Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1309 ggr
Smaraldus
2012-07-13 21:48

Samäga katt

Om man ska samäga en eller flera katter, men bor på olika ställen. Vad ska man tänka på och hur går det hela till?

Vi bor i lägenhet med våra två honor. Och inser att äga två hanar som ska användas i uppfödningen själva kan bli svårt. Då dom lätt kan para lite när dom vill och det är inte att föredra.

Så tanken var då att eventuellt köpa hanar som inte bor hos oss utan hos någon annan, men som vi ändå får använda.

Delar man inköpspriset på hälften mellan oss och den hanarna ska bo hos, eller hur löser man det?

Jag hoppas inte detta låter allt för snurrigt :)

www.smaraldus.eu

Annons:
Kronängens
2012-07-14 13:47
#1

Jag har ingen erfarenhet själv, men man borde väl dela på alla hanens kostnader som inköpspris, försäkringar, mat, kattsand osv. Det verkar viktigt att avtala allt innan man köper hanen. Hur länge ska man samäga och betala hälften till hanen? Hela livet eller under några år?

Eller så köper ni hanen och har honom på foder hos någon. Man behöver nog också fundera på vad man gör om hanen börjar strila…

Mona22
2012-07-16 12:54
#2

Jag har samägt en hane med en annan uppfödare och det är jätteviktigt med ett kontrakt med vad som gäller. Vem betalar vad? hur mycket får man utnytja honom? vad händer om han strilar? se till att allt står med så det inte blir något osäkert.

AgnetaB
2012-07-16 13:25
#3

Jag har tänkt att köpa en hane o vill gärna dela den med någon  då jag just nu bara har en hona i rasen. Bäst vore väl att ha hos fodervärd då det blir mera opersonligt, att ingen av oss har den hemma förstås. Problemet blir väl om han börja strila, hur har ni skrivit om det?

Upp till toppen
Annons: