Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1544 ggr
Slashignore
2012-08-22 11:52

Hjälp, kattras expert?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta kanske inte har något med den Norska Skogkatten och göra… det är det jag vill ha reda på!

För ca 5 år sedan fick vi ett tillskott i familjen efter att en väninna till min mor hade hittat en katt som var väldigt illa däran. Efter flera månaders letande, kontakt med polis och vet. fick vi ta över katten. Veterinären hade påstått att katten var en Norsk Skogkatt. Nu undrar jag om det verkligen kan stämma? Vi har en skogis här hemma och när jag ser dem bredvid varandra så blir jag ganska säker på att han ej är det… Kanske en blandning? Om det är någon här som är lite allvetare om katt raser så kanske ni kan hjälpa mig att komma på vad han kan vara?

Han är väldigt kelig när han har lust. För det mesta ligger han bara och sover och är en ganska tillbakadragen katt, vilket kan bero på att han blivit illa behandlad. Han har en väldigt luddig päls som inte alls är som på en skogis. Han har otroligt lång päls, krage och tussar under tassarna… Han har även ett ganska speciellt läte och han pratar konstant.

(Han har en tatuering men den går ej att tyda, ser ut som att någon har försökt skrapa bort den, idioter… Han har chip men det finns ingen data på chipet och han var även kastrerad när han hittades. Så han är ingen vildkatt)

Annons:
Slashignore
2012-08-22 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild på profilen Glad

OberonsMatte
2012-08-22 13:36
#2

Nä, med den där profilen är han med all sannolikhet inte en norsk skogkatt. Veterinärer har oftast väldigt liten kunskap om kattraser och tänkte väl att det måste vara en norsk skogkatt eftersom den har lång päls. En långhårig huskatt skulle jag säga att det är (kan såklart finnas alla möjliga raser inblandat också). Skönt att han togs omhand och fick ett så bra hem!

Sajtvärd Katter iFokus

Slashignore
2012-08-22 14:00
#3

Ja det spelar ju ingen roll för mig vad han är för ras då jag alltid kommer se honom som min lilla prins. Så en långhårig huskatt låter för mig helt okej! Skrattande

Att någon kan med att lämna en katt ensam och övergiven, efter att man dessutom lagt ner tid och pengar på både tattuering, kastrering och chipp, är facinerande. Han hittades precis bredvid ett kolloni-lotts område så antagligen var han väl en sommarkatt… Men att gå så långt så man skrapar sönder tattueringen och raderar informationen på chippet (går det ens?) är verkligen något extra.

Kronängens
2012-08-22 18:51
#4

Han ser inte ut som en norsk skogkatt. Det är som Oberons matte säger med många veterinärer. Fin är han ju oavsett Glad.

Upp till toppen
Annons: