Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 3007 ggr
mathiason
5/9/12, 11:34 AM

Hur vanligt är HCM?

Hej!

Snart är det dags för min flicka att HCM scannas. Och är lite små nervös…

Jag undrar hur vanlig är denna sjukdom?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
Katzuki
5/9/12, 11:05 PM
#1

Hej.

Jag försökte hitta lite info på nätet om detta nyss men hittade inte så mycket. Jag har dock för mig att det ligger på mellan 4 och 10% hos skogisar.

Jag var på en intressant föreläsning om HCM som Agria anordnade. Väldigt givande och jag har för mig att det var då jag hörde att det var mellan 4 och 10% av skogisarna som har HCM. Det är den vanligaste sjukdomen hos skogisar men den är inte så väldigt vanlig =)

En grej jag också lärde mig är att bara 20% av de katter som utvecklar HCM har börjat utveckla det redan vid 1 års ålder. Det är en sjukdom som utvecklas senare och det är därför viktigt att testa flera gånger, gärna testa den sista gången så sent som möjligt (kanske vid 8 års ålder). Alltså ska man inte bara testa katten när den är fertil.

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

mathiason
5/10/12, 12:38 PM
#2

#1 Oj då behöver jag kanske inte vara riktigt så nervös som jag är :P

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Labolina_73
5/10/12, 6:22 PM
#3

och det jag hörde bara häromdagen av en annan uppfödare som hade pratat med Susanne Grundler på Bagarmossen så hade hon för sej att Susanne sagt att på skogisen var det ca 5% och det varesej ökar eller sjunker utan det ligger därikring.

sedan oxå att dom flesta börjar först utveckla det sent och då är det ju försent iaf om man ser till avelsbiten.

//Linda

Katzuki
5/10/12, 9:47 PM
#4

Ja det är en klurig sjukdom om man tänker avelsmässigt tyvärr.. Det är också en hel del uppfödare som inte testar alls eftersom katten ändå inte är bevisat fri från HCM bara för att tested de gjorde visade negativt. Det visar ju bara att katten inte har HCM just då och därför är det onödigt att testa typ. Jag tycker att det är ett konstig argument eftersom man faktiskt kan upptäcka att katten har HCM eller i princip alla andra problem katter kan ha med hjärtat :P

Eftersom HCM kan "sitta på" många olika gener är det svårt att avla bort. Det vi kan tänka på i aveln tycker jag, är att testa med jämna mellanrum beroende på hur ofta katten används i avel, dela med oss av våra resultat och tänka mycket på vad det finns för hcmkatter bakåt i stamtavlan när vi ska para. Just nu är det väldigt få som testar katterna efter att de tagits ur avel om de inte tidigare visat tecken på hjärtsjukdom.

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

mathiason
5/25/12, 11:23 AM
#5

Fionas hjärta såg jätte fint ut =)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

ellen1960
5/25/12, 10:36 PM
#6

Jeg tror nok at HCM er litt vanligere enn det vi ser på lister og slikt, for åpenheten er nok mye større når mann har en fritestad enn en med påvist HCM

Jeg har tyvärr forlorat 3 katter pga HCM

Annons:
Upp till toppen
Annons: