Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 2744 ggr
zareena
10/4/11, 4:13 PM

Vikt på skogkatts blandras.

Hej!

Jag har en kisse på 4 år vars mamma var en norsk skogkatt av liten storlek (ca 25 i mankhöjd och vägde kanske 3kg var då 2år gammal), pappan är okänd (mamman sprang iväg och kom hem väldigt rund om magen).

Min kisse är kastrerad och betydligt större än sin mor, hon är ca 35 cm i mankhöjd. Just nu väger hon ca 6kg men man känner revbenen på henne. hon har dock en liten kastratpåse som hänger under magen. När jag var hos vetrinären (eller eventuellt om hon var sköterska) så ansåg hon att kisse var överviktig, vilket jag kan hålla med om så nu har jag börjat reglera hennes matintag till endast torrfoder från Hills (indoor sterilized young adult) och till endast 60g vilket är inom ramen för en 4-6kg katt enligt tabellen på påsen.

Det jag reagerade på var att vetrinären ansåg att hon skulle väga 4kg. det känns jätte lite om min stora kisse (benstommemässigt dvs) ska tappa en tredjedel av sin vikt.

Min fråga är då känns detta rimligt eller kan det vara så att vetrinären inte beräknar in att hon har skogkatt i sig? Eller överreagerar jag när jag tror att hon kommer vara ett benrangel om hon ska tappa 2 kg (känns ju som om hon springer runt på 2kg fett bör hon vara betydligt rundare)?

Annons:
LaSadie
10/4/11, 4:29 PM
#1

Nja, jag tycket att veterinärer kan en hel del visserligen men ibland så verkar de läst sin information om katter via en populärbok.

Mona22
10/4/11, 4:45 PM
#2

#1 håller med. Alla katter är olika och veterinären har inte alltid koll.

LillyB
10/5/11, 11:04 AM
#3

Som sagt, jag hade nog inte litat 100% på veterinären i det här fallet. Du säger ju att du känner revbenen på henne så jag tror inte att hon bär runt på 2kg övervikt, det låter mycket. Gör en egen bedömning, då hon ser och känns lagom så försök hålla henne där. Fixera dig inte så mycket vid vikten utan se till helheten. Varken en stor fettpåse på magen eller tydligt skelett. Jag känner dock att en liiten magpåse på en kastrat är bättre än om den är för mager. Se också till så att katten får så mycket motion som möjligt. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Upp till toppen
Annons: