Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 5078 ggr
Mákos
2012-03-25 19:04

Tritrichomonas-orolig!

Hej,

jag har en katt som efter sällan men återkommande diarréer fått diagnosen tritrchomonas. Min katt är en sphynx, men det verkar finnas mer kunskap och erfarenhet på denna sida än sphynx-sidor dito.
Min katt har fått behandling med Ronidazole 200mg x2 i en vecka. Började för någon dag sedan bete sig konstig, blev slö, fick feber och ryckte lite i ansiktet och darrade. Är nu hos veterinären. Det enda som hittats hittills är förhöjda värden av vita blodkroppar. Jag efterlyser erfarenheter om Ronidazole, hur farlig den är, både för katt och människa. Min katt har tuggat sönder några kapslar och det har då hamnat pulver lite här och där.
Min katt hade ej diarréer vid behandlingsstart. Min katt hade normal avföring efter några dagars behanling, men ej skött magen det senaste dygnet, och kissat mindre. Veterinären har nu satt in min katt på antibiotika.
Är det någon som känner igen detta hos era katter som behandlats med Ronidazole?

Orolig och tacksam för svar!

/Makos matte

Annons:
AgnetaB
2012-03-25 22:40
#1

Jag ycker du ska skriva på flera ställen där det kanske är lite mer aktivitet som tex katter.ifokus.

LaSadie
2012-03-25 22:45
#2

Finns en person på Siames.ifokus som tog hand om en kattfamilj med giardia och tritrchomas (ingen aning om jag stavade rätt). Vitfläcksfamiljen tror jag att trådarna heter.

LaSadie
2012-03-25 22:46
#3

sen fick S*Glorifindels (osäker på stavningen där med) ena hona med kattungar det, om jag inte minns fel finns det en länk till en sida sjukdommen.

EddaM
2012-03-26 09:45
#4

En avkomma till mig fick giardia men hon fick pencillin och var sedan bra o har varit frisk sedan dess.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

DeEss
2012-03-29 22:54
#5

Har ingen erfarenhet av sjukdomen/medicinen, men här är länk till tidigare inlägg om sjukdomen (om du inte redan läst den):

http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/4d772bc4c5c6a73c45000081-om-parasiten-tritrichomonas-foetus

Kronängens
2012-03-31 13:53
#6

Gå in på Glorifindels hemsida och kontakta uppfödaren så kan du nog få råd, antingen av henne eller så kan hon skicka dig vidare.

Lycka till!

Annons:
Annanas80
2012-04-01 14:18
#7

Hejsan!

Bra att du har hjälp av veterinären. Vi har haft många som kontaktat oss där katten blivit slö och hängig och ätit mindre under Ronidazol behandlingen och flera som inte blivit det så det verkar vara olika.
Det är inte bra om du får Ronidazol pulvret på dig, använd skyddshandskar. Ronidazol är inte vare sig i Sverige eller av amerikanska läkemedelsverket FDA godkänt för användning i sällskapsdjur. Den är också förbjuden i livsmedelsproducerande djur pga riskerna för människor. Kliniker och djurägare rekommenderas att vidta försiktighets åtgärder vid hantering av läkemedlet.

På Jody G sida går att läsa följande angående behandling med rondidazol:

"Neurotoxicitet har inträffat i vissa katter som behandlats med Ronidazol. Tecken på toxicitet är letargi, aptitlöshet, ataxi
(katten verkar berusad ) eller kramper. Dessa brukar vanligtvis försvinna om läkemedlet dras tillbaka omedelbart, men kan pågå 1-2 veckor och kan kräva intensiv akut veterinär
vård. Katter måste övervakas noggrant under behandling med Ronidazol. Tecken på neurotoxicitet kan
vara lättare att upptäcka om den behandlade katten är engagerad varje dag med en lekfullt aktivitet (t.ex. laserpekare) som
kräver samordning. Om symtom på toxicitet observeras, skall ägare motstå frestelsen att fortsätta behandlingen med Ronidazol. Även efter  att man stoppar behanldingen med Ronidazol kan symtom på neurotoxicitet fortsätta att förvärras under de närmaste dagarna för att sedan långsamt avta.
Att fortsätta behandling efter tecken på toxicitet observeras är mycket farligt och livshotande för din katt."

Jag vet inte det du frågade om vita blodkroppar vi vet katt som de röda blodkropparna nästan försvunnit på men de vita vet jag inget om hur de har legat under behandling.

Diskutera med din veterinär är det bästa rådet jag kan ge.

Mvh Anna

För mer info gå in här http://www.lucats.se/tf/

Upp till toppen
Annons: