Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 1950 ggr
ThereseEriksson
9/9/11, 10:40 PM

Torrfoder lr blöt mat??

Hej, min kattunge är 15 veckor och går på torrfoder för kattungar från IAMS. Hon älskar all mat har jag märkt… så ibland har jag gett henne lite skinka, leverpastej, ost eller räka. Är det okej att ge henne de? Vi köpte blöt mat till henne oxå.. de va till katter över 1 år.. men försäljaren sa att vi kunde ge det till henne… bara att hon måste få torrfodret oxå… Vad säger ni?

Annons:
LaSadie
9/9/11, 11:15 PM
#1

Katter är köttätare och det är bättre för dem att äta blötmat eller barf (biologiskt anpassad rå föda), torrfoder innehåller mycket kolhydrater som katter inte är anpassade att äta utan är ett mänskligt påhitt. Så blötmat främst om du inte känner för att barfa, det finns kitten blötmat med. Mjau och Bozita är de bästa på marknaden.

ThereseEriksson
9/9/11, 11:31 PM
#2

Varför ger man sin katt torrfoder då? Jag trodde torrfoder va de bästa för katter! Jag pratade med en på ett zoo och hon sa att mat i vanliga coop och ica är inte bra. Mjau finns ju där… Vitakraft heter den blöta maten jag har. Ska jag sluta helt med torrfoder och bara ge blöt mat?

LaSadie
9/9/11, 11:45 PM
#3

Bekvämlighet är den främsta anledningen. Och okunskap, jar började ge mina katter torrisar innan jag fick kunskap om att blötfoder och främst barf är det bästa för katten.

Våra katter har olika vanor, de två äldre äter bara torrisar och kan slicka upp såsen från blötmaten. Katten på två år äter gärna blötmat och barf, men äter torrisar med. Ungkatterna föredrar blötmat och barf än torrfoder. Torrfodret står framme för de två äldra katterna inte äta nått annat och de vägrar blötmat (jag har försökt, men de vägrar) så de andra knaprar till torrisar men föredrar det andra.

LaSadie
9/9/11, 11:46 PM
#4

gå in på http://barf.ifokus.se så finns det information där som du kan läsa på :)

AgnetaB
9/11/11, 12:39 PM
#5

Jag tycker du ska ha torrfoder framme så magen är van vid det ifall du ska på semester o vill ha katthjälp då det är lättare att sköta vid varmt väder mm. Sedan ger du blötmat, flera gånger om dagen. jag ger även kycklinghjärtan,nöt/fläsk (står grytbitar på) o kyckling mm.

LillyB
9/11/11, 9:42 PM
#6

Vart får man tag på lämpliga delar om man ska barfa? Är intresserad av att köra barf på mina kissar men med torrfoder framme också. Vet dock inte vart jag ska hitta det :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
AgnetaB
9/11/11, 10:26 PM
#7

#6

jag har hittat på Hemköp o city gross

LaSadie
9/11/11, 10:29 PM
#8

#6 City Gross har ett stort utbud här i Västerås

ThereseEriksson
9/13/11, 11:07 PM
#9

Tack för tipsen… ja ska börja köpa mer blötmat:D

Upp till toppen
Annons: