Annons:
Etikett14-rasstandard
Läst 7430 ggr
ThereseEriksson
2011-09-09 15:10

Norsk skogkatt utan rak profil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en ny kattägare och har inte mycke kunskap om katter. Jag har en tjej som är 50% norsk skogkatt och 50% perser. Jag älskar hennes profil då hon inte har den raka profilen som norsk skogkatt har. Jag har köpt en kompis till henne som är 100% norsk skogkatt. Jag har inte fått henne än, men hon hade inte den raka profilen då jag såg henne vid 7 veckor gammal. Kommer hon få den senare eller finns det norsk skogkatt utan rak profil? Här är en bild på min tjej som inte har rak profil. Skicka gärna bilder om ni har en norsk skogkatt utan den raka profilen. Tacksam för svar

Annons:
LaSadie
2011-09-09 15:15
#1

För det mesta kommer den senare så att säga. Hade en kille från min andra kull som jag aldrig trodde skulle få en rak profil, men den rätade ut sig och var rak och fin vid leverans :)

Är din kommande katten från en uppfödare? Om den inte är det så kan du inte vara säker på att den är en renrasig Norsk Skogkatt utan det enda sättet att säkra att den är 100% Norsk Skogkatt är med stamtavla från Sverak

ThereseEriksson
2011-09-09 15:27
#2

Okej… De sa att de va uppfödare och hade stamtavla på mamman och pappan men att de inte gjorde stamtavla på ungarna och därför fick jag henne för en billig peng. Varken mamman eller pappan hade jätte rak profil. De sa att de finns 2 olika varianter av Norsk skogkatt och att denna varianten inte hade den nosen… Ingen aning om de stämmer? Jag kan maila och fråga om mamman och pappan har stamtavla från swerak.

ThereseEriksson
2011-09-09 15:31
#3

LaSadie: -Jag ser på dina bilder på kattungarna att katten nr 3 från vänster inte har rak profil. Exakt så ser min katt ut..Blev den kattens profil rak eller är den så fortfarande?

LaSadie
2011-09-09 15:38
#4

#2 Visserligen är de uppfödare, men så länge de inte har stamtavla på katten så är det en dyr huskatt… Man kan inte säkerställa en katt härstammning om man inte har stamtavla på den.

Nja det stämmer inte riktigt. En skogkatt ska ha en rak profil, min Mim har rak profil, inte den bästa men hennes barn har fått fina raka profiler. Hennes dotter Dakota har en vacker rak profil

Ja, fråga om stamnamnet och föräldrarnas namn så kan du söka efter dom på antingen Sverak eller pawpeds.com. Pawpeds får uppfödarena själva registrera sina kattungar, men många gör det som tur är

Vilken kull ^^ Kallar det själv snuttenos, när de slutar dia som brukar den raka till sig :D Boston var annars den som hade hopplös profil läääänge

Söt kattunge annars, älskar rött Kyss

ThereseEriksson
2011-09-09 15:56
#5

Jag är helt ny på detta stället men jag tror mappen hette kattungar och de är bara en bild där på ca 5 katter som sitter på rad. Nr 3 hade inte rak profil. Jag tycker personligt att de är sötare utan den raka profilen, de kan se för mycket ut på vissa katter. Men de är ju grymt söta… Jag älskar oxå röda katter. :D

LaSadie
2011-09-09 16:08
#6

Är fortfarande inte säker på vilken du menar :D Bättre att ge mig ett namn på kattungen, alla kattungar har ett namn *s* Kollade genom bilderna själv och ser ingen med en profilbild, utan har mest framifrån bilder :)

Det är en smaksak, tycker om raka profiler själv men så länge katten inte lider av sin profil (tänker mest på perser och exotic) så gör det inte så mycket

Annons:
ThereseEriksson
2011-09-09 16:18
#7

De står inga namn. Bara en mapp med 4 kattungar på en rad. 3 röda och en grå tror jag. Det står att bilden är tagen av Anita Wall. Hela USA-kullen. Om det hjälper dig nått… Jag tycker det är synd att de avlar fram perser typ… De får typ alltid problem med andning och ögonen:( Om du tittar på min katt så syns de ingenting att hon är perser, och det är jag glad för!

LaSadie
2011-09-09 16:34
#8

Ahaaa, Texas menar du :) Antog att du var på hemsidan. Tror att ljuset lurar dig lite på bilden och på denna datorn har jag inte bilder på honom tagna på hans profil :/ denna är nog det bästa jag kunde komma med Tungan ute

Ja, det är synd om dem.

ThereseEriksson
2011-09-09 17:05
#9

Den hade rätt så rak profil men den va jätte jätte söt:D Behöver kanske inte oroa mig över detta längre… Min kattunge jag har hemma nu… Hon mjauar hela tiden… på mig… och vid dörren… Vet du vad det är hon vill? Trivs hon inte här tror du? Varje morgon kommer hon fram och väcker mig och slickar mig i ansiktet. Om jag gömmer mig under täcket följer hon efter o slickar mig… varför gör hon så… hahha… många frågor men du verkar veta vad du pratar om:D

LaSadie
2011-09-09 17:59
#10

Hon pratar nog med dig och vill ha uppmärksamhet :) Våra här hemma pratar en del med oss, speciellt när de vill ha uppmärksamhet och vill nått, som mat eller vatten ur kranen. Mina jamar vid dörren om de vill ut och gå, då försöker jag inte ge efter så att det skapar ett oönskat beteende som gör att de jamar där i tid och otid, Mim gjorde det när det var så mycket snö. Vi gick ut, i fem sekunder typ, sen ville hon in igen :)

En katt som slickar ser jag som en ömhetsbevis Glad (eller så tycker hon att du är smutsig Flört)

ThereseEriksson
2011-09-09 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

hahha hoppas inte det är för jag e smutsig… hon slickar bara mig, inte min kille… Jag har henne som innekatt så jag får väldigt dåligt samvete när hon mjauar vid dörren… men snart får hon en kompis… då hoppas jag hon inte bryr sig om dörren mera… Här kommer en bild på den renrasiga Norska skogkatten… hon är bara 6 veckor på bilden:D

LaSadie
2011-09-09 18:23
#12

När de har en kompis så blir de mer stimulerade och leker mest. Vi har två halvårskatter här som har stort utbyte av varandra. De leker och busar som bara den och låter de äldra vara (som ofta inte vill leka).

Vilken söt liten katt :)

blondifire
2011-09-09 18:40
#13

dast som Anna säger så är den "renrasiga" du ska få hem lika mycket huskatt som den du redan har. att inte regga kattungarna om nu det stämmer att föräldrarna har stamtavla tyder på att nåt är fel, som te att en elr båda kan vara belagda med avelsförbud.det kan bero på massa olika orsaker men oftast är det nåt medicinskt. värt o kolla upp då du i värsta fall kan bli sittandes med en sjuk katt som kostar dig långt mer än du kanske räknat med… fråga gärnna vad förälsrarnas officiella namn är så kan vi hjälpa dig. heelt ok i mina ögon o köpa en huskatt för en ok summa men man ska inte lura folk…

S*Winsnes Wilda

Annons:
ThereseEriksson
2011-09-09 19:36
#14

Ägaren sa hon inte registrerat katterna för att hon inte orkar för att de är några som ångrat sitt köp och orkar inte med sånt.. Jag hade en konsig känsla redan från första gången.. jag har betalat handpenning på henne… 500, då hon kostar 1000 kr. Vad ska jag göra? Hon är väldigt dålig att svara på mail.

LaSadie
2011-09-09 19:44
#15

#14 Det finns många underliga svar på varför de väljer att inte registrera kattungar… det ena mer konstigt än det andra… Den anledning som hon gav är inte den värsta dock ^^

ThereseEriksson
2011-09-09 19:58
#16

Vi har skrivit på ett kvitto att jag betalat och hon har sagt att om katten blir sjuk ska hon stå för kostnaden… Men jag väntar i 2 dar typ och ser om hon svarar på mailet om föräldrana är registrerade. Jag hade en konstig känlsa för jag minns att hon sa att katterna va 8-9 veckor gamla… När jag åkte till henne för att träffa katterna… så va de bara 5 veckor gamla… Sen sa hon att skeppskatter är en egen ras.. Lite kontigt.. verkar som hon inte visste så mycket…. Hon sa att hankatten brukar hon låna ut till andra familjer för de vill para sina katter med honom.

LaSadie
2011-09-09 20:23
#17

Låter inte speciellt bra kan jag hålla med om. "Skeppskatter" lider av en defekt som man inte ska avla på och om en av föräldrarna har en extra tå så ska den vara belagd med avelsförbud. Förstår om det känns lite sådär men lite på din magkänsla

Tråkigt att hon lånar ut sin hane till huskattsavel, om du får ett stamnamn så tror jag inte att uppfödaren till den katten blir så glad :/ Jag skulle inte bli det om det var en avkomma till mina katter.

ThereseEriksson
2011-09-09 20:28
#18

Jsg vet inte om hon lånar ut hanen till huskattsavel, jag hade inte tänkt så långt… men om min katt mår bra så är jag inte så noga med om den räknas som huskatt… men lite tråkigt endå när man har en sån fin raskatt

LaSadie
2011-09-09 21:02
#19

Om hon lånar honom till rasavel så ska hon vara med i en kattklubb och i det förbund som är anslutet till klubben. Sverakanslutna medlemmar ska inte medverka i huskattsavel och därmed kan hon anmälas via sin klubb.

Om du planerar i framtiden att köpa en till katt så rekomenderar jag att du tar kontakt med en uppfödare där det medkommer en stamtavla och allt som medkommer till det :)

ThereseEriksson
2011-09-09 21:06
#20

Jag märker nu att de kanske inte va en bra ide att köpa henne utan att veta nått om föräldrana… Jag ska prata med ägarna och se vad de säger..

Annons:
LaSadie
2011-09-09 21:25
#21

Well… det är skönare att veta att föräldrarna är testade och inte är född med defekter som man inte får avla på. Men söt är din katt :)

LillyB
2011-09-11 21:53
#22

Den där kvinnan luktar misstänksamt tycker jag, jag hade backat iallafall men bara du kan ta ett beslut här. Skulle vilja tipsa om den här sidan, som visar många fina kattungar från pålitliga uppfödare: http://www.skogkattslingan.com/kattungar.php
Men din katt är som sagt väldigt söt iaf, även den du bokat! :)

Hoppas det löser sig på bästa sätt! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

ThereseEriksson
2011-09-13 23:04
#23

Jag tycker hon också är lite kontig…. men jag frågade och pappan har stamtavla, men inte mamman, därav priset… Jag ska höra hur hon sa om katten är sjuk… men jag ska behålla katten… och hoppas på det bästa!

LillyB
2011-09-14 01:44
#24

Okej! Undra vem som är uppfödaren till den hanen, och vad uppfödaren tycker om att den avlas så. Men du gör säkert ett klokt beslut att behålla katten! Man brukar ju bli så förälskad i dom så du kommer nog känna att det var rätt då du väl fått katten :) Nästa gång kan du säkert urskilja de svarta fåren från flocken tidigt, innan du kärat ner dig i en kisse hehe :) Det här svarta fåret kör med ett vanligt spel. Hon säger att en förälder eller båda har stamtavla och kan då få ut mer pengar från köparna än om båda föräldrarna varit huskatter. Antingen av vinstsyfte, att hon vill få så mycket pengar som möjligt, eller av okunnighet, att hon faktiskt tror att de är mer värda i pengar om en förälder har stamtavla. Oavsett är det inte bra. Tyvärr är det otroligt vanligt, och det positiva är att katterna är lika underbara oavsett :) Så är man ute efter en sällskapskatt så gör det ju inte så mycket, förutom att man gynnar uppfödarnas fula spel. Men fastnar man för en viss katt och det känns rätt så tycker jag inte att man ska tveka, däremot kanske tänka efter nästa gång. Nu nattbabblar jag hehe. Lycka till med kissan! Bilder då hon kommit hem är ett krav! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

ThereseEriksson
2011-09-20 07:18
#25

Jag har försökt få fram information från de men jag får inget tillbaka… det är så tråkigt för jag ser inte ens fram emot att få katten längre. Jag har kollat på andra katter och hittar en annan som jag blev kär i. Jag ska dit idag och kolla på henne… om hon är söt nog ska jag köpa henne och ta hem henne idag. Jag funderar hur jag ska presentera mina katter för varandra? Jag vill att den nya katten ska ty sig till oss innan den gör det till min nuvarande katt. Funderar på att låta min nuvarande katt sova hos mamma en natt så den nya får vara med oss en ikväll helt själva… vad tror ni om det?

LillyB
2011-09-20 15:44
#26

#25: Har du betalat handpenning på den katt du skulle ha? Har du ringt eller mailat? Vad är det för katt du ska köpa nu? :)
Och som du fick som svar i din andra tråd så är det bara att släppa ihop dom, kattungar är väldigt lätta att presentera för varandra. Kan bli lite fräs men det lägger sig snabbt :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

ThereseEriksson
2011-09-20 18:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag hade betalat handpenning på 500 kr, hade 500 kr kvar på katten.. men eftersom jag tycker de är otrvliga och inte hör av sig så tackade jag nej idag… jag köpte en katt idag för 600 kr, så jag blev av med 100 kr om man säger så. Detta är en huskatt. Mamman är 50% birma, och lite siames. Pappan är okänd men hon tror att pappan har lite skogkatt i sig. Jag ska lägga in kort på henne… Hon är jätte mysig och ligger bredvid mig nu. Min andra katt är hos min mamma men hon kommer ikväll så får de träffas. Hoppas det går bra!

Annons:
LillyB
2011-09-20 21:00
#28

#27: Ååh så söt!! Kyss Så liten hon ser ut! Det var nog ett klokt val iaf.
Men varför tror hon att pappan har skogis i sig om han är okänd? Det ska du nog inte lita på ;)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

ThereseEriksson
2011-09-20 22:43
#29

Hon sa att denna kullen ser annolunda ut än va de brukar… De är mer långhåriga å så… men jag bryr mig inte så mycket… just nu träffar mina katter varandra… de har båda rest ragg och fräser… hoppas det blir bra… de har gjort de i ca 20 min nu! hahaha

Mona22
2011-09-21 10:40
#30

#29 det finns vanliga långhåriga huskatter med , behöver inte vara en ras i men hon är så otroligt söt endå din lilla flicka. Håll hårt i henne så man inte kommer och lånar henne Flört

Det där att de fräser mot varandra, det går över. de känner ju inte varandra än så det kan ta ett tag men sen kommer de bli kompisar.

EddaM
2011-09-21 10:44
#31

Det finns långhåriga huskatter naturligt så inte behöver det vara någon skogis bakom. Men hon är fruktansvärt söt och jag älskar katter med mycket vitt =))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Supinesophie
2011-09-21 11:49
#32

Annorlunda än dom brukar?? Så hon släpper gång på gång ut sin hona för att den ska producera kattungar med okända hanar? Ja det låter ju som en seriös uppfödare…. -.-

ThereseEriksson
2011-09-21 13:29
#33

Nä hon är inte uppfödare. Hon har haft 4 kullar tror jag hon sa. Och de brukar alltid vara samma pappa. Men denna gången såg de annolunda ut. Mamman är ju utekatt så det är där allt händer. Hehhehe… katterna bråkar jätte mycket.. men der verkar lite vara på lek, för de rullar runt o så:D Snart ska jag lägga in på dem när de förhoppninsvis har blivit kompisar!

ThereseEriksson
2011-09-21 14:01
#34

kort alltså;:D

Annons:
Supinesophie
2011-09-21 14:05
#35

#33 Hon tar kullar på sin honkatt och säljer ungarna, jag tror det är det som räknas som uppfödare.

ThereseEriksson
2011-09-21 14:59
#36

okej..

Dalhem
2011-09-28 23:24
#37

Renrasig eller inte, se bara till så att din söta kattunge är grundvaccinerad, "maskkollad"/avmaskad och chippad innan leverans. Eftersom du betalar 1000 kr för katten tycker jag att du kan kräva det. (Jag sålde en kull huskattungar för ett par veckor sedan, som jag fått hem som föräldralösa akutfall, och tog 800 för dem då vaccinerade, maskkollade och chippade).

ThereseEriksson
2011-10-09 22:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här kommer lite kort på den nya bäbisen!

ThereseEriksson
2011-10-09 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Molly

[Catteklina]
2011-10-10 14:51
#40

Så fina båda två Kyss
Själv älskar jag röda katter.

Lycka till med dom!

Therese
2015-04-17 14:32
#41

Nu är jag nyfiken på hur de ser ut nu :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: