Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 1736 ggr
LillyB
3/19/12, 9:46 AM

Tandvård?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Teddy (S*Svartträskets Rattata) har som jag tidigare berättat här magproblem. Det enda hans mage fungerar på är Vom og Hundemat, alltså färskt pressat kött med olika innehåll som tex lax, lever, vom, kyckling, mm.
Men det här mår ju inte tänderna så bra på så jag har flera gånger försökt smyga in torrfoder i hans kost, och misslyckats. För ett par dagar sedan så gav jag honom bara några bitar RC och det resulterade i en bajskatastrof, dvs skit i pälsen och vädring av lägenheten. Som tur var så stod jag redo vid lådan då jag hörde hans desperata krafsande så det blev en omedelbar dusch iallafall.

Jag ger alltså upp med torrfoder åt honom nu och fortsätter att försöka smyga åt min andra katt det medan han sover (döv så det brukar gå bra hehe). Vad kan man ge dom för att hålla tänderna friska? Nu är han ju ung så dom är ju väldigt fina, men jag vill ju hålla dom så också. Eller äre tandborstning som gäller? 

Tacksam för svar! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
BARFmycat
3/19/12, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Torrfoder hjälper ingenting som tandmotion, framställningen av det gör att kulorna bara blir porösa puffar som föga tar bort någon tandsten eller plack.. Innehåller det dessutom spannmål bidrar det till sämre tandhygien.

Jag har gett mina katter hundgodis som torkade djurdelar, typ torkad vom, grisöron, strupe mm och det är super tandmotion. Även kycklingvingar, kycklingmage och grisknorrar är bra tandstimuli.

Bifogar bild på min Ernst med en bit torkad vomSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LillyB
3/19/12, 10:43 AM
#2

#1: Hahah, vilken snygging! :D

Jaha, jag trodde att det var torrfodrets enda positiva sida. Men då försvinner det nog helt här hemma. Tyvärr så är inte mina katter intresserade av sånt som du beskriver. Har flera gånger försökt bjuda dom på sånt då jag ändå köpt åt hunden och har även köpt tuggpinnar för katter någon helg i tron om att dom skulle bli överlyckliga, men dom skiter totalt i allt sånt där. :/

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

BARFmycat
3/19/12, 11:09 AM
#3

#2

Jag vet ingenting positivt med torrfoder och jag rekommenderar alla som kan och är öppna för det att sluta med det helt.

Även om de inte visar intresse på en gång så betyder inte det att det är helt ute ur bilden. Ofta ska det ligga några dagar innan det är intressant.

Kan rekommendera torkad lunga, det luktar väldigt mycket och det brukar attrahera katterna, sedan kan man gå vidare därifrån när de är vana vid det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LillyB
3/19/12, 11:57 AM
#4

#3: Jo jag vet hur det ligger till med torrfoder, trodde dock att det var bra för tänderna men tji fick jag haha.

Vart får man tag på torkad lunga? Är det på djuraffären?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

BARFmycat
3/19/12, 12:22 PM
#5

#4

Brukar finnas i de flesta djuraffärer, ibland har man tur och hittar på ÖBSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LillyB
3/20/12, 7:00 AM
#6

#5: Okej, tack! :D Får se hur det går på skattjakten!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
BARFmycat
3/20/12, 1:43 PM
#7

#6

Lycka till!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

blondifire
3/20/12, 11:59 PM
#8

mina katter får kycklingvingar o hjärtan ( Råa då), funkar fint för deras tänder :-)

S*Winsnes Wilda

LillyB
3/21/12, 3:29 PM
#9

#7: Tack! :)

#8: Jasså? Kan ju testa med det också :) Rensar du bort det mesta av köttet från vingarna först eller får dom äta som det är?
Hur är det med att ge dom lever?

Provade att ge dom bitar av ett grisöra igår men dom tyckte bara att jag var knäpp ;)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

blondifire
3/21/12, 4:55 PM
#10

Nej jag ger vingarna precis som dom är,hittar sällan ens ett litet ben kvarGlad råa går ju benen bra för dom. i början kan man ju klippa vingarna i två tre delar.

S*Winsnes Wilda

BARFmycat
3/21/12, 8:20 PM
#11

#9

Lever bör du inte ge om du inte helbarfar, eftersom det är så rikt på A-vitamin som lagras i kroppen, och kan efter en stunds intag ge A-vitaminförgiftning. Någon gång kan gå an, men det är inte att rekommandera att ge det regelbundet vid sidan av. Dessutom är det uråligt som tandmotion, i rått formatFlört

Låt dem hållas, det kan ta ett tag innan de vågar prova. Man kan ju smeta på lite vanlig mat på örat så kanske de förstår att det är till för att ätasTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LillyB
3/21/12, 8:52 PM
#12

#10: Okej, intessant! Det ska testas! :D

#11: Okej! :) Jag ger Vom og Hundemat till alla mina djur men varvar med lite vanlig Mjau blötmat ibland just för att jag inte är helt säker om VoH innehåller allt en katt behöver. Men hörde av en tjej att om man ger VoH så ska man även ge dom lever, stämmer?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

BARFmycat
3/21/12, 9:16 PM
#13

#12

VoH innehåller inte allt en katt behöver, och kan ge bristsjukdomar vid långvarig utfodring med enbart det.

Egentligen måste du tillsätta lever och hjärta när du ger det.
och så skulle jag personligen avråda från att ge foder med fisk, särskilt lax, till katter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
LillyB
3/21/12, 10:59 PM
#14

#13: Okej, jo precis det jag hörde. Därför jag varierar med Mjau blötmat tills jag har kunskap att ge en komplett kost med hjälp av VoH. :) Men VoH är det enda som stabiliserar mina katters magar, speciellt min bita katts mage totalkraschar om han inte får VoH. Ger jag det och Mjau blötmat så går det bra, men ger jag honom bara Mjau så blire dusch direkt.

Nej jag ger inte mina katter fisk, väldigt sällan iallafall. Känner inte att det är en naturlig föda för dom utan jag ger så mycket kyckling som möjligt :) Så nära sparvar man kan komma i kattmatsväg iallafall ;)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

BARFmycat
3/22/12, 12:30 PM
#15

#14

Om du är intresserad så ger ju jag foderkonsulteringar, då kan du få en komplett rå kost utan att behöva oroa dig för att katten inte ska få i sig det den inte behöverGlad

Citerar dig;
"Det enda hans mage fungerar på är Vom og Hundemat, alltså färskt pressat kött med olika innehåll som tex lax, lever, vom, kyckling, mm"
Lax är ju fisk?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LillyB
3/22/12, 3:08 PM
#16

#15: Okej! Ska kolla igenom din sida efter jobbet, låter ju väldigt intressant! :)

Hehe det blev en missuppfattning där. :) Det var mer menat som en förklaring för vad Vom og Hundemat är för något, men katterna ger jag bara sorterna Kyckling (100% kyckling) och Hundemat (kyckling, vom och innanmäte) + varvning med Mjau kyckling eller kalkon. Men eftersom jag ger min hund alla de olika sorterna så händer det att allihop får dela på en sån korv om jag glömt tina en åt katterna eller så, då är det oftast Valpfoder (kyckling, vom, lax, ägg och oxlever). Men det är som sagt sällan och bara om jag har slut på Mjau. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

BARFmycat
3/22/12, 4:15 PM
#17

#16

Gör såGlad

Ahaa, då förstår jag. Bra att du har koll på läget!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LillyB
3/22/12, 4:16 PM
#18

#17: Full koll har jag nog inte, men försöker väll styra upp det så gott jag kan! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

BARFmycat
3/22/12, 4:20 PM
#19

#18

Har man någonsin det?Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: