppfödare. Om man har en honkatt med kattungar som har parat med en hankatt utanför hemmet och man har en kastrerad hankatt I hemmet… Är det vanligt eller förekommande att den kastrerade vuxna hankatten ger sig på kattungarna för att de inte är hans egna? Vet ju att detta händer i naturen, typ att lejonhanar dödar andra hanars ungar för att kunna föra vidare sina gener istället… Men kanske är skillnad på lejon och katter? och kastreringen kanske har betydele? :S

Tacksam för svar :3

Annons:
AgnetaB
2012-09-12 13:14
#1

katthanar kan defenetivt dödas andras ungar ,precis som lejon. Vet ej om det kan hända med en kastrerad hane men man kan aldrig veta så skulle ha mycket koll o se hur det utvecklar sig o kanske ej ha dem tillsammans då jag ej är hemma.Vet en sällskapshund som bet ihjäl alla kattungarna(öppnade dörren) utan att de vet varför så så kan det vara.

blondifire
2012-09-12 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

av egen erfarenhet då.. min kastrat är guld med kattungar, som en farbror o alla bebbar älskar honom.

S*Winsnes Wilda

Margona
2012-09-12 16:07
#3

Jag har haft kattungar både med min kastrat och tidigare med min fertila hane. Jag har inte haft några problem med någon av dem och ingen har då försökt bita ihjäl några kattungar.

Slashignore
2012-09-12 19:04
#4

Ska hålla ögonen öppna och så, men tror även att mamman kommer skydda dem? Hankatten är ju den lataste katten i världen men eftersom jag aldrig har haft honom i kontakt med någon katt som varit yngre än 10 mån så vet jag inte hur han reagerar… Men tack för alla svar! :D

blondifire
2012-09-13 20:07
#5

mamman styr bra vilka som får närma sig bebbarna :-) jag brukar öppna upp rummet när dom är ca 2 veckor,har både kastrat o fertil hane samt honor o dom fixar det.. när bebbarna är 5-6 veckor släpps dom ut i flocken o det funkar utmärkt.

S*Winsnes Wilda

Mona22
2012-09-14 17:09
#6

Min skogis var lek/mysfarbror till våra kattungar Glad

Annons:
Tusen
2012-09-14 21:20
#7

Vår kastrerade skogis har varit den bästa av alla lekfarbröder. Han har förrutom lekt med alla ungarna vi fått genom tiderna, även tagit med dom ut på råttjakt och lärt upp samtliga ungar till exemplariska råttjägare. Han har verkligen avlastat kattmamman. Och då har vi haft tre olika honor med kullar. (Inte samtidigt utan utspritt över åren)

EddaM
2012-09-15 13:18
#8

Jag har varit med om det, när jag skulle få min första kull blev min kastrerade huskatts hane som galen och tänkte döda kattungarna. Han lugnade ner sig sedan när de blev lite äldre men fick flytta sedan. Det var verkligen tråkigt men han mår bra ute på landet idag.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Kronängens
2012-09-22 14:51
#9

Jag litar inte riktigt på min hane när bebisarna är nyfödda. Jag känner mig osäker på om han vet att det är bebisar eller om han tror att de är små råttor… Jag har sett honom ta en svans i munnen. Han hann aldrig göra något eftersom jag sa åt honom men jag blev lite vaksam. Så i början är han bara med kattungarna när jag är med. När de är lite äldre däremot hjälper han gärna till att ta hand om dem.

Jag har hört om en hane som bet ihjäl en kattunge, så man ska nog vara försiktig i början och se hur katterna beter sig.

Upp till toppen
Annons: