Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 2455 ggr
ThereseEriksson
12/6/11, 7:20 PM

Katten bitts!

Hej, min kompis har en huskatt som behöver hjälp!

Hennes katt får plötsliga bitanfall. Hon kan vara jätte mysig ena minuten och sen gå till attack och bita. Hur ska man gå till väga för att få henne att sluta med detta? Ska man "putta" bort henne och säga nej? Eller pshhhh… Eller spruta vatten på henne?? När min kompis säger till henne, så brukar katten ofta bita på sitt ben istället. Är detta normalt?

Tacksam för svar!

Annons:
Hanna
12/6/11, 7:22 PM
#1

Så tycker jag att många katter gör. Att man gosar med dem och sen ser man hur svansen börjar vifta och tillslut får man en smäll. Vet dock inte hur denna katt gör eller så.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

ThereseEriksson
12/6/11, 7:26 PM
#2

Jag hållre med att katter kan hugga ibland, men detta är ett anfall.. Hon slutar inte förän man "putter" till henne lite, och säger nej. Då börjar hon istället bita sitt ben.

Hanna
12/6/11, 7:28 PM
#3

Hmm, då har jag ingen aning om vad det kan vara. Kollat med veterinären?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Highonbluetomorrows]
12/6/11, 7:35 PM
#4

Verkar faktiskt vara något litet problem. Har katten ont? Tappar den tänderna och har en som inte lossnat, eller har den kanske tandsten eller karies? Får den tid och uppmärksamhet? Finns det barn i lägenheten som jagar katten och inte respekterar dess gränser, så att den är konstant irriterad?

Som nämnt är det ju normalt att de kan nafsa ibland om man inte tyder deras signaler, och kanske klappar dem på magen lite för länge. Men fortsätta bita ska väl inte en normal katt göra - så länge man inte fortsätter "pressa" den genom att hålla fast den eller dylikt.

Tycker INTE att vattenspruta är ett alternativ i nuläget då det kan skärra katten ännu mer. Den låter uppstressad och orolig.

EddaM
12/6/11, 10:35 PM
#5

Många katter blir överstimulerade vid gos, det gäller att sluta i tid. Hålla koll på katten och kanske släppa ner den på golvet när den börjar bli spänd.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Wichita
12/7/11, 12:26 PM
#6

Mina katter gör ofta så. Man får titta på dom och se när de fått nog och sluta. Främst är det honorna som är lite stingsliga hemma, hanarna brukar gosa hur mkt som helst. Kolla svansen, de börjar vifta lite och visa med kroppsspråket att de fått nog.

Annons:
ThereseEriksson
12/28/11, 10:20 AM
#7

Jag förstår verkligen hur ni menar att katter lätt kan få nog med kelandet och säger plötsligt till. Men denna katten är helt anolunda än alla katter jag mött. När katten börjar bitas så sätter vi ner henne. Kanske 2 meter ifrån sig. Då hoppar hon upp och biter fast i armen och släpper inte. Då sätter jag ner henne igen och ignorerar henne. Då hoppar hon upp igen o bits. Tar man bort händerna börjar hon istället bita benen eller vad hon får tag på. Jag är lite orolig för henne. Och speciellt för hon sedan börjar bita sig själv. Hon har nu oxå börjar löpa. Väldigt tidigt. Hon är ca 5 månader gammal. Så nu ska hon kastreras imorgon. Jag får återkomma och se om detta gör att hon slutar att bitas.

Upp till toppen
Annons: