Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2863 ggr
LillyB
2011-09-12 12:37

Kostnader för uppfödning

Jag såg tråden "Avel och betalningar" och det dök upp lite frågor i mitt huvud. Jag planerar att eventuellt ta en kull på min skogishona mot våren, det blir min första kattkull så jag jagar information konstant.

Jag har förstått att vid parning så tar hanägaren en avgift samt en viss summa per kattunge senare. Och hur mycket varierar väll såklart. Fodret kan jag tänka mig ungefär vad det hamnar på.
Men jag skulle vilja veta lite mer om alla övriga kostnader med att ta en kull, såsom vaccinationer, chip, stamtavlor, besiktning, osv. Hur mycket brukar det bli för varje kattunge ungefär? En tankenöt kanske?

Tacksam för svar! Glad

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
LaSadie
2011-09-12 17:03
#1

Blir mer eller mindre plusminus noll. Har aldrig vågat att räkna ut hur mycket det blir i utgifter-inkomster. Började och såg hur mycket det blev i utgifter som mat, sand och övriga grejer så slutade XD

LillyB
2011-09-12 18:01
#2

#1: Hahaha okej :D Hur mycket tar du då för dina ungar?
Jag kan tänka mig att det blir en hel del! Har hört från fler att de går plusminusnoll och från en att hon går minus, men i tråden "Avel och betalningar" så pratades det om att honägaren bör få mest vinst eftersom denne har alla kattungar hos sig i minst 12v. Det var då hjärnverksamheten började knaka, eftersom jag ännu inte hört om nån som gått med vinst.
Tack iaf för svar! :)

Fler får gärna svara! Vore intressant att se om nån lyckats (vågat) räkna ut, om fler går minus eller plusminusnoll eller kanske om nån till och med går plus? :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

AgnetaB
2011-09-12 19:58
#3

I första hand ska du nog fundera på om de går att avyttra ungarna.Annars kan du som flera bli sittande med flera vuxna katter. Då blir det dyrt o oekonomiskt kan jag lova.

Även raser som  det  inte finns  massor av finns nu på blocket har jag sett.

LaSadie
2011-09-12 20:20
#4

#2 Vi tar 5500 kr för en kattunge.

Alltså, kattungarna äter, går på toa, river saker, har sönder saker. Det är en del kostnader som man inte tänker på direkt. Sen kostar det att sitta med kattungar som inte är sålda, men det behöver inte hankattsägaren bry sig om ;)

#3 Det stämmer, det finns väldigt många som sitter med kattungar just nu. Skogkatts uppfödare bör lugna ner sig lite, det finns ett överskott av denna vackra ras.

Wichita
2011-09-12 21:49
#5

Tycker inte det finns så många till salu som förr. visserligen står de till salu på Skogkattslingan, men går man in på hemsidan så är de oftast sålda, iaf de jag har varit intresserad avRynkar på näsan.

LillyB
2011-09-12 22:04
#6

#3: Självklart vet jag att jag kan bli sittande med kattungar som inte kommer iväg, men det är en risk jag är beredd att ta. Jag planerar också att behålla en unge så förhoppningsvis blire iaf en unge som inte kommer iväg hehe. Jag har fött upp andra djur så sånt känner jag till :)

Det är mest kostnaderna för registrering, veterinärbesöken, osv som jag undrar över.

#4: Okej :) Jo, jag förstår att det blir kostnader med foder, sand, trasiga saker, mm. Men det vet jag redan :) Och det är mer en "rullande" kostnad, att man köper mer av allt man redan köper. Det jag inte vet så mycket om är de nya klumpsummorna som registrering med stamtavlor och allt som sker hos veterinären med chip, besiktningar, vacc, osv. Hoppas ni förstår, kan formulera mig lite klumpigt ibland :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
LaSadie
2011-09-12 23:35
#7

#6 Tror jag räknade på det och att det blev runt 2500-3000 för allt sånt som man ska göra för att få det rätt :)

#5 En hel del finns på blocket samt på slingan som är osålda upp till hög ålder.

LillyB
2011-09-13 00:31
#8

#7: Tack så mycket! :) Hanägarens del + övriga utgifter på det.. ja jag förstår att man går plusminusnoll eller minus. Jag får nog bara vänta och se hur mycket mina kattungar kommer ha sönder haha Skrattande

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

AgnetaB
2011-09-13 08:02
#9

Du ska nog också räkna in att din inköpta avelshona o ungarna kan dö el ett kejsarsnitt . Jag anser att om man ej är passionerat inresserad av avel(som jag är)ska man ej ta ungar av vilken ras de ej är. Drivs man av pengaintresse blir det aldrig bra o djuren får alltid lida. Jag tänker aldrig på avel o pengar för då tycker jag man är fel ute o det styr. Vill jag ha en hane i ett annat land så får det kosta för jag tror på kombinationen.

Det var svårt redan för 15 år sedan att sälja skogisar om man ej var en känd uppfödare o ej ville annonsera på typ blocket. Jag ville inte sälja till vem som helst som en del gör för att bli av med sina.

Wichita
2011-09-13 14:46
#10

#7 I Skaraborg, där jag bor, finns bara en kull på Blocket som är renrasiga och de är sålda allihop. Några garantier för att alla blir sålda har man ju aldrig, men man kan ju kolla lite intresse i förväg.

LillyB
2011-09-13 15:07
#11

#9: Jag hoppas inte att du antyder att jag inte är passionerat intresserad och att jag bara är ute efter vinst, för det vore faktiskt väldigt otrevligt gjort. Jag antar att jag missuppfattade dig.

Att fråga om de ekonomiska bitarna ser inte jag som ett pengaintresse, jag ser det bara som klokt att fråga det man undrar och gå in i det hela så beredd som möjligt. Jag har som sagt bara hört om de som gått minus eller plusminusnoll, skulle jag då vara ute efter pengar så hade jag nog valt att göra något annat. Avel är inget nytt för mig, jag älskar det, att få vara med under hela processen från planering till ungarnas fantastiska utveckling, och jag har haft katter i hela mitt liv. Jag ser då inget konstigt med att jag vill ge mig in i kattaveln. Jag planerar inte att bara ta en kull, utan jag hoppas på att kunna fortsätta i liten skala. Man måste ju börja nånstans, man kan inte starta som en känd uppfödare på en gång. Jag känner till riskerna med uppfödning och de är likadana för alla, även en av dina avelshonor m ungar kan ju dö vid ev kejsarsnitt lr invärtes skador. Det kan hända vem som helst. Men förlossning är en naturlig sak och oftast går det bra. Risker som att bli sittandes med ungar som inte blir sålda känner jag också till, det har hänt mig förr och sånt får man helt enkelt förbereda sig på innan man sätter igång.

Blocket-diskussionen har jag hört så många gånger förr. Men jag förstår faktiskt inte varför vissa bojkottar det så. Det är bara en annonsplats, man säljer ju ungarna till människor och det finns många underbara människor som letar på blocket. Att man annonserar betyder inte att man säljer till vem som helst, man får ju fortfarande träffa personerna och göra en egen bedömning av dom. Man berättar bara för fler människor att ungarna finns. Så ser jag det, men du får gärna ge din syn på saken.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
2011-09-13 15:12
#12

#10: Så sant :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LaSadie
2011-09-13 15:39
#13

#10 Må så vara, men i resterande landet. Lite längre än länsgränsen får man kolla för att få en vettig uppfattning ;)

Annons:
LillyB
2011-09-13 16:13
#14

#13: Men med detta har hon helt rätt :) 
"Några garantier för att alla blir sålda har man ju aldrig, men man kan ju kolla lite intresse i förväg."
Men visst stämmer det att det finns många renrasiga skogisar till salu, och som sagt vissa äldre kattungar och vuxna.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LaSadie
2011-09-13 16:51
#15

#14 Ens eget län är inte alltid representativt. Om man kollar i mitt län och i närheten finns en del osålda skogisar. Bland annat är vår Custer som finns kvar här hemma.
Men rent överlag så tar många uppfödare kullar utan att tänka på utbud-efterfrågan.

Men ska hålla med om att jag inte detta agg mot blocket. De kattungar som har sålts från oss har alla kommit från blocket annonserna, utom Fargo som såldes till en vän via FB Skrattande Blocket är gör bra. Visst får man sålla bland de intresserade, men det får man ju göra överallt :)

EvaSe
2011-09-13 16:53
#16

Hejsan

Först måste du vara med i en kattklubb ansluten till Sverak (om du tänker regga dem i Sverak alltså, de andra förbunden vet jag inte så mycket om). Det kostar ca 350:-/år

Vaccinationx2, besiktning och chip kostar mellan 500:- och 1000:- per kattunge

Stamtavlor kostar 300:-/kattunge

Hanen brukar få 300-600 i språngavgift och 1000-1500/kattunge

Sen tillkommer speciell dräktighona-foder före och kattungefoder efter, sand som inte klumpar till ungarna första tiden, ev extra vetrinärkostnader (räkna in det så pengarna finns om nåt händer, men hoppas att det inte behövs..)

Annonskostnad mm

Lycka till!

/EvaS  S*Capsicum´s

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

LillyB
2011-09-13 17:11
#17

#15: Ja, jag tänker ju ta denna kull (om allt går som det ska med HCM-test mm) och se hur det går. Blir alla ungar kvar hos mig så blir det ju svårt att gå vidare på ett tag hehe :D Men går det bra att få iväg dom där jag bor så fortsätter jag gärna med en till kull året efter, om det inte är ännu mindre efterfrågan då. Då kanske man får lugna sig lite :) Men en första kull i vår hoppas jag på att det blir iaf!
Ang blocket så jag har själv letat djur på blocket, och jag vet att jag är en bra och seriös djurägare. Mina vänner och familj letar också på blocket om de är intresserade av ett djur. Ser inget fel med det. Men fler intressenter betyder ju att man får sålla mer som du sa :)

#16: Tack så mycket! :) Jag är medlem i en kattklubb och jag ska ansöka om stamnamn + HCM-testa min hona, osv. Så lite såna kostnader blir det också. Men det var veterinärkostnaderna jag undrade över, som du nu gav mig svar på! :)
Ja, man hoppas på att extra veterinärbesök inte ska behövas. Men skulle det hända så finns det alltid pengar på mitt sparkonto till sånt. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Wichita
2011-09-13 18:17
#18

#13 Jag kollar förståss i hela landet och även till viss del utomlands för att hitta det jag vill ha, för att hämta Celine åkte jag 42 mil tor. Men de flesta som ska ha en katt till sällskap åker inte så långt.

Sagolika
2011-09-14 08:41
#19

Ring gärna runt till de veterinärer som finns där du bor och hör vad de tar för det som ska göras med kullen. Det kan löna sig att jämföra priserna, då de kan variera väldigt mellan olika veterinärer.

LillyB
2011-09-14 14:11
#20

#19: Tack för tipset, det ska jag göra! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
blondifire
2011-09-15 00:33
#21

#5, and skogkattslingan så får man bara lägga upp sina kattungar om man är medlem vilket många uppfödare faktiskt inte är (bl a jag)

Lilly B: jag har staplat upp min Blessed kull ang utgifter m.m om du vill kan j skicka den till dig. såklart kan det ju variera men den kanske ger dig en överblick.förutsättningarna i den kullen var: lån av hane(hade då ingen egen)

6 levande kattungar,komplikationsfri förlossning samt friska bebbar hela vägen osv…

S*Winsnes Wilda

LillyB
2011-09-15 00:43
#22

#21: Tack så mycket, vad snällt av dig! :) Jag skulle verkligen uppskatta att få kika på den stapeln! Intressant :) Vill du skicka den på meddelande här? Du kan också maila den om du vill till Lilly-LB@hotmail.com :)
Stort tack än en gång!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

AlexH
2011-09-15 12:12
#23

beroende på vlken organisation du tillhör så finner du kostnader för registrering, stamnamn etc där.

www.sverak.se

www.wcfnordic.se (på denna får man gå till respektive klubb för att finna vad det kostar då varje klubb sätter sina egna avgifter)

sedan har du ju försäkring.. vissa använder bara sin avelsförsäkring som täcker in mamma och kattungar. Jag tar även individuel försäkring per kattunge från 6 v ålder, då får de full veterinär, liv och olycksfall.. en och en, och inte en summa som finns på avelförsäkringen som de skall dela på.. Om man tar denna försäkring så kan köparen ta över denna försäkring ochslippa alla karnsdagar..

Jag köper ävenin transportburar m.m som följer med kattungen när den flyttar.

Jag gör pärmar till varje kattunge med en cd med foton, historia om rasen, vanliga sjukdomar, information om föräldrar och syskon, m.m

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Kronängens
2011-09-15 14:16
#24

Jag ser att du fått bra svar på vad en kull kostar. Här kommer ändå mina beräkningar.

Ca 1250 kr per kattunge till hankattägaren. I Göteborg kostar det ca 900 kr per kattunge att chippa och vaccinera två gånger.

Kattungemat som kostar mer än den vanliga, samt nötfärs, kött och fisk till kattungarna och resten av katterna som gärna äter gott de med.

Registrering av kattungarna kostar för en uppfödare som inte är diplomead 300 kr.

Extra sand till kattungarna.

Individuell försäkring på kattungarna. Man får lägga ut en summa men får tillbaka när de flyttar, så jag vet riktigt hur mycket det blir man lägger ut på det. Ska kolla det närmare på nästa kull. Gissar på en hundralapp per kattunge.

En eller annan leksak.

Eventuell annonskostnad.

Mappar, CD-skivor och leksaker till kattungeköparna.

Det går allt lite extra fika när man har kattungeköpare på besök.

OM inget oförutsett händer och man inte behöver besöka veterinären någon extra gång med någon klarar man sig nog på strax under 3000kr per kattunge. Det är när det händer något som det blir dyrt…

Om man ska vara extra noggrann kanske man ska räkna in de tester man gör på mamman, som HCM-test och FIV/FeLV om man gjort det. Då blir kullen dyrare förstås.

Lycka till med dina kattungar!

/Susanna

LillyB
2011-09-17 16:54
#25

#23: Tack så mycket för svar!! :) Jag ska kolla på det där med försäkringarna, det låter ju bra så som du gör! Transportburar tycker jag däremot att köparen borde stå för själv, men det är väll upp till var och en hur man vill göra :)

#24: Tack så mycket!! :) Hahaha, extra fika :D Jo jag får nog allt köpa mig en kaffebryggare också.
Tester på honan kommer att göras, så det får jag nog räkna med :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Nina-R
2011-09-18 20:19
#26

Många som svarat men svarar väl jag med.

Jag räknar med att min nuvarande kull i princip går +/- 0. 
Jag har 4 ungar och kommer behålla en.

Då hade jag dock långt för att låna den hane jag ville ha och ett akut vet. besök med honkatten pga mastit.

Men en buffert på iaf 15 000 är ju att föredra innan du parar. Helst ännu mer, man vet aldrig vad som kan hända.

/SE*Barababelle's

LillyB
2011-09-19 01:01
#27

#26: Tack för svar! De kan man inte få för många av :)

Men om man har katterna försäkrade så bör väll försäkringen gälla om det behövs akut kejsarsnitt, om nån unge blir sjuk/skadad, etc? Vad är det som kan kosta över 15.000:-?
Jag har iallafall inga problem att lägga ut pengar på mina djur, pengar till dom finns alltid! :) Jag har lagt ut runt 20.000:- på min 2 åriga hund då försäkringen inte täcker hans problem. Det har varit operation för tumör, svår kryptorkid, akut besök pga epilepsianfall, infektioner, furunkulos och andra hudproblem. Enligt försäkringsbolaget är alla problem genetiska och det står dom inte för. Men ingen av gångerna har det gått på mer än 5.000:- utan försäkringens hjälp, och av vad jag läst så kostar akut kejsarsnitt på en försäkrad katt ca 1500-2000:-.
Jag ifrågasätter inte, då du självklart har mycket mer kunskap och erfarenhet än mig om detta, men du får gärna förklara vad som skulle kunna gå på över 15.000:-. Jag vill som sagt veta så mycket som möjligt om vad jag ger mig in på. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Nina-R
2011-09-19 11:02
#28

Ja försäkrningen täcker ju givetvis en del. Men som ett ex. Mina föräldrars första kull blev fruktansvärt sjuka som små och fick ligga inne allihop i en vecka. Det blev inga 5000 där kan jag lova… Dom skjöt över maximalt ersättningsbelopp och det blev en rejäl kostnad. 

Men det är ju inte bara för ev. veterinärkostnader man bör ha en rejäl buffert innan.

Hittills har jag lagt ut detta på min kull:

4500 till hankattens ägare
1000 för bensin för att kunna para katten
1200 i reg. avgift
1250 i vacc

Sedan tillkommer det nog närmare 3000 i vacc, bes. och chipp.
Utöver detta så häver dom i sig 2 kg kattunge foder i veckan just nu (300/v) Och innan detta så har ju mamman ätit det dyraste (RC) kattungefodret sen i maj. MYCKET kattsand går det åt.
För att inte tala om gardinerna dom har sönder, blommor osv.

Sedan hade jag oturen och fick åka in akut nattetid med allihop 12 timmar efter förlossning pga. mastit, lång resa, jourtid = ca 2500 i kostnad.

Redan nu är jag alltså uppe i ca 10 500 exkl. foder och sand och den sista vacc, chipp och bes.

Så för att inte belasta din ekonomi allt för mkt under tiden du har kattungar så spara ihop en rejäl buffert innan. Nu finns det säkert billigare veterinärer men jag väljer inte efter pris utan efter hur duktiga och trevliga dom är.

/SE*Barababelle's

LillyB
2011-09-19 14:30
#29

#28: Okej, tack för inlägget! :) Jo det är klart, det kan ju gå över maximalt ersättningbelopp också om man har otur. Men som sagt, pengar till djuren finns alltid och jag väljer också de bästa veterinärerna. Men jag ska lyda ditt råd och spara ihop en ordentlig buffert! :) De vanliga utgifterna hade jag självklart redan tänkt spara ihop till. Jag har en slant nu och det är ju några löningar kvar tills det är tänkt att hon ska få träffa hanen, så det är nog inga problem :) Sen får man hoppas att det blir en lättsam dräktighet och förlossning samt friska ungar :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Nina-R
2011-09-19 15:36
#30

#29 Ja det finns ju även andra saker som kan hända samma vecka som hankattsägaren vill ha pengar tex., bil som går sönder eller dyl. Så om man är en normalt arbetande människa med meddellön så är det bra att ha sparat :)

/SE*Barababelle's

LillyB
2011-09-19 15:43
#31

#30: Sant! :) Man bör alltid ha lite undangömda slantar!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Upp till toppen
Annons: