Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1340 ggr
mathiason
8/10/12, 10:57 PM

Avslag på stamnamn

Hej!

Undrar varför man inte får veta varför sina val blir nekade. Min andrahandsval har jag inte hittat någon som har likt eller lika dant…

hmm… Hade varit kul att veta varför.

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
AgnetaB
8/10/12, 11:09 PM
#1

Ring o fråga så kanske du får svar. Jag gjorde det o hon som svarade sa att de var lite hårdare nu för man kollar ju på andra namn o undrar varför inte sitt eget gick igenom.

Jag är fortfarande sur att någon annan hade tagit "mitt" namn några år innan i Norge men aldrig sett. Ville ju ha samma till hästarna o katterna men gick ju inte då, suck.

mathiason
8/10/12, 11:22 PM
#2

Ringer man till SVERAK bara?

Ja lite grinig blev jag när jag öppna kuvert, Hade gått och funderar länge över vad jag skulle välja. och det va verkligen något jag var nöjd över. Men men Detta funkar väl :/

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

AgnetaB
8/10/12, 11:41 PM
#3

Jag gjorde det iaf.

Jo jag vet o man ska ju ha det länge så vill ju ha det perfekt men går ju inte alltid tyvärr. Jag är fortfarande irriterad över mitt för hästarna heter Simplicity Minis o katterna Simplicity Lynx o hemsidan www.simplicitys.se

Blev ju helt rörigt men gick ej o lösa så allt var samma namn helt enkelt.

Lyckans är väl enkelt o bra o komma ihåg:)

Torplyktans
8/11/12, 9:01 AM
#4

Jag hade samma problem och blev besviken. Ville ju också ha samma för hela verksamheten (fåruppfödning, försäjling av ull, fårskin då hade vi även lite honung etc.) men det gick inte heller. Tro det blev till och med fjärde val.

Jag mailade och det verka som om dem är hårdere nu. Det var för likt andra som finns redan. Fast jag tyckte inte det hade ju extra kollad hos FIFe.

www.torplyktan.se

Nina-R
8/11/12, 10:42 AM
#5

Jag fick avslag på 6 eller 7 förslag! Jag fick mitt absolut sista val :(:(
Ändå sökte jag på FIFe's och kollade alla möjliga stavningar osv. Hittade inget som iaf jag tyckte va likt.
Mitt stamnamn är lite väl svårt att förstå tycker jag.
SE*Barbabelle's, Barbabelle är ju Barbafin på engelska. 
Men det får duga helt enkelt, för jag hade verkligen inte felr ideér..

/SE*Barababelle's

AgnetaB
8/11/12, 12:30 PM
#6

Oj så många avslag då hade jag egentligen tur då:)

Tyckte det var så jobbigt, inte kul alls.

Jag har haft ett annat sedan 1996 då jag fick min första skogkatt men var med i IDP (heter det väl) men ville byta så det matchade hästarna så bytte allt.

Annons:
LaSadie
8/11/12, 12:35 PM
#7

Det är väldigt hårda, men det kan finnas någon jeppe nånstans på andra sidan världen som har liknande namn som det man vill ha. Gick igenom på Fife innan jag skickade in. Fick dock mitt egentliga andra hands val. Jag ville först ha Imzadi som betyder älskade. Men tydligen hade någon dam i USA som inte ens verkade verksam. Men LaSadie var nummer två men skickade in det som nummer ett och fick det.

erspers
8/12/12, 9:56 AM
#8

har du kollat på Fife´s sida också ?..man kan ju söka på deras sida o se vilka stamnamn som redan finns osv ..här är en länk där man kan söka :

http://fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp ..räcker om man skriver typ harry ..då ser man ju vilka stamnamn som redan finns som börjar på dom bokstäverna osv..

S

mathiason
8/12/12, 12:12 PM
#9

Sökte på Fife och där fanns inget som va likt…

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Nina-R
8/12/12, 1:42 PM
#10

#9 Jag sökte också som sagt i det registret innan jag ansökte och hittade inget liknande mina men tydligen så.

/SE*Barababelle's

AgnetaB
8/12/12, 3:46 PM
#11

Samma här så varför ska man kolla där.Trodde också man skulle utgå därifrån.

Torplyktans
8/12/12, 6:02 PM
#12

Så var det för mig också vi hade läst och sökt där och funderad massor.

www.torplyktan.se

AlexH
8/16/12, 1:35 PM
#13

Jag ansvarar för WCF Nordens stamnamn, och skickar dem vidare till WCF centralt i tyskland för godkännande.. Man tittar inte bara i den egna databasen ( Vi screenar WCF, Fife, CFA, TICA, GCCF etc  ) det finns massor med stora kattförbund med registrerade stamnamn.

Om ett namn är för snarlikt ett redan taget, även om det är reggat i annat förbund än WCF, så ger vi avslag. Sedan har ju olika förbund olika regler på hur stamnamn får skrivas. Vi har till exempel, att det  bara får bestå av ett ord, ej innehålla kattraser, ej innehålla länder/skyddade märken/produkter/namn etc.

Det är mycket som måste gås igenom innan man godkänner stamnamn.

Det enda jag kan rekomendera när man söker stamnamn (tror att det säkert fungerar liknande inom Fife)

är att BARA skriva namnförslag som man kan acceptera som stamnamn.. Får ibland frågan om de får byta för de vill egentligen inte ha sitt tredje eller femte val..

Är det ett namn som man inte vill ha - skriv INTE upp det då på ansökan Tungan ute

Lycka till med sökandet

mvh

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
Nina-R
8/16/12, 2:35 PM
#14

#13 AH! då är jag med, trodde det bara var i Fife som man stämde av.
Då förstår jag att det kan va oerhört svårt att få sitt stamnamn godkänt.

/SE*Barababelle's

AlexH
8/16/12, 3:27 PM
#15

#14 jag vet ej exakt hur Fife arbetar då jag inte tillhör Fife eller Svenska Sverak… Dock antar jag (och hoppas verkligen) att de arbetar på samma sätt som oss så att ingen ex. svensk uppfödare i CFA eller TICA eller WCF,  har ett stamnamn som också blir godkänd åt en Sverak uppfödare..( bara för att just det inte står i Fife's register) så att flera uppfödare i samma land står med samma stamnamn… det är ju inte så kul och speciellt då inte om den första till stamnamnet kanske haft det i flera flera år och byggt upp sin uppfödning runt det namnet…

Jag hoppas och tror att vi alla förbund arbetar för det bästa för våra medlemmar och för att medlemmarna i den mån det är möjligt är nöjda med det stamnamn som godkäns för dem Skrattande

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: