Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2921 ggr
mathiason
2012-02-15 19:31

Att bli uppfödare

Hur går man tillväga för att bli uppfödare?

Vad är det man behöver göra?

Förutom att skaffa katt och vara med i en rasklubb.

Förstår att man måste kunna rasstandarden, men vad mer behövs för att bli en bra uppfödare?

Något man behöver tänka på? Skattar man för att man föder upp katter?

"Räcker" det med stamnamn? eller är det något mer man "behöver"?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
[aammE]
2012-02-15 19:34
#1

En massa kunskap om rasen, arten, sjukdomar, defekter, vad som händer under dräktigheten o.s.v.

Mona22
2012-02-15 19:42
#2

Fundera sedan Varför du vill bli uppfödare. Vad kan du tillföra rasen? Var gärna med på några förlossningar så du vet vad som kommer hända även om alla är olika.

Läs så mycket du bara kan innan du funderar på att föda upp. Tyvärr är det inte bara glädjeämnen och räkna med att det är jättedyrt! Det är inget man tjänar pengar på.

Man måste skatta om man tjänar mycket men det är inte många uppfödare som gör det utan man hamnar oftast på plusminus noll.

Wand
2012-02-15 19:49
#3

Har aldrig fött upp katter, men att föda upp djur oavsett art kräver massor av intresse, engagemang, kunskap och pengar. 
Läs på om genetik, avel, vad som kan gå fel, vad man bör tänka på, utrymmeskrav, kolla upp bra avelsdjur osv.

En katt med en stamtavla är ju inte allt - Är katten frisk? Har katten helt friska linjer? Är det en färg eller linje som du vill arbeta vidare med? Osv.

Fundera också noga på varför du vill föda upp. Är det för att du vill ha gulliga kattungar, tjäna pengar, eller för att du verkligen har ett genuint intresse, kanske du vill förstärka vissa egenskaper eller jobba vidare på vissa saker osv? 

Sedan får du också fundera på om du har den tid som krävs, pengar och resurser. Har du råd att föda en kull kattungar? Ta alla till veterinär för besiktning och vaccinering mm? Har du råd till att ta den blivande mamman akut till veterinär om det skulle hända något under förlossning eller graviditet, och framförallt - är du beredd på tanken att något kan gå snett, så att din katt blir allvarligt sjuk eller behöver avlivas?
Hurpass vanligt det är vet jag inte, men det bör ändå finnas med i bakhuvudet.

Om du känner att du har det som krävs, kan det som krävs och att du har ett bra syfte till att genomföra det, då är det bara att köra på. Tänk även på att du knappast kommer gå plus i kassan, eller ens jämnt ut, vad gäller pengafronten.
Känner till endel människor här som "föder upp katter" men lägger av då de inser att de inte tjänar pengar på det. Djuren ska inte handla om pengarna.

Lycka till!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Highonbluetomorrows]
2012-02-15 20:07
#4

Kapar tråden lite, men inom topic i alla fall.

Finns det några särskilt bra böcker inom avel/genetik som ni skulle rekommendera någon som var intresserad av kattuppfödning? Inte rasspecifika utan allmänna.

EvaSe
2012-02-15 20:13
#5

#4 En av mina favoriter är Kattuppfödning:avel och genetik av Ylva Stockelberg

TS, jag rekommenderar att gå på kattutställning, lära känna andra uppfödare och fråga, fråga, fråga

/EvaS

S*Capsicum´s

www.capsicumcats.se

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Nina-R
2012-02-15 20:38
#6

Något som inte nämts än, du bör vara duktig på att handskas med folk!
När man säljer djur så blir det ofta väldigt personligt och man får en nära kontakt med köparna och jag tycker man är skyldig att stå till tjänst på alla sätt man kan för köparna.
Det handlar minst lika mkt om köparna som om kattungen.

/SE*Barababelle's

Annons:
Wand
2012-02-15 20:56
#7

#6 Jo självfallet, det med! Man bör kunna erbjuda allt för att köpet ska gå till på ett bra sätt för såväl köpare som djur, och säljaren självfallet. 

Bjud gärna över eventuella spekulanter så de får träffa alla dina missar, och dig.
Att åka på utställning och "visa upp dig" är också väldigt bra för att få träffa kattmänniskor och visa vem du är och vad du erbjuder etc.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

SilentHills
2012-03-01 19:13
#8

Man är skyldig att skatta om omsättningen överstiger 30000 kr på ett år. Annars räknas det som hobbyverksamhet och behöver då inte skattas.

Christina-S
2012-03-02 09:56
#9

Jag kan rekommendera Pawpeds grundkurs. Den tar upp det mesta kring uppfödning och innehåller en hel del som är värt att reflektera över vare sig man är etablerad eller ny uppfödare eller om man enbart funderar över att börja föda upp katter.

Du kan läsa mer om Pawpeds utbildningar här: http://www.pawpeds.com/pawacademy/courses/

Ixatrixa
2012-03-03 07:05
#10

Ett bra tips kan vara att vara fodervärd åt en hona för då får du verkligen en lektion i hur det går till…ett bra sätt att börja och de flesta uppfödare blir nog superglada om deras kattungeköpare vill bli uppfödare och supportrar gärna. Det är alltid bra att ha någon "gammal" uppfödare att ringa till när det kniper som man kan fråga om det mesta

Ixatrixa
2012-03-03 07:07
#11

Glömde skriva en greja, du måste ha tillstånd om du tar mer än 3 kullar på 1 år..men det är väl inte så vanligt att man börjar med det;)

SilentHills
2012-03-03 13:35
#12

Max 2 kullar per år är det väl ändå som gäller utan tillstånd? 3 kullar eller fler på ett år kräver tillstånd.

Ixatrixa
2012-04-03 03:46
#13

Ja precis 2 kullar per år utan att söka tillstånd men har man fler än 10 katter eller tar fler än två kullar måste man ha tillstånd ifrån sin kommun:)

På tal om detta så kom jag på att jag skall förnya mitt tillstånd;) Tack;)

Annons:
mathiason
2012-04-03 09:03
#14

Oj tack så mycket för alla svar!

Jag har anmält mig till G1 kursen. Och iår kommer jag bara ta 1 kull. nästa år blir det nog bara 1 kull också…

Så då kommer jag nog inte behöva det tillståndet.

Var precis på en genetikkurs som hölls av Maud Dicksson. Väldigt intressant!

Den boken ska jag köpa! Tack för tipset!

kattutställningar går jag "rätt" flitigt på. Alla som är i närheten försöker jag gå på.

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

mathiason
2012-04-03 11:37
#15

Behövs det navelbråcksintyg?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

LaSadie
2012-04-03 13:33
#16

Ja det behövs

mathiason
2012-04-03 15:45
#17

#16 Tack LaSaidie

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

mathiason
2012-04-06 22:38
#18

Ska man FIV- och FeLV-testa?

Vad kostar det på ett ungefär?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Upp till toppen
Annons: