Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 8652 ggr
holyredbeard
9/7/12, 3:33 PM

Päls på kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en 13 veckor gammal Norsk skogkatt-blandning (mamman 100% Norsk skogkatt och pappan 75%, så nästan 100% med andra ord). Det är en hane, och han är otroligt fin.

Det som jag tänkt på är att den inte har särskilt lång päls, och då särskilt ej på svansen. Norska skogkatter ska ju dessutom ha två pälslager: ett mjukare underhull och ett strävare, vattenavstötande lager. Min katt har i stort sätt bara underhullet (väldigt mjukt och lent), och lite hår här och där som är lite längre.

Tror ni att han kommer att få längre päls? Jag har förstått att det tar tid innan de får sin riktiga päls, men som jag förstått det brukar de ha långhårig svans redan som små? Har han i övrigt ett typiskt utseende på en Norsk skogkattunge?

Jag har bifogat en bild på katten, som för övrigt är helt underbar :-)

Tack på förhand!

/Henrik

Annons:
LaSadie
9/7/12, 6:27 PM
#1

Jättesöt lite kisse du har men eftersom han inte är renrasig så kan man inte veta hur pälsen kommer att bli. Vi trodde att våran huskatt som har skogismamma skulle få mer päls, hon hade en ganska lång päls som liten men inte blev den lång som våra renrasiga. Visst är den inte typisk korthårskatt-aktig som jag är van vid, men likväl korthår.

[Highonbluetomorrows]
9/7/12, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Som LaSadie sa, det går inte att veta i och med att han inte är renrasig (då man med större sannolikhet vet)

I genetiken finns det inget "nästan renrasig" utan det finns dominanta och recessiva anlag. Korthår är dominant över långhår, bland annat. Har du bild på föräldrarna?

När jag adopterade min hittekatt, som hade vuxit upp utomhus, så hade han LÅNG päls. Var en liten pälsboll. Men den försvann när han kom in i värmen och fällde av sig kattungepälsen efter någon månad. Han har i dagsläget typ 4-7 cm päls, i början hade han 9 cm på de längsta topparna. Vi trodde alltså att han skulle bli mer långhårig. Så det är svårt att veta med huskatter =)

Jag tror även att årstid och foder kan spela in - vad säger ni som föder upp?

[Highonbluetomorrows]
9/7/12, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

För övrigt. Idag hälsade jag på min kompis nya kattunge, som är "75% skogkatt, 25% perser" (huruvida det stämmer eller ej..)

Den hade ungefär sådan päls som din. Kort på svansen och lite fluff på mage/rygg. Vore kul om du uppdaterar så man får se hur det blir, jag är nämligen nyfiken på hur hennes misse kan komma att se ut.

holyredbeard
9/8/12, 11:56 AM
#4

Tack för svar!

Då förstår jag lite bättre… hade faktiskt ingen aning om att korthårs-genen dominerade över långhårs-genen, där ser man!

På denna webbsida finns bilder på föräldrarna (längst upp), fler bilder på min katt samt även bilder på hans syskon. Båda föräldrarna är hyffsat långhåriga:
http://www.ferienhaeuser-in-schweden.com/unsere-katzen.html

Om man bortser från att pälsen inte är så lång på min katt har den i övrigt ett skogkatt-aktigt utseende (öron, ögon etc) tycker ni? Katten är för övrigt rätt stor för att vara 13 veckor.

Highonbluetomorrrows: Din kompis katts päls är väldigt lik den på min katt enligt vad jag kan se. Mycket möjligt att det är lite perser i han med då pälsen är väldigt mjuk. Jag kommer absolut att uppdatera förresten :-)

LaSadie
9/8/12, 1:20 PM
#5

Mamman ser inte ut som en nfo utan som en vacker huskatt. Både verkar inte ha jättemycket päls så tror inte du får ett pälsmonster. Men kastrera killen så slipper du stril och sånt :)

[Highonbluetomorrows]
9/8/12, 1:53 PM
#6

Både mamman och pappan har rätt kort päls (som ändå inte är "korthårig" utan definitivt räknas som semi-långhår). Gissningsvis får er lille parvel den längden också! Dvs: han kommer inte bli jättepälsad, men han kommer få längre päls än vad han har för tillfället. ^^ Alldeles lagom i min mening hehe.

Jag hoppas för övrigt att ni inte blev lurade av säljarna att det var en skogkatt ni köpte. Det kan vara en blandras, absolut, men mamman ser INTE ut som en skogis. Såg ni hennes stamtavla?

Lägg gärna in en bild på din kattunge i profil. Skogisar har en särskild profil (som min kompis kattunge helt saknar, trots att den ska vara rätt stor andel skogis). Annats som karakteriserar en renrasig skogkatt är bredden mellan öronen och hur ögonen ser ut. Du får slänga in några fler bilder på missen när han växer upp helt enkelt Glad

Annons:
holyredbeard
9/8/12, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tycker föräldrarna har perfekt längd jag med så det verkar lovande Skrattande

Nä, säljaren sa aldrig att det var en Norsk skogkatt utan som sagt en blandis. Dock sa hon att mamman var 100% Norsk skogkatt men så verkar alltså inte vara fallet.

Här kommer en bild på Svante i profil :-)

[Highonbluetomorrows]
9/8/12, 10:27 PM
#8

Det liknar skogisprofilen, tycker jag i alla fall. Men jag är INTE kompetent inom detta, måste tilläggas!! SkämsHÄR finns en bild att jämföra med. Min gissning är att han, precis som föräldrarna, kommer att påminna om en skogkatt men att det kommer synas på honom också att han inte är helt renrasig.

Lycka till med honom!

holyredbeard
9/9/12, 7:43 PM
#9

Det låter kanon det. Stort tack för svaren på mina frågor! Glad

Upp till toppen
Annons: