Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 2528 ggr
ThereseEriksson
2011-12-04 19:48

Överdrivet orolig kattägare!

Som sagt, jag kanske oroar mig i onödan men mina katter är så viktiga för mig att jag hellre skriver om mina "problem" än att dölja dom.

Jag köpte för några månader sen en kattunge, Alice. Ca 1 månad senare köpte jag en till, Molly. Jag är orolig för min första katt Alice. Innan Molly kom till oss var Alice superbusig och lekfull. När Molly kom till oss blev de fort vänner.

Men nu när tiden har gått märker jag att Alice sitter bredvid och ser på när Molly busar. Visst busar de med varandra. Men jag märker att Alice har dragits tillbaka lite. När jag har leksaker framför henne sitter hon bara och tittar. Kanske har hon växt upp fort? Är hon olycklig? Ger jag henne för lite uppmärksamhet? Har någon erfaranhet av tecken på nedstämdhet hos katter? Jag vet att Alice och Molly älskar varandra men jag vet inte om jag kanske överdriver. Jag vill bara att mina katter är lyckliga.

Oj, vad jag tjötar… Hoppas du har lite tips till mig!

Annons:
Katzuki
2011-12-04 23:04
#1

Kanske kan du testa att ha Alice i ett eget rum och busa med henne utan att Molly är i närheten? Då kan du se om hon är som min Kiri som helst hoppar och gör sig fånig när Aji inte ser på eller om det kanske är nåt annat som är fel =)

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

[Highonbluetomorrows]
2011-12-06 01:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har vanliga huskatter (är inte relevant annat än för att detta är skogisforumet ^^) men min katt blev likadan nu när vi köpte en ny. Han är som lyckligast när vi går en runda med honom - utan lillkatten - runt kvarteret. Då är han precis som vanligt. När vi försöker leka med båda sitter han precis som din katt bara och stirrar, trots att han innan var hyfsat leksen i alla fall. Han spinner också mycket mer sällan. Så jag är nyfiken på svar i tråden..

Men definivit bör du leka lite med tjejen i enrum i alla fall  - hur reagerar hon på det? Klickerträning kan vara en kul aktivitet att göra med katten en stund om den inte vill springa omkring och leka.

Min är en kastrerad ettåring, så han ska ju fortfarande vara ungkatt, hur gammal är din Alice? Det är inte så att hon närmar sig löp och pubertet och därför förändrats?

Lite bus blir det i alla fall.

ThereseEriksson
2011-12-06 18:58
#3

Tack för era svar! Jag ska garanterat leka mera med Alice själv och hoppas verkligen att det blir bättre… jag kommer Skriva om hur det gick om ett tag!

ThereseEriksson
2012-01-09 16:09
#4

Jag har nu försökt leka mera med bara Alice. För att bara ärlig vet jag inte om det har hjälpt mycket. Hon älskar att leka med laserpekaren. Sen leker hon inte så mycket med de andra leksakerna. Hon har inte börjat löpa än. Kanske skulle de bli bättre att kastrera henne? Eller kanske hon blir mer nedstämd då? Hon biter på allt hon kan bita. Tror hon kanske har ont i tänderna nu när visdomständerna växer ut. Jag blir ledsen på att veta att hon har försändras. Snälla kom med mer tips.

SolidShinta
2013-09-07 16:20
#5

Vet inte om det är relevant längre (är ju ett rätt gammalt inlägg) men vad har du för leksaker? Har du något som tex "da bird" eller något liknande? :) Den verkar ju kunna få vilken katt som helst att bli helt galet jakt/lek sugen.

Upp till toppen
Annons: