Annons:
Etikett32-utanför-ämnet
Läst 1987 ggr
LillyB
3/21/12, 3:15 PM

Ägarbyte?

Detta gäller visserligen en huskatt, men jag tycker att ni är så duktiga och trevliga här inne så nu ställer jag frågan här iallafall! :)

Jag fick i förrgår ta över en katt som vanvårdats. Han har fått gå med urinsten en längre tid så han har sönderslitna urinvägar och kissar blod. Självklart tog jag honom omgående till veterinär för vård och hon konstaterade att han haft fruktansvärt ont länge.
Jag kan inte ha katten kvar utan jag ställer bara upp som vårdare och omplacerare.

Däremot är jag lite fundersam över ägarskap mm på denna katt och nu blir historian lång, jag tar en från början:

Det var från början en man som ägde honom, denna man lät tatuera och registrera honom på hans namn. Katten rymde efter en tid och levde som strykarkatt i nästan två år tills det att en familj tog sig an honom. Mannen kontaktades men han sa att dom fick behålla katten om de ville, och det gjorde dom. Men tillslut efter två år så kände dom att dom inte längre hade råd att ha honom kvar, så de gav honom till en kvinna. Denna kvinna är boven i dramat som låtit honom gå med stor smärta en längre tid (hon är känd hos djurskyddet sedan tidigare) och då katten blev för jobbig så lämnade hon över honom till sin exmake. Exmaken kontaktade tillslut mig och bad om hjälp och han överlämnade katten till mig, och jag lät honom även skriva på ett kontrakt/erkännande att kvinnan överlämnat katten till honom och att han överlämnar katten till mig.
Det stora problemet här är ju att katten fortfarande står registrerad på mannen som ägde honom först, för flera år sedan.

Vem äger katten? Är det han som står som registrerad ägare eller jag som övertagit ansvaret, gett honom vård och huserar honom?

Hur går ett regelrätt ägarbyte till i detta fall? Måste jag kontakta honom, be honom skriva på papper och sen skicka in ägarbytesansökan?
Vilka blanketter är det som gäller och vart ska dom skickas?

Känner mig helt snurrig! SKK vill inte hjälpa pga att jag inte är medlem och hon jag pratade med på SVERAK hänvisade mig till en jurist. Men detta snurr är alldeles för komplicerat för mig. Kan någon här hjälpa?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Delvoriah
3/21/12, 3:48 PM
#1

Usch så krångligt!

För några år sedan fanns det en juridikjour som hjälpte kvinnor gratis… Kanske kan de hjälpa till? Jag kontaktade dem en gång och fick riktigt bra råd.

Dock nyhet från 2007, så jag vet inte om den fortfarande är aktiv.

http://www.metro.se/nyheter/nu-kan-kvinnor-fa-juridisk-hjalp-gratis/Objgik!07_4931-42/

http://brisingasmycket.se

LaSadie
3/21/12, 5:08 PM
#2

Jag kollade själv just upp en avkomma. På SKK står första ägaren kvar som kontaktperson och ägare av katten, på Sverak står det den nya ägaren.

LillyB
3/22/12, 3:12 PM
#3

Tack för svar! :)

#1: Men den jouren verkar ju vara mer till för utsatta kvinnor?

Känner min fortfarande snurrig och vet inte alls vad som gäller. Kontaktade en som håller på med juridik men fick ändå bara luddiga svar. Såhär svårt ska det väll inte vara att göra ägarbyte på en katt?

Ska iallafall till veterinären för HCM scanning på en katt på måndag, kan ju fråga veterinären då kanske. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Delvoriah
3/22/12, 4:26 PM
#4

#3 Jag tror att man kan vända sig till dem med alla typer av frågor

Kan du inte bara prata med ägaren som katten är skriven på föresten? Han lär ju inte protestera, men kan ge dig ett intyg om att du nu äger katten

http://brisingasmycket.se

Nina-R
3/23/12, 12:04 AM
#5

Vad jag vet så är det inte registrering på Skk/jordbruksverket som gäller som ägandehandling utan det är ett helt normalt kontrakt/muntligt avtal som gäller. Så den som har kontrakt på att den köpt/fått katten överlåten äger katten.

/SE*Barababelle's

David
4/7/12, 2:16 AM
#6

#5. Stämmer alldeles utmärkt.

Gör en ägarändring till SKKs ID-register bara, och passa på att registrera i SVERAKs kostnadsfria ID-register också.

För huskatter finns inga juridiska/användbara överlåtelseavtal utan det du har fått ska räcka gott och väl :).

Lilly, du vet ju var jag finns om du undrar mer  Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Upp till toppen
Annons: