Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 1757 ggr
LaSadie
4/15/12, 3:19 AM

Långa utställningsdagar

Såg ett inlägg på siames.ifokus och ställer frågan här med.

Vad anser ni om långa utställningsdagar?

Jag själv och sambon tycker det är lite träligt om ens katt är bland dom första på morgonen, klar vid tio och sedan är det åtta timmars väntan på att kunna åka hem. Inte var det roligare när ena katten gick vidare :)

Kan tycka det är roligt att träffa andra som man bara pratar med via FB som kan göra att dagen blir kortare men ibland är det bara segt.

Katter ligger bara i buren och sover vilket inte skiljer sig från hemma (förutom att stora biffiga hanen tar skydd bakom syrran hela tiden Flört)

Annons:
Sagolika
4/15/12, 8:42 AM
#1

Jag skulle vilja gå hem när katten är klar, om den inte ska upp i panelen. Det är alldeles för långa dagar.

LaSadie
4/15/12, 1:40 PM
#2

Lite som Birkas drop in alltså. Tycker om att man ska kunna gå om man inte kommer till panelen. Enda utställningen med den möjligheten jag gått på var på Birka för kanske 2-3 år sedan.

Katzuki
4/15/12, 3:52 PM
#3

Jag håller med, iaf ibland blir dagarna alldelles för långa..
Gillar de få utställningar jag varit på där man får gå hem innan panelen, mellan 14 och 15 ungefär. Det blir en lagom lång dag tycker jag.

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Nina-R
4/15/12, 7:56 PM
#4

Jag ställde i mariestad då det var hemgång om man ville innan panelen och det fungerade faktiskt väldigt bra.
Jag förstår tanken att man vill få in pengar på besökare och att det är tråkigt för dom att katterna åker.
Men man kan ju faktiskt skriva info till besökare att tex fram till kl 14 så är det mest katter, så dom vet detta.
Jag ställer aldrig två dagar i rad eftersom det tar alldeles för mkt tid!

/SE*Barababelle's

darkisen
4/15/12, 8:22 PM
#5

För mig är det mission impossible att ställa ut nu när jag har ett så litet barn. Ett par timmar eller kanske en förmiddag hade varit lagom tycker jag.

Fridaybrew
4/15/12, 8:28 PM
#6

Är det någon som vet hur många faktiska besökare som kommer och hur mycket intäkter det genererar?

För om jag får lov att gissa skulle det bli kanske 10-20 kr / utställdkatt att skippa besökarna helt. vilket jag skulle betala utan att blinka!

/Fridaybrew

Annons:
LaSadie
4/15/12, 8:29 PM
#7

#5 Har du kollat in Birkas Drop In som är första helgen i juni?

darkisen
4/15/12, 8:31 PM
#8

#7 Nä.. ska kolla upp med en gångSkrattande iof så flyttar vi första helgen i juni men en liten avstickare kanske man hinner med…

EddaM
4/15/12, 10:14 PM
#9

De som säljer saker på utställningar var inte så glada i de utställningarna som man kan förstå.

Jag har inget emot långa utställnings dagar, är alltid halvdöd efteråt ändå. Går ofta assistent o då har man något att göra på dagarna med.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

David
4/15/12, 10:18 PM
#10

Är inte en utställning också till för att visa upp kattraserna och byta erfarenheter med andra utställare?

Brukar ställa en fråga när sådana här diskussioner uppkommer, om katten skulle bli nominerad, är det fortfarande lika "jobbigt" att vara kvar? För hur man vrider och vänder det så borde det ju vara lika tidskrävande både ock… Jag har oftast mina katter bland de sista uppe för bedömning, så jag hinner titta på andra kattraser och prata med nya och gamla bekantskaper.

Min åsikt är också att utställningarna är ett socialt forum där vi "kattnördar" kan träffas och prata katt utan att bli idiotförklarade :-)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

EddaM
4/15/12, 10:19 PM
#11

Helt sant David =) Har stannat kvar på någon av dem när jag inte hade en katt i panelen. Kul att se o roligt för de som blir BIS att de har publik när de vinner.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

LaSadie
4/15/12, 11:11 PM
#12

jag är iofs den som köper direkt efter bedömningen om jag behöver köpa nått. Brukar bli en vippa eller liknande som katterna gillar =)

Sissi
4/17/12, 7:25 PM
#13

Visst är det lite långa dagar men då hinner man ju umgås med alla andra utställare, titta på andra katter och köpa en massa roliga kattsaker.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Annons:
Fridaybrew
4/18/12, 12:10 AM
#14

Eller pärma körkortsboken =)

/Fridaybrew

Sagolika
4/18/12, 8:12 AM
#15

Om man har väldigt svår värk, är det jättejobbigt med så långa dagar. Jag hinner ändå se andra katter & hälsa på andra trevliga kattmänniskor, även om jag skulle få gå hem tidigare.

David
4/18/12, 9:05 AM
#16

#15. Jo, det förstår jag. Har du med dig någon bekväm stol eller så?

Men, jag är lite intresserad av det här, om någon av dina katter blir nominerad, är du även då intresserad att lämna lokalen innan panel?

Att jag ställer frågan är att jag haft den här diskussionen med många, och 95% tycker att dagen enbart är lång om katten inte blir nominerad. Lite dubbelmoral då.

Har du några bra idéer vad man skulle kunna göra ifrån arrangörshåll för att dagen blir lite "roligare" även om man inte har en nominerad katt?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

FruFilur
4/18/12, 9:28 AM
#17

#16

Nu hankar vi oss iofs fram i gärdsgårdsserien, och risken/chansen för NOM är minimal, så jag vet egentligen inte huruvida jag skulle tycka dagen var lika eländigt lång om kisse blev NOM. Förmodligen skulle jag tycka det, men med skillnaden att det faktiskt fanns nåt mer att se fram emot…

Idéer :
- Intressanta föreläsningar/workshops/bikupor (inte nödvändigtvis kattrelaterade, varför inte bjuda in Röda Korset och ha hjärt-& lungräddningsutbildning?)
- Udda sidoklasser med "lekmannadomare"
- frisör/fotvård/massage-montrar
- Läshörna (stapla upp antal olika tidsskrifter som man kan låna och sitta o bläddra i)

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

LaSadie
4/18/12, 11:53 AM
#18

#16 Jag tyckte fortfarande att dagen var eländigt lång när Ruso blev nominerad. Men tydligen skulle det vart något fel nånstans som gjorde att dagen blev extra lång. Men lika lång för det

#17 Föreläsningar skulle vara intressanta, men alla kanske inte kan anordna det med tanke på lokalstorleken.

FruFilur
4/18/12, 3:48 PM
#19

Nej, självklart är det ju tyvärr så att det kanske inte alltid är möjligt att anordna något "vid sidan av" med de lokaler som är tillgängliga för utställningarna, men om det gick, vad guld det skulle vara…Skrattande

Det behöver ju inte vara några stora grejor med dyra föreläsare, utan nyttja erfarna och duktiga klubbmedlemmar och ett hörn av lokalen.

Jag skulle tycka det vore jätteskoj med kanske ett femton-tjugo minuters föredrag om en specifik ras där någon från klubben (eller nån utställare) talar om rasen och visar upp den, finns det då fem olika rasrepresentanter som skulle kunna tänka sig att hålla ett sådant, ja då har man ju "räddat" en del dödtid.

Eller, för mig, som bara har hankatt men kanske nån gång i framtiden skulle vilja bli uppfödare "på riktigt", det skulle vara jättekul att få höra om hur en dräktighet och förlossning går till, saker att tänka på, vad behöver man ha hemma, hur slungar man en kattunge osv av en erfaren uppfödare…

Det kanske finns någon som skulle kunna berätta och visa hur man lägger ett förband på en skadad katt…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Silvestris
4/18/12, 9:31 PM
#20

Nu var det 15-20 år sedan jag var med och ställde ut hundar, men då vill jag minnas att man var fri att åka hem efter att hunden var färdig och vad jag vet har inte säljarna på hundutställningarna några problem med lönsamheten (eventuellt ger utställningarna så bra PR att de är värda en eventuell förlust). Jag ser säljarargumentet som ett icke-argument. Jag är själv egenföretagare som kan komma att dyka upp på kattutställningar och jag ser faktiskt inte utställningar primärt som säljplatser utan som ren PR. Man får synas, knyta kontakter, locka intressenter osv. Jag räknar öht inte med att sälja något på utställningar.

Som utställare… ja, det är långa dagar och jag vet att det gör att många struntar i att ställa ut. Jag skulle ha ställt ut betydligt mer om utställningar inte hade inneburit att man är instängd i en sporthall (eller liknande) i minst 12 timmar. Ofta kass akustik och sådär luft. Jaaaa, jag gillar att träffa andra kattmänniskor och umgås men efter 8 timmar i utställningsmiljö är jag inget vidare sällskap.

Jag är för alternativ. Jag tycker inte att dagens utställningar måste försvinna, men jag önskar att det skulle dyka upp alternativ. Mångfald osv. är bra. Då får även kunderna möjlighet att göra aktiva val. Då kan kunderna med sitt deltagande (och med sin plånbok) visa vad de föredrar för typ av utställningar. I ett samhälle där tid generellt sett är en bristvara har jag svårt att se att kattuställningar har någon framtid om de inte förnyas.

Annons:
AlexH
4/19/12, 10:23 AM
#21

Vi har på SNRF utställning i Uppsala i maj (WCF) en mönster special efter vanliga bedömningen på lördagen (gratis för alla katter som anmäler till grundbedömningen) där vi plockar ut bästa mönstarde katt alla raser. På söndagen har vi en Veterinär som efter grundbedömningarna föreläser om Katten i vardagen och dess vanligaste sjukdomar och åkommor.. ska bli intressant och det kommer göra att dagarna går fortare :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

PatternRidge
4/19/12, 10:38 AM
#22

Vi är ganska nya på detta med utställning, vi har varit i Varberg två gånger men detta året ska vi satsa lite mer.

Jag tycker att det är jättekul att åka på utställningar, dels det sociala (man lär känna massa trevliga människor med samma intresse) men även att kika på de andra katterna. Att stanna kvar hela dagen tycker jag är en självklarhet, man supportar de som gått vidare och hejjar Skrattande

Om enbart de som blivit NOM stannar kvar, så blir det ju ingen publik alls.

Hälsningar Linda

www.patternridge.com

Fridaybrew
4/19/12, 11:22 AM
#23

Tycker hellre synd om majoriteten som tvingas kvar än minoriteten som är nominerade.

Jag vill inte heller ha föreläsningar om det innebär att anmälningavgiften blir högre, Enda anledningen för mig att betala mer är att kunna åka hem precis när jag vill utan fåniga represalier från klubben.

Jag är där för mitt eget höga nöjes skull och ingen annans. Så att vara med och hejja är bland det sista som finns på min att göra lista.

/Fridaybrew

Mona22
4/19/12, 9:13 PM
#24

Tycker det är jobbigt med så långa dagar då man har värk. Efter bara någon timme är man helt förstörd och aldrig någonsin skulle man orka 2 dagar i rad. Sedan finns det knappt något att göraObestämd

hade gärna gått hem innan finalen och skulle jag ha en dålig dag och katten blir nom så skulle jag nog strunta i det och inte pina mig igenom resten.

De som inte är intresserade av panelen sitter ändå vid buren så de kan väl få åka hem istället?

EddaM
4/20/12, 9:44 AM
#25

#17: Vissa av dina ideér kostar ju inget att göra för klubben, bara lite mer jobb. Det här med läshörna vore ju kanon, tror även att en utställning som jag var på hade det. Alla klubbar och medlemmar har ju massor av olika ras-klubb och våra katter tidningar så det kan inte vara så svårt att få till och kanske några mer bekväma fotöljer/stolar i hörnan.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

David
4/20/12, 12:16 PM
#26

#23. Så det här med att promota katten för besökarna är inget du värdesätter heller? Blir lite mörkrädd när jag läser ditt inlägg.

Gå assistent kan också bara ett bra sätt att "fördriva" tiden, eller ställa upp och hjälpa till med något. Även om det inte är ens egna klubb tar de garanterat emot "spontanhjälp".

Men rent personligt förstår jag inte hur ni lyckas få tid över, om jag hinner sätta mig en kvart under en dag är jag djupt imponerad över mig själv Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Fridaybrew
4/20/12, 7:09 PM
#27

Promota för besökare, nix inte aktivt inte. Däremot så om någon visar intresse för minkatt så snackar man.

Jag gör mitt arbete på hemmaplan uteslutande, som sagt katten vill troligen inte på utställningen men jag vill få katten bedömd inget mer. Jag är där för bedömningssedeln inte ett jota mer, kan skippa rosetter och pokaler för min del för det skräpar bara ner hemma.

På utställningarna så finns det tillräckligt gott om kattmaffiafolk som får mardrömmar av min avsaknad av engagemang som lätt väger upp för de fåtal besökare som ändå kommer.

Ser fram emot fler drop in utställningar, så jag kan rösta med mina pengar sen kan klubbarna gnälla hur mycket dom vill.

/Fridaybrew

Annons:
LittleL
4/20/12, 7:10 PM
#28

Jag tillhör tydligen den nördiga skaran Flört Jag älskar detta ypperliga tillfälle att titta på katter, känna på katter och prata med alla dessa kattägare. Ibland inser jag att helgen är över och jag har fortfarande inte hunnit prata med alla som jag ville!
Jag tycker också att det är viktigt att ta sig tid att prata med besökarna och att visa upp sin ras! Att dela med sig av sin kunskap till "vanliga" människor är ett bra sätt att hjälpa till att höja kattens status i samhället!
Jag har ofta katt i panelen vilket jag är så glad och tacksam för! Men för min del innebär det att jag inte äter på hela dagen och har knappt tid att ta en kaffe. Och alltså försvinner mycket tid som jag annars skulle ägnat åt att umgås med långväga vänner!

Ni som har svårt att få dagarna att gå…sök upp någon i arrangerande klubb! Det finns alltid massor att göra och hjälp tas tacksamt emot!

/Sylvia

Upp till toppen
Annons: