Annons:
Etikett00-bilder
Läst 1355 ggr
[Pasalacqua]
2012-08-27 17:49

Min Gibson

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade lilla Gibson som jag får hem på torsdag! 100% norsk skogkatt :) Väldigt tjusig liten herre!

Annons:
AgnetaB
2012-08-27 20:49
#1

Grattis till nytillskottet!

[Pasalacqua]
2012-08-29 18:48
#2

Tack så mycket :) så himla mysigt! Hoppas nu att min andra katt accepterar honom!

AgnetaB
2012-08-29 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kan ju ta lite tid men brukar väl funka.

Jag tog hem en kattunge till mina 3 katter o den som förde liv var kattungen. Hon fräste o höll på nästan konstant o mina andra var jättesnälla o sa inget utan bara tittade på den lilla konstiga saken som lät så  förskräckligt.

Var hon på bilden som kom .

[Pasalacqua]
2012-08-30 11:26
#4

Ohh, så fin hon är!

Ja, jag får hoppas att det går bra under helgen nu med mina två :)

Labolina_73
2012-08-31 15:46
#5

vilken söt liten en,,, vilken uppfödare kommer han ifrån? :-)

//Linda

[Pasalacqua]
2012-09-02 07:51
#6

Kommer från en vän som har två norska med stamtavlor som fick kattungar, så min lilla är inte registrerad utan han har fått bli vanlig huskatt:)

Annons:
[Highonbluetomorrows]
2012-09-02 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6. Varför inte registrera om de nu var renrasiga? Sorry, men antagligen har inte din kompis stamtavla på båda.

Inte för att det är något fel på huskatter, jag har två stycken sötnosar själv. :) En perserblandis (som jag aldrig borde ha köpt pga oseriös avel) och en liten hittekatt som folk tror är en skogisblandning. :P

LaSadie
2012-09-02 15:40
#8

Din vän kan registrera kattungarna utan stamtavla som är den billigaste kostnaden av allt det som innebär att avla.

[Pasalacqua]
2012-09-02 16:15
#9

Jag vet mycket väl att katterna har stamtavlor då jag varit med och hämtat hem dom båda två, men detta spelar ingen större roll ändå. Det blev tre kattungar och en tog jag. Skulle den vara registrerad så kostar bla. försäkringen mer så tycker det är onödigt när han ändå bara ska vara sällskapskatt.

[Highonbluetomorrows]
2012-09-02 16:41
#10

Haha jaså där ser man.

Lägg gärna upp fler bilder på plutten. Har den andre katten accepterat honom?

[Pasalacqua]
2012-09-02 16:52
#11

Nja, hon är väl inte jätteglad i honom ännu, fräser åt honom när han kommer och vill stryka sig mot henne. Men hon har ju varit helt ensamkatt i 2,5 år, så det måste väl ta sin tid :) Kattungen bryr sig där emot inte alls om den gamla, utan busar på!

[Pasalacqua]
2012-09-02 16:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så här söt är den lilla plutten idag! :) (på första bilden var han bara 8 veckor gammal)

[Highonbluetomorrows]
2012-09-02 17:25
#13

Söt kille! Så länge din äldre katt inte fysiskt ger sig på och börjar mobba den lille, så är det ingen fara. Låt henne fräsa på, snart ligger de säkert och sover tillsammans.Flört

Märker du att den äldre katten blir alltför störd så se till att fixa lite privata krypin i lägenheten där hon kan kura i fred när hon inte orkar med busungen längre.

Och om honan inte är kastrerad så är det nog dags nu :P

Annons:
[Pasalacqua]
2012-09-02 18:07
#14

Nejdå, hon försöker slå till honom med tassen ibland när han blir för närgången, men inget allvarligare! Just nu ligger dom i var sin ände utav soffan och sover bägge två, så alltid något :)

Jodå, honan är kastrerad sedan länge. Såfort den lille blir tillräckligt gammal så är det hans tur med! Finns allt för många oönskade kattungar i världen redan..

blondifire
2012-09-03 08:03
#15

skulle vilja veta vad föräldrarna heter..

S*Winsnes Wilda

[Pasalacqua]
2012-09-03 19:08
#16

Kul att folk här är fett negativa.. Är det så hemskt att ha en oregistrerad katt? Blev medlem här för att jag älskar mina katter och vill gärna prata med andra likasinnade.. Om det nu är så viktigt för endel att veta vart hans föräldrar kommer ifrån så är det S*silvernalle's och S*räserråttan's. Hoppas jag stillat era bekymmer lite….

[Pasalacqua]
2012-09-03 19:09
#17

:(

Katzuki
2012-09-03 20:25
#18

Hej. Riktigt söt lite kisse du fått hem =)

Anledningen till att de flesta ogillar oregistrerade katter är för att de ofta leder till, eller är resultatet av, oseriös avel. Att registrera en kattkull är en av de billigaste utgifterna med att föda upp katter, därför är inte den vanligaste ursäkten "det är dyrt" logisk. Nu säger jag absolut inte att det är så i detta fallet, men jag förstår inte varför man inte registrerar så vackra kattungar så att de också kan få stå för att vara Norska skogkatter.

Tänk också på att även om kostnaden för försäkring stiger så stiger även beloppet du kan få tillbaka på exempelvis livförsäkringen om något skulle hända.

Jag tycker dock att det är väldigt skönt att höra att du är medveten om att din katt är oregistrerad och att du verkar medveten om konsekvenserna med detta :) Jag hoppas att lillkissen och storkatten kommer lära sig att trivas och bli bästa vänner snart!

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

[Pasalacqua]
2012-09-03 20:31
#19

Saken är att dessa katter bara skulle få en kull (denna), sedan ska dom båda kastreras. Dom ska inte vara några avelskatter.. bara vanliga sällskapskatter.

Om detta är ett problem för folk så önskar jag att jag var dom då jag har väldigt mycket större bekymmer här i världen..

[Highonbluetomorrows]
2012-09-03 21:38
#20

#19. Med en registrerad raskatt får man som Katzuki säger mer ersättning på livförsäkringen. Om lillen dör efter ett halvår så kan du få stora delar av beloppet tillbaka, medan en huskatt som maxbelopp har någon tusenlapp (lite olika beroende på bolag). Smällen blir för vissa dubbelt så stor om man förlorar både sin älskade katt OCH summan man spenderat på den. Därför blir det inte tvunget billigare att inte registrera, även om det kanske blev det för dig.

Och om man skulle vilja avla själv så bör ju givetvis katten vara registrerad också. Nu var det inte fallet för dig heller :)

Men ta inte så hårt på att vissa bryr sig om det. Vissa personer här "lever för" att föda upp rasen och då känns det kanske märkligt att ett fint exemplar av rasen inte blir erkänt som just skogis, pga ingen registrering.

Du kanske känner det som ett påhopp mot dig men till största del är det faktiskt välvilja. :) På kattforumet (katter ifokus) är det vanligt att folk skriver om att de lagt ner flera tusen på sin "raskatt" och så inser de plötsligt att de blivit lurade! Alla är inte så upplysta som du. Och nästan ALLTID beror det på säljare som utnyttjar sina katter eller ljuger för sina köpare. Förhoppningsvis har du och din kompis en lite bättre relation än så ;)

Mvh,

Annons:
[Pasalacqua]
2012-09-04 04:27
#21

#20. Tycker det var mycket bra skrivet!

Jag kan ju chockera folk en sista gång och säga att min oregistrerade kattunge köpte jag för priset som vilken "huskattunge" som helst. Så jag tar inga som helst risker när det gäller förlorade pengar eller dylikt..

Jag hoppas folk kan njuta utav att se fler bilder på min lilla Gibson och även min andra huskatt i framtiden utan att få ångest för detta. Kan upplysa alla ännu en gång att kattungen kommer INTE ifrån något oseriös uppfödare utan en helt vanlig familj som ville ha en kull kattungar från sina fina katter innan dom kastreras. Nu var det två 100% norska skogkatter och inte två huskatter så deal with it.

Som en sista sak kan jag även säga att den lilla är inte ett dugg mer värd än min vackra huskatt här hemma. För mig är ett liv ett liv oavsett %.. jag hoppas att fler tycker detsamma.

blondifire
2012-09-04 07:28
#22

som det sägs här uppe, det är inget personligt alls utan vi som är uppfödare är noga med våra linjer och allt arbete vi lägger ner på vår uppfödning, därför ville jag personligen veta om katterna var från mitt katteri då detta inte är nåt jag uppmuntrar..

S*Winsnes Wilda

Katzuki
2012-09-04 11:39
#23

#21. Jag tror nog att alla här blir glada av att höra att du betalat för och medvetet köpt en huskatt. Om du skulle behövt betala 6000kr till någon som inte registrerat kattungarna så skulle du antagligen trott att du fick en Skogkatt på "pappret" så att säga.

Jag hoppas att familjen som födde upp kattungarna testade föräldrarna och var noga med att kolla stamtavlorna även om de "bara ville ha en kull". Sen är det ju så att man är en uppfödare även om man bara har en kull, man föder ju upp den kullen. Det är iaf så jag ser det.

Jag ser fram emot att se fler bilder på din söta Gibson =)

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Labolina_73
2012-09-04 12:14
#24

OT.. Jag läste någonstans som jag tyckte var ganska bra,, faktiskt..

Avel och kattungeproduktion. Att jag tar upp det är ju för att alla säger att om man tar en kull är man uppfödare och har avel på katter,,, uppfödare ja,, men hålla på med avel, nej.

Avel är genomtänkt, man ser till sjukdomar etc etc etc ja ni fattar..

Kattungeproduktion håller man på med helt okontrollerat för att "det är sött"

Sedan för att gå till tråden,, jättesöt kattunge. Men vi som håller på med avel av just denna ras eller annan ras såklart känner oss ju ganska förfärade (heter det så?), vi testar och vi donar, vi vaccinerar och registrerar, kollar stamtavlor och inavelsgrad, vi jobbar som fasen för att det ska föra skogkatten framåt som kattras.

Ska man behöva kastrera sina kattungar innan leverans för att slippa "köpare" som din vän? det kan hända alla men om man säljer dom kastrerade kan det inte ske,, men är det rätt?

Som jag ser det spelar det absolut ingen som helst roll om hon parat 2 renrasiga skogkatter eller om bara den ena varit renrasig om hon iaf inte registrerar ungarna. Alla katter är lite mycket värda oavsett ras, men varför inte registrera denna kull när hon faktiskt kan,, det kostar 300 / kattunge att registrera och man får ta en kull utan att man har stamnamn.

//Linda

line84
2012-09-04 21:33
#25

Vill börja med att säga att Gibson verkligen är en sötnos! Grattis till fin katt. Du skriver att han är 100% norsk skogkatt men det stämmer inte alls. Har själv huskatter, inget ont om dom! Men rätt ska vara rätt.. ;)

[Highonbluetomorrows]
2012-09-04 21:50
#26

#25. Nja, det är ju en skogis oavsett om man registrerar den eller ej - så länge föräldrarna har stamtavla (vilket de enligt TS har). Vissa katter får inte stamtavla för att kombinationen har avelsförbud, men de är ju lika rasrena för det. =)

För övrigt tycker jag TS ska få ha sin bildtråd här ^^

line84
2012-09-04 22:08
#27

#26 Katt utan stamtavla=huskatt

Annons:
[Highonbluetomorrows]
2012-09-05 01:01
#28

#27. Men herregud. Den är både huskatt och skogkatt, beroende på hur man väljer att definiera det. Analt att påstå annat, faktiskt. I hundvärlden är det självklart att det finns både blandraser och oregistrerade renraser, i kattvärlden är man kanske inte så långt kommen ännu.

Genetiskt är den precis lika mycket norsk skogkatt som alla andra norska skogkatter. Sen blir den automatiskt en huskatt för att den inte har stamtavla, men att påstå att den inte Är skogis i grunden är otroligt okunnigt. Då vet man ingenting om genetik. Att vara rasren = pure blooded = att ha blod från samma ras.

En stamtavla gör inte en katt mer eller minde rasren, det en stamtavla gör är att BEVISA att en katt är rasren. Har TS inte stamtavla så bör hon kanske inte kalla sin katt för skogis, men det är ju hur pantat som helst att mena att den inte är pure blooded för det (OM det nu stämmer att föräldrarna har stamtavla.)

Nu kan ni sitta och tumma upp att det är en huskatt och absolut inte en skogkatt, hur mycket ni vill. Det bevisar ju faktiskt bara att ni inte lärt er någonting på era uppfödarkurser. :S

Huskatt = samlingsnamn för oregistrerade renraser, blandraser och katter med okänt ursprung. Så himla svårt är det inte. Därav är TS katt en huskatt. Men likväl är det en norsk skogkatt i grunden. Sen kan ni "tycka" vad ni vill om det, det enda det bevisar är en bristfällig genetisk kunskap.

Upp till toppen
Annons: