Annons:
Etikett04-färger-mönster
Läst 23639 ggr
Tusen
2011-06-20 19:31

Vit kattunge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en Norsk Skogkatt som vi i några år funderat på att ta en kull ungar på och hon har därför ätit P-piller. Men efter att hon för tredje gången har hon smitit ut och kommit hem och varit dräktig, så ska hon nu kastreras.

Men till saken. Denna gång fick hon i alla fall en enda unge och den är helvit!Förvånad

Hur är detta möjligt då hon själv är ordentligt sköldpaddsfärgad. Är det en albino som hon fått eller kommer ungen att mörkna då den blir äldre. Har alltid trott att helvit var en resisiv gen.

Någon som vet?

(Ungen är naturligtvis en sk. huskatt då)

Annons:
Lorita
2011-06-20 19:35
#1

Det är väll inte så konstigt båda föräldrana bär på vitt (som med fux det behöver inte synas för att finnas) jag betvivlar att den är albino jag har nämligen aldrig hört talas om albino katter men det kanske finns Obestämd

Risken är stor att den är döv helvita katter brukar vara det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Sissi
2011-06-20 19:49
#2

Det räcker med att en av föräldrarna är vit, så pappa katt måste alltså vara vit.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Lorita
2011-06-20 19:52
#3

#2 vitt är alltså domenat hos katt så som hos får?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Tusen
2011-06-20 19:54
#4

#2 Okej. Då vet vi vem som är pappa också då. Trodde att den nya grannens vita katten var en hona. Synd att de inte har sin hane kastrerad.Rynkar på näsan

Lorita
2011-06-20 19:57
#5

#4 så hade det varit någon annan frame och gjort kattungar och kanske fler

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Tusen
2011-06-20 19:57
#6

#3 Har hittat en länk som kanske kan vara av intresse.

Vita katter.

Annons:
Tusen
2011-06-20 20:04
#7

#5 Inte så troligt eftersom vi bor rätt långt ut på landet med ansvarsfulla grannar som har alla sina katter kastrerade. Då vi har egna hanar som vaktar sina honor brukar det bli bråk om de kommer för nära. Våra är visserligen kastrerade men de uppför sig fortfrande som om de vore fertila genom att hålle revir och vakta på  sina honor. Även de kastrerade (utom just denna)

EddaM
2011-06-20 21:34
#8

Grattis trots allt till din lilla snöflinga, hon kommer säkert att bli jätte vacker när hon blir stor =))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Tusen
2011-06-20 21:55
#9

#8 Tack. Det var snällt sagt. Hur visste du att det var en hona?Cool

EddaM
2011-06-20 21:58
#10

Haha jag vet inte, skrev bara. Såg väl ut som en liten tjej ♥

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Labolina_73
2011-06-21 13:52
#11

Som andra skrivit,, pappakatt måste vara helvit.

Jag rekomenderar dej nu att kastrera din hona så fort du kan och sedan även kastrera kattungen innan du säljer den.

Trist att din hona kunnat smita ut hela 3 gånger och kunnat bli dräktig- :-(

Lycka till..

mvh Linda

Tusen
2011-06-21 14:22
#12

#11 Ja, det är jättetrist eftersom vi hela tiden velat ta en renrasig kull på henne. Hon är nu 5 år nu och eftersom hon fått ungar tre gånger på detta sätt har vi som sagt gett upp. Vi har inte velat att hon ska skickas till en hane förrän de kattungar hon fått blivit placerade. Det har tagit lite olika lång tid men tack och lov så har hon aldrig fått så många ungar.

Vi har fyra andra katter som alla är kastrerade så självklart kommer även denna att bli det. Men jag tänker inte kastrera den som unge. Och jag vill nog att den ska få ett eget hem innan den blivit tillräckligt gammal för kastrering, så på den punkten kommer jag inte göra som du säger. Däremot kommer den nya ägaren bli tvungen att göra det.

Ena gången hon smet ut bodde hon i ett hyreshus på nedre botten. Hon var då drygt ett år gammal. Hon fick då tre ungar som vi alla har kontakt med fortfarande.

Andra gången bodde hon i hyreshus på andra våningen och lyckades komma ut i trappen och snabb som en vessla sprang hon ut genom porten innan vi hann få tag i henne. Hon var då tre år gammal, fick en enda unge som vi har kvar.

Denna gång smet hon ut då min man var bortrest, (de är världens bästa vänner så hon saknade säkert honom) Vi bor en bra bit ut på landet.Hon är nu 5 år och fick en levande unge. Den andra dog direkt vid födseln. Antagligen för att vi fortsatt ge henne P-piller ett tag innan vi upptäckte att hon var dräktig.

Men nu kommer hon att kastreras. Vill inte ha fler kullar nu. Inte ens en äkta Skogkattkull.

Labolina_73
2011-06-21 16:11
#13

#12, man kan kastrera kattungar oxå,, så du kan kastrera ungen innan den flyttar vid 3-4 månader.

tyvärr kan du inte säga att den nya ägaren blir tvungen,, ägaren kan göra precis som den vill när hon väl köpt katten,, därav mitt råd att själv kastrera den innan flytt..

tack för att du tog dej tid att svara på mitt inlägg då jag nu ser att det såg lite väl hårt ut även om det absolut inte alls var menat så. :-)

MVH Linda

Annons:
Tusen
2011-06-21 16:55
#14

#13 Jag vet att vissa tycker att det är okej att kastrera en kattunge så tidig. Men vår veterinär tycker inte det är bra så därför gör vi som han säger.

Om den nya ägaren inte vill göra det kan jag naturligtvis inte påverka det men på något vis tycker jag ändå att det är den nya ägarens ansvar. Jag kastrerar inte så unga katter.

line84
2011-06-22 11:25
#15

Nu vet inte jag hur mycket du ska ta för katten.. Men man kan göra så att man plusar på några hundralappar som återlämnas den dag katten blir kastrerad.

Tusen
2011-07-25 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Vår lilla "snötuss" har nu blivit hela 5 veckor gammal och blev tingad för 2 veckor sedan av ett par nära vänner till oss. det känns jätteskönt.

Dessutom verkar hon vara hörande då hon reagerar på minsta ljud som mamma katt ger ifrån sig. Puhhh!Skrattande

Margona
2011-07-25 22:05
#17

Men så söt Kyss

Mona22
2011-07-25 22:19
#18

#16 men oj vilken sötnos! Kyss

jojanpike
2011-07-27 15:11
#19

Jättefin kattflicka  :)

www.smaraldus.eu

Upp till toppen
Annons: