Annons:
Etikett05-pälsvård
Läst 2762 ggr
giowanna
2012-01-09 21:27

Tovig herre, hjälp!

Hej!

Jag och min familj tog hand om ett par omplacerings-katter i september, så vi har alltså inte haft dem länge!

Nu har killen, Anton, som är norsk skogkatt, fått en del tovor i sin päls! Tycker de dök upp ganska snabbt… Bara för ett par veckor sen kände jag dem inte, nu sitter de runt halsen, mellanframbenen, och under magen, lite på sidan på magen och bakbenen.

Jag har försökt att kamma och karda ut ett par tovor, det gick ganska bra först, sen tröttnade Anton, så jag fick ge upp. Försökte ett par dagar senare, och då var det som om resterande bit av just den tovan var stenhård, får inte ut den!

Idag har jag gjort försök att ringa veterinären för råd, men de hade nog mycket att göra idag, för jag kom inte fram på telefon!

Raka honom?? Kamma vidare?? Det lär väl bara bli värre om jag inte gör nånting!! Samtidigt går han ute hela dagarna, så raka känns lite dumt?

Sen i fortsättningen, hur ofta kammar ni igenom hela katten (inte utställningskatt), och hur ofta badar ni dem, och med vilket schampo/balsam?

Tacksam för ALLA råd! Aldrig haft katt förr!

Bild på Anton, suddig, men ändå ;)

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/392159_10150399045101773_696736772_8648493_1443697762_n.jpg

Annons:
giowanna
2012-01-09 22:55
#1

Har nu beställt en "mirakelkam", en tovskärare och en underullskarda. Då ska det väl gå att hålla ordning på pälsen sen!

Beställde från Adells hundservice! Billigaste mirakelkammen, och alla de andra sakerna va inte heller dyra :)

Väntar på svarsmail. Kammar så gott jag kan med den kam jag har idag!

LaSadie
2012-01-09 22:58
#2

Vår Custer har tovor i sina byxor och även under magen. Vi gjorde såhär att en håller katten, sen tar en kan, ser till att taggarna hamnar under tovan dvs. vid skinnet och sen tog vi en sax och klippte bort tovorna. Försökte att kamma ur dem men det gick bara inte, utan funderade på att raka honom, men fick detta tips av en annan här på iFokus och det funkade bra för oss.

giowanna
2012-01-10 15:11
#3

#2

Tack! Ska försöka med tovskäraren när den kommer, och kammar sålänge.

Torplyktans
2012-01-12 13:58
#4

Prova om det går att bada / duscha honum, med både schampo och balsam. Jag upplever med min nya lilla skogkatt att jag inte behöva kamma henne lika mycket om hon badas ibland. Det verka som om ett bad håller pälsen fin jätte länge, inga tovor sen dess. Jag hade alldrig badad en katt förr och var förvånad hur bra det gick.

Men hon skulle på Utställning så jag köpte Summerwind (det finns säkert mycket annat) som flera som ha skogkatt rekommenderade mig. Kolla på www.swecat.com t.e.x dem skriver lite om vardagsbad och mycket annat.

www.torplyktan.se

Upp till toppen
Annons: