Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1994 ggr
helena7
2011-11-10 10:19

Eloise

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
I Augusti kom Eloise in efter att ha varit ute på altanen och haltade med ett bakben. Jag kunde inte förstå vad hon kunde ha gjort, det enda jag kunde tänka mig var att hon hoppat och landat konstigt då Eloise har/hade övervikt och ibland gör lite klumpig saker. Jag ringde veterinären och hon tyckte att jag skulle avvakta några dagar och se om det blev bättre eller sämre. Efter någora dagar så haltade Eloise fortfarande och jag ringde igen, jag fick då en tid hos veterinären och hon tittade Eloise. Eloise gjorde inte ett ljud ifrån sig trots att hon klämde och tryckte på benet.
Vi bestämde iaf att ta några röntgenbilder på Eloise. På bilderna visade det en förändring i benet, men på djursjukhhuset kunde de inte se om de var en infektionen eller något annat. Vi beslutade att testa antibotika och smärtstillande för att se om det kunde ge resultat, vilket det inte gjorde. Eloise haltar fortfarande. Veterinären sa till mig på röntgenbesöket att de inte kunde utesluta en tumör.
Nu i november ska vi tillbaka till djursjukhhuset och röntga igen och se hur det ser ut idag i benet. Eloise fyller 6 år 24 november. Jag fattar inte, ska hon inte få ett längre liv än så här? Usch, jag vill ha henne kvar! men det här känns inte alls bra.
Någon som har varit med om något liknande??
/Helena. S*Änglaskogens
Annons:
Margona
2011-11-10 11:16
#1

Har de tagit prover för att se om det är en infektion? När det gäller infektioner som sitter i ben kanske inte vanlig antibiotika hjälper.

Min Smeagol hade ett bitsår i sin svans som ledde till en infektion som satte sig i själva svansbenet. Vi var till veterinären flera gånger och fick flera olika sorters antibiotika. Till slut röntgade de svansen och såg var själva skadan satt och benet hade börjat luckras upp. De pratade om att operera bort svansen men det var inte säkert att det kulle gå eftersom kadan/infektionen satt så nära ryggraden.

Veterinären ville prova antibiotika som används när människor har infetioner i tänderna eftersom det biter bättre på ben och efter 1 vecka var katten bättre och han vart efter ett tag helt återställd och har sedan inte haft några problem.

Kanke kan det vara värt ett försök att prova om det nu är en infektion.

Hoppas din katt blir bättre!

helena7
2011-11-10 14:57
#2

Nej de har inte tagit prover för att se om det är en infektion. Det ska jag nämna för veterinären när jag pratar med henne och se vad hon säger.

Ett försök skadar ju inte. Tack för råd!

/Helena

EddaM
2011-11-11 09:12
#3

I vissa fall kan man ju spruta antibiotika direkt in i benet eller en led. Jag hoppas verkligen att hon blir bättre, aldrig kul när de små är sjuka.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

helena7
2011-11-12 14:57
#4

Ok. Det visste jag heller inte. Det ska jag också nämna för veterinären när jag pratar med henne och höra vad hon säger. Alla tänkbara prövningar är ju bra att prata om ifall man kan prova det. Tack! Glad

/Helena

-Tinis-
2012-01-06 16:50
#5

Hur har det gått för Eloise?

Upp till toppen
Annons: