Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1695 ggr
KarolinaM
2012-01-12 17:30

Fick ett mail från Sverak..

Hej!

Jag fick ett mail idag från min kattklubb, där dom hade blivit kontaktade av Sverak. Det är så att jag vill regga en kattkull där en av ungarna har vitt, men ingen av föräldrarna har det. Det skulle vara genetiskt omöjligt enligt Sverak, men jag har då fått det många ggr förr?

Hade en kul för något år sedan med två föräldrar utan vitt, iallafall helt utan synbart vitt? Där en hona fick vit svanstipp och en hona fick ganska mycket vitt, en 09:a.

Jag kan ju inte vara den enda som har dessa problemen väl?

Annons:
haapets
2012-01-12 19:09
#1

Er du sikker på at ingen av foreldrene har noe hvitt??

Det er jo liksom ikke genetisk mulig. Det eneste jeg har hørt er at man nå tror at det i noen tilfeller kan være mulig å få en liten hvit medaljong fra foreldre uten hvitt. Det betyr jo at genetikken bak den hvite medaljongen må være en annen enn hvitflekk.

Men ordinær hvitflekk mener jeg det ikke skal være mulig å få fra to foreldre uten hvitt.

LaSadie
2012-01-12 23:04
#2

Som #1 säger, är du säker på att föräldrarna inte har vitt? Någon vit liten fläck på magen eller liknande som man inte ser hur lätt som helst

AlexH
2012-01-13 11:49
#3

Någon av föräldrarna är troligtvis en 09, ressenciv vitfläck.. det räcker med 3 små vita strån i "klung" någonstans på katten, kanske på tassen eller magen som du inte har upptäkt? ressenciv vitfläck kan ju också hoppa generation.. dvs någon av far el mor föräldrarna kanvara en ressenciv 09, och då bärs anlaget vidare..

det finns alltså två typer av 09.

09 som står för obestämd mängd vitt

09 som också står för ressenciv vitfläck.. kolla bakåt i ledet på stamtavlan.

detta sker på cornishar så det borde kunna ske på andra raser med..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: