Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1524 ggr
[ElinWahlstrand]
7/22/12, 11:47 AM

Ny inom "uppfödning". Tips?

Hej! Mitt namn är Elin och jag är ny på detta plan att ha en renrasig Norsk skogkatt m. stamtavla. Inom en snar framtid har jag förhoppningar på att köpa mig en hona också och kanske börja med uppfödning!  Har du tips åt mig angående avel, utställningar mm så får ni jättegärna kontakta mig eller skriva här ! :) Min hane heter S*Englaflickornas Silver och är en helvit supergo hane som jag också ska använda i avel. Jag har tidigare haft katt (har 2st andra, en bondkatt och en skogis/perser). Tänk på att jag är ny på detta och har inga tidigare erfarenheter så jag kan behöva lite tips, råd och hjälp! :) Finns det någon uppfödare som har lite tips? Planerar att ta utbildningen för uppfödare "pawpads G1-G3". Någon vänlig skäl? Jag kan ingenting om stamtavlor, utställning mm.. Planerar att hyra ut min hane. Något man bör tänka på ?

Annons:
Labolina_73
7/22/12, 2:05 PM
#1

Men vänta lite nu,,,, Det är ju min bebis… Jag visste inte ens att han var omplacerad.. :-(

Snälla vill du maila mej om vem du är så jag får veta var han bor nu etc?

Jag hjälper dej gärna men jag blir lite förundrad på cad som hänt… :-/

Snälla hör av dej.. 070-7748916

MVH Linda S*Englaflickornas

Labolina_73
7/22/12, 3:16 PM
#2

tack för att du ringde.. :-)

[ElinWahlstrand]
7/22/12, 4:09 PM
#3

var så lite!:-) kul att få kontakt med dig :-)

Katzuki
7/22/12, 5:31 PM
#4

Vad skönt att det verkar lösa sig =) Jobbigt för dig, Linda, att få veta sådär bara :O Hoppas ni fortsätter ha kontakt så får du veta hur Silver mår och TS får en härlig och snäll uppfödare att få stöd av =)

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

ellentigris
10/2/12, 9:02 PM
#5

Skjuter upp detta inlägg lite eftersom jag tänkte ställa samma fråga :)

Kronängens
10/7/12, 4:33 PM
#6

Om man är intresserad av att föda upp raskatter är det viktigt att man lär sig så mycket som möjligt om den rasen, hur katterna ska se ut, hur pälsen ska kännas, vad de ska ha för storlek och så vidare.

Jag tycker det är bra att gå kurser, som G1, G2 coh G3 hos Pawpeds t.ex. Kattklubbarna brukar också ordna föreläsningar med jämna mellanrum. Läs böcker.

På utställning kan man få kontakt med uppfödare och man kan lära sig om rasen när man lyssnar på domarna. Steg ett är att skaffa en katt att ställa ut, inte att avla och låna ut i första hand. När man känner sig lite varm i kläderna och man har kunskapen hur en rastypisk norsk skogkatt sak se ut kanske man kan fundera på det. Och då får man säkerligen god hjälp av sin/sina uppfödare om man köpt katt av seriösa och duktiga sådana.

Det är inte minst viktigt att man väljer sina uppfödare med noggrannhet om man vill ha en fin katt till utställning och avel och om man vill kunna få hjälp sedan med själva avelsbiten.

Fotografering behöver man kunna lite om och även att göra en hemsida. Eller så får man ha goda vänner som kan detta eller betala någon.

Hoppas detta var till någon hjälp.

mvh Susanna Löfstrand, S*Kronängens norsk skogkatt

Annons:
Upp till toppen
Annons: