Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 1789 ggr
Nina-R
2011-12-04 18:10

Oläslig bedömning

Vad gör man när man inte kan läsa vad domaren skrivit?

När dessutom domaren inte sagt ett ljud under bedömningen.

https://picasaweb.google.com/113116080270128484374/4December2011#5682261484469595282

Sådär ser det ut. Känner att jag inte fått ut något av mina pengar :(

/SE*Barababelle's

Annons:
LaSadie
2011-12-04 18:37
#1

vem är domaren?

LaSadie
2011-12-04 18:41
#2

Öron: Well set + size

Ögon: Ex shape at

Svans: long and full size

men domaren skriver som en kratta. Yan är en domare som man inte kan tyda heller, men han pratar ju under tiden.

EvaSe
2011-12-04 18:47
#3

Det är verkligen trist med oläsliga bedömningar och tystlåtna domare

På ögon står det Ex nice expression + + shape and color

Huvud Ex triangular shape

Öron Well set + size

Resten är jag osäker på…:)

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Nina-R
2011-12-04 18:49
#4

Det där har jag med lyckats tyda, även baby coat tror jag på pälsen. Loredana Fanelli, det enda hon sa va, I prefer this när hon valde ut placeringar.. ställer aldrig för henne igen.

/SE*Barababelle's

Nina-R
2011-12-04 18:50
#5

Tack allihopa som hjälper till!! Jag väntar på foton på övriga kullens bedömningar, ni kanske kan hjälpa till och tyda det som går där med.

/SE*Barababelle's

MichaelaL
2011-12-04 18:56
#6

Typ: Ex young(?) female, ex ? for age,

Huvud: Ex triangel shape, forhead + profile and chin.

Det var det jag fick fram som inte redan stod med ovanför :)

/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)

Annons:
Nina-R
2011-12-04 19:00
#7

Jösses det låter ju riktigt bra det här :)

/SE*Barababelle's

Fridaybrew
2011-12-05 07:21
#8

Tycker att bedömningsedlarna bör göras digitala nu när läsplattor och liknande är så billiga. Det finns även de som man kan använda penna på men problemet är att då blir de ändå tvungna att skriva tydligare för inte en chans att en dator tolkar en bedömningssedel som ovan som den är skriven.

Gör man det digitalt kan man göra en specialapp för det hela.
Hoppas att det inte ligger för långt i framtiden.

För jag tror att en liten läsplatta är billigare än att skicka domarna på skrivkurs *lol*

/Fridaybrew

blondifire
2011-12-05 08:00
#9

fast denna domare var det många klagomål på.hon kunde knappt prata engelska o tog knappt på katterna alls. j tyckte synd om dom som ställde för henne…

S*Winsnes Wilda

Nina-R
2011-12-05 09:34
#10

#9
Ja det var helt värdelöst ärligt talat.
Min kull tog hon dock lite i, men jag såg katter som hon inte ens rörde!
Jag förstår inte riktigt, min mor var där och kikade en sväng och hon sa att hon alltid varit lika dan (hon höll på för ca 10 år sedan), varför bjuder man då in en sådan domare? Det lär ju inte vara första gången det är otrevliga känslor runt henne.
Jag har iaf mailat Ädelkatten, om fler gör det så kanske vi kan slippa denna domare i framtiden iaf hos denna klubb.
Ja menar, hur kul erfarenhet var detta för mina kattungeköpare som ställde för första gången.. Mkt pengar utlagda, gått upp skit tidigt, kommit hem sent. Men för vadå? En lapp dom inte ens kan läsa.. Väldigt trevlig ingång i utställningsvärlden, eller inte.

/SE*Barababelle's

Katzuki
2011-12-05 11:25
#11

Det är så otroligt tråkigt när sånt händer! Vi är ju kunden som betalar för att få information om vår katt. Vi bryr oss inte om om vi får en rosett eller ej, det är ju själva bedömningen vi vill åt. Att få veta vad som är bra och vad som är mindre bra hos sin katt är anledningen till att vi ställer ut. :/

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Wichita
2011-12-05 22:07
#12

Jag går helt enkelt fram till domaren efteråt och frågar vad det står där jag inte kan läsa. Har jag betalt för att få min katt bedömd så vill jag ju ha den bedömningen, den ska ju ligga till grund för ev avel senare så jag vill verkligen veta vad han/hon skrivit.

Nina-R
2011-12-05 23:13
#13

Men nu var det ju som sagt så att denna domaren inte ens kunde prata engelska. Hon försökte förklara att ena hanen i kullen placerades sist av de tre pga för tunn käke, tror jag, men det förstod jag mest på charadern hon höll på med..

/SE*Barababelle's

Annons:
Wichita
2011-12-06 09:46
#14

Vet att fler hade problem med den här domaren, synd, för man har ju rätt till sin bedömning. Hon skrev väl iaf på engelska, så hon borde kunna läst "högläsning" från protokollet.

LaSadie
2011-12-06 15:20
#15

Tycker som någon annan att varje domare borde ha en läsplatta att skriva ut sin bedöming på. Snabbare, alla blir glada och nöjda för man kan se vad som står samt att man kan få bedömningen på mail om man inte vill släpa omkring på papper.

Nina-R
2011-12-06 23:52
#16

nu har jag nog lyckats tyda lite till på type.
Det bör stå, ex young female. Ex developed (undar om hon kan stava ordentligt..) for age.

på allmänt intryck tror jag det ska stå lowley något.

resten är för mig en gåta.

/SE*Barababelle's

OberonsMatte
2011-12-07 01:08
#17

Så här gissar jag:

Type: Ex young female. Ex developed for age. Very lovely in type.

Head: Ex triangular shape, forehead, profile and chin.

Eyes: Ex nice expression + shape and color.

Ears: Well set and size.

Coat: Ex texture, rich undercoat, Baby coat dense, nice(?) topcoat + ??? with ???.

Tail: Long and full size.

Condition: Ex condition and presentation.

General impression: Friendly girl.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2011-12-07 13:48
#18

Kanske står det "with volume" sist under Coat…?

Sajtvärd Katter iFokus

Nina-R
2011-12-07 14:43
#19

# 17 + alla andra. STORT TACK!!
Jag hoppas jag får resten av kullens omdömen snart så får ni lite mer att bena ut :)

/SE*Barababelle's

LittleL
2011-12-12 18:24
#20

Jag tycker inte att bedömningssedel är så oläslig. Jag har sett värre;) Men givetvis underlättar det om man läst några stycken och man vet ungefär vilka ord alla domare använder sig utav. Tråkigt när man får en sådan, det kan jag dock hålla med om!

Men vi får inte glömma att dom inte måste skriva så att man kan läsa. Enda kravet är att domaren själv kan läsa den egna bedömningssedeln. Man får helt enkelt be domaren att berätta vad det står!
Vi får inte heller glömma att man lika gärna kan få en bedömningssedel på franska eller tyska. Om det händer kan man använda sig av en översättningslista som finns på Sveraks hemsida.

Jag tycker att det är jättetråkigt när domaren inte säger något under bedömningen men även detta bestämmer domaren själv. Vill dom inte prata så finns det inget krav på det. Det är vi i norden som är lite bortskämda med att kunna vara med och höra, och t o m samtala med domaren under bedömningen.

Hoppas du har bättre tur nästa gång och att du då känner dig mer nöjd efteråt!

// Sylvia

Annons:
Fridaybrew
2011-12-12 18:32
#21

Härligt när allt är top notch *ironi*, snacka om att inte vilja förbättra situationer. Tråkig inställning rent generellt.

Domarna får betalt och de som betalar är de som ställer ut så att kräva läsliga bedömninssedlar ser jag som ett ABSOLUT minimikrav.

/Fridaybrew

LittleL
2011-12-12 18:46
#22

Nu betalar jag visserligen till klubben som anordnar utställningen;) Och det är ju klubben som bjuder in och betalar domaren. Har man något klagomål så får man vända sig till anordnande klubb. På det sättet kan man påverka hurvida domaren blir inbjuden igen eller ej. Att skriva på forum brukar sällan hjälpa;)

För mig är det viktigast med en rättvis och riktig bedömning! Skrattande

//Sylvia

LaSadie
2011-12-12 18:49
#23

Det är väl inte meningen att man bara ska gilla läget? Visst säger reglerna en sak men va fan, betalar jag pengar för att få min katt bedömd så vill jag höra samt läsa vad bedömningen.

Tough shit mentaliteten är inte speciellt framåtsträvande.

LittleL
2011-12-12 19:07
#24

Regler är regler, oavsett hur bakåtsträvande dom må verka! Man har ju valet att inte vara med i en FiFe-klubb….:)

Vill man ändra på reglerna får man gå via sin egen klubb, som kan lämna in en motion till Sveraks årsmöte. Detta är ju något som måste beslutas inom FiFe och inte bara i Sverige;)

//Sylvia

LaSadie
2011-12-12 19:44
#25

Nu är det ju så när man betalar in avgiften för utställningen till klubben, så betalar klubben sen lönen till domaren. En domare som skriver en bedömning som är oläslig ger inte valuta för pengarna. Om det skulle vara i arbetslivet och en arbetstagare gör upprepadende fel får sparken. Klubbarna har som uppgift att ge oss valuta för pengarna, dvs. ge oss en domare som har en handstil som man kan läsa alt. ge människan en sekreterare eller nån form av skrivare som läsplatta så man får vad denne bedömmer.

Om vi skulle acceptera regler och inte strävat för förbättring skulle vi inte haft det samhälle, organisationer, partier mm. som vi har idag.

LittleL
2011-12-12 20:23
#26

Du har helt rätt! Någon som gör upprepade fel i arbetslivet, får sparken. En domare som gör upprepade fel, blir inte inbjuden något mer och kan bli avstängd.

Men nu är reglerna sådana att domaren behöver inte skriva så att alla kan läsa!! Det räcker att domaren själv kan läsa! Något som jag redan berättat här ovanför! Och det kan man tycka vad man vill om, det enda man kan göra är att protestera! Och då vi valt att vara med i FiFe så måste vi rätta oss efter FiFes regler! Alltså får du gå till din klubb! Sen kan klubben lämna in en motion om en regeländring! Detta skrev jag också här ovan!

Läs mer om vilka regler som gäller för utställning inom Sverak/FiFe.
http://sverak.se/SVERAK/Regler/inlaga%20Utst%C3%A4llningsregler.pdf

//Sylvia

LaSadie
2011-12-12 20:34
#27

#26 Så du tror allvarligt att domaren kan läsa bedömning själv? Man vet själv när man skriver slarvigt att man knappt kan tyda det, och jag är inte ensam om det.

Men nu är det inte regler vi ska diskutera ;) Utan det vettiga att en domare upprepade gånger skriver oläsliga bedömningar, att denna domare inte heller pratar under bedömningen vilket inte är okej om man betalar för att ställa ut sin katt.

Att sen reglerna stryker utställare mothårs och domarna medhårs att de får göra som man vill, är en annan tråd.

Annons:
Nina-R
2011-12-14 18:20
#28

# 22

Fast nu är det ju såhär att jag har mailat klubben ifråga och dom har inte ens bemödat sig med ett svar.
Jag startade inte tråden för att klaga, jag gjorde ju faktiskt ngt åt det med, dvs framföra min åsikt till klubben.

Tycker du har en rätt tråkig ton, jag ville ha hjälp med att tyda vad det stod.
Ärligt talat så struntar jag i vilka reglerna är, jag tycker att klubbarna borde vara måna om att utställarna är nöjda och det var inte många som var nöjda med att denna domaren dömde deras katter.
Det handlade inte bara om att hon var tyst och skrev, vad jag anser, oläsligt. Sedan hur andra här lyckats tyda så mkt är för mig en gåta.
Hon tog heller knappt i katterna, hur hon kan bedöma en katt utan att ta i den förstår jag inte.

Jag ställer min katt för att få en bedömning. Hur man kan veta om den är rättvis och riktig när man inte vet vad domaren anser om den är ju frågan. Nu fick jag ju tack och lov hjälp här!

Att fråga domaren ifråga vad hon skrivit hade varit helt meningslöst. Hon kan ju tydligen skriva på engelska, men att prata kunde hon inte. Hon försökte förklara att ena hanen i kullen hade svag haka, tror jag. Men det förstod jag av hennes charader.

Om dom sen skriver på tyska, franska eller något annat språk har jag inget emot, om det är läsbart.

/SE*Barababelle's

LittleL
2011-12-15 11:35
#29

# 28 Jag ber om ursäkt om du tycker att jag har en tråkig ton i mina inlägg! Om du läser mitt första inlägg #20 så tror jag inte att du upplever det likadant?

Mina senare inlägg var svar på andras men givetvis borde jag skrivit det:( Och detta med att sitta på forum och gnälla var absolut inte riktat till dig utan mer till dom som uppenbarligen inte kan reglerna som gäller.

Jag tycker dock att det är både konstigt och dåligt om klubben inte svarat på ditt mail efter så här lång tid! Prova att kontakta dom igen, kanske har ditt mail kommit bort? Hoppas att du får ett svar!

/Sylvia

Fridaybrew
2011-12-15 15:08
#30

#29 Du får för fan ta och ge dig!

"Mina senare inlägg var svar på andras men givetvis borde jag skrivit det:( Och detta med att sitta på forum och gnälla var absolut inte riktat till dig utan mer till dom som uppenbarligen inte kan reglerna som gäller."

Kan du mer precisera vilka här inte kan reglerna för vad jag kan se har själva reglerna ej diskuterats av någon förutom just dig. Som genom att diskutera reglerna är OFFTOPIC.

Vid genomläsning av hela tråden är det INGEN som diskuterat reglerna förutom DU, iofs förstår jag att du kanske referar till dig själv att du inte kan reglerna och då är allt i sin ordning och detta inlägg kan helt bortses. Referar du till någon annan än dig själv så gäller detta inlägg i sin helhet!

Lägg ner! Starta din egen  regeltråd!

/Fridaybrew

Tita45
2011-12-16 01:08
#31

Hej var ett tag sedan jag var här.

Blir lite ledsen när jag ser sådana här trådar, man tycker ju kritik och klagan borde gett resultat vid denna tid, men det verkar ju nästan som det blivit värre.

Hej igen föresten.

Jag heter Marita och hade S*Lohöjden`s innan jag och min sambo gick isär och jag tog över själv.

Ekonomin mm fick mig till slut att lägga ner helt ……….MEN under tiden jag var borta , så såg jag en del "utifrån" som jag aldrig såg när jag var i karusellen själv. Det var faktiskt det som fick mig att INTE starta upp igen.

Jag har skrivit mycket här på forumet, kritiserat både domare, utställningsregler och gud vet vad, men genast får man "Eliten" på sig och de som slickar deras rövar om ni ursäktar.

Ingen vågade skriva öppet, men massor av folk skrev privat och hejade på mig, och höll med, och sa att bra att du skriver vad vi tycker.

VAD VI TYCKER ??? Var en mening som fastnade i mitt huvud, vaddå vad NI tycker , vilka ÄR ni och VAD tycker ni ?? tänkte jag

Varför i hela fridens namn slriver ni inte själva vad ni tycker i stället för att förvänta er att någon annan ska göra det och få hela världen att ändra sig.

För så går det inte till.

Kan man inte visa sin röst och stå för det man tyckar ja då kan man väl knappast vänta sig en förändring heller eller ???

Så om det är som jag tror, så får ni mobilisera er och ställa krav, ni kan aldrig förändra något genom att hålla tyst och följa strömmen.

Säg ifrån, kräv mer av domarna, kräv mer av allt egentligen det är ju NI som gör HELA utställningen, utan ER vore den inte möjlig =) Kram på er Revoltera mera =)

Wichita
2011-12-16 11:29
#32

Förändrar gör vi via vår klubb som motionerar till SVERAK som Sylvia skrev. Vi kan inte förändra genom att tycka eller säja vad vi tycker här, då blir det bara gnäll.

Jag har de gånger jag frågat domaren vad han/hon skrivit fått klara svar varje gång, så nogot genomgående problem är det ju inte, tycker jag. Inte för mej iaf.

Sedan skulle jag aldrig sluta med något av mina stora intressen hästar och katter för tjafs på något forum, jag isf sluta läsa på forumet :P.

Upp till toppen
Annons: