Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 4407 ggr
madilicious
5/31/11, 2:33 PM

svansknick?

Har diskuterat lite till och från med andra kattägare om man får ställa ut katt som har haft bruten svans och nu känns det som en knick

En fråga leder till en annan får man ställa ut med vanlig knick dvs att de inte uppkommit vid skada?

Både inom raskatt och huskatt

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


Annons:
Sissi
5/31/11, 2:40 PM
#1

Du kan ställa en katt med svansknick då den är kastrerad.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

madilicious
5/31/11, 2:43 PM
#2

ok :)

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


line84
6/1/11, 9:55 PM
#3

Man kan ställa en fertil katt med knick också men de kan inte "gå vidare" i tävlingen. Men det är inte förbjudet! Kan vara bra att ha tränat på utställning inför att katten blir kastrerad.

Labolina_73
6/2/11, 11:47 AM
#4

Om man har ett intyg av veterinär att det är en skada,, låt säga att man åker in till veterinären när skadan uppstår, vilket jag hoppas man gör.

Men får man inte gå vidare då heller? Då är det ju ingen knick utan enskada..

//Linda

LaSadie
6/2/11, 12:40 PM
#5

På utställning tror jag inte de gör skillnad om det är en skada eller medfött.

amandanaemi
6/2/11, 8:07 PM
#6

Taget från General Parts - Faults:

"Any deformities of the tail, e.g. kink or knot (exept for neuters and Bobtailed breeds)

Fault and no cert"

Alltså inte diskvalificerande, utan endast certdragande.

// Amanda Bjurén

Annons:
madilicious
6/3/11, 10:21 PM
#7

tycker det är skumt om man har intyg att det är en skada hml

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


Labolina_73
6/5/11, 12:42 PM
#8

varför är det skumt?

madilicious
6/8/11, 5:53 PM
#9

nej bara undra örstår om det är medfött då är det ju ett fel men om det är en skada tycker jag inte att de ska bli certdrag. om den är kastrat då blir det certdrag då med

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


Labolina_73
6/8/11, 6:11 PM
#10

#9,, jag missförstod ditt svar. sorry,,, jag antar att du menade att det är konstigt om man har ett intyg att det blir draget cert,, men jag trodde du menade att det var konsigt att man ens skulle ha intyg,, eller njäa,, hahaha jag vet inte,, men nu är jag med iaf,,

det är det jag menar oxå.,,, jag tycker att om man har intyg borde det vara precis som vanligt,, då är det ju en skada och inte medfött..

//L

madilicious
6/8/11, 8:53 PM
#11

Ahh såg nu att jag svarat lite konstigt. Haha då är vi på samma spår iaf. Ja det tycker jag också katten kan ju fortfarande vara mest rastypisk och så trots en tex tidigare bruten svans

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


LittleL
6/9/11, 12:34 AM
#12

Svansknick är tyvärr en defekt som kan drabba alla katter, huskatter som raskatter. Enligt svensk lag får man inte avla på defekter! Därför är det inte så konstigt om fertila djur får draget cert när dom ställs med svansknick.

Enligt veterinärer på ett par av Sveriges största djursjukhus så är omöjligt att på en röntgenbild se om det är medfött eller en skada. Enda gången som en veterinär med rent samvete kan skriva ett intyg är om katten kommer in med ett öppet sår i kombination med skadan. I detta läget är det inte en knick och känns inte heller som en sådan! Knicken uppstår som en följd när traumat läkt!

Min fråga är snarare hur man vet att det inte är en medfödd knick? Katter klarar många svansolyckor UTAN att det blir någon knick! Så hur vet man att just den katten inte hade utvecklat en knick trots allt?

Min unghona råkade ut för en fruktansvärd olycka med sin svans! Hon fastnade så illa att jag var beredd att helt enkelt använda en tång för att få loss henne!! Nu har det gått nästan 1 månad och ännu ser jag ingen knick! Dyker det upp någon i framtiden kommer jag inte att avla på henne eftersom jag aldrig kan veta om det beror på olyckan eller om hon ändå hade utvecklat en knick! Hon är ung och knickar kan komma när som helst så länge skelettet växer, vanligaste åldern är 6-8 månader. Fascinerande att så många katter blir klämda och trampade på i just den åldern;)

/Sylvia

madilicious
6/9/11, 1:17 AM
#13

Om katten är undersökt av veterinär och där inte är en knick och sedan blir skadad kommer in med bruten svans och har ont. Därefter läker skadan men man känner på svansen att den varit bruten det känns som typ en knick. Jag är bara nyfiken har en huskatt nämligen som vi tog hand om som varit misshandlad och han hade brutit svansen mitt på. Nu är svansen lite sned och man känner att den varit bruten där men är i dagsläget helt läkt. Därav min nyfikenhet.

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


Annons:
amandanaemi
6/9/11, 10:56 AM
#14

"nej bara undra örstår om det är medfött då är det ju ett fel men om det är en skada tycker jag inte att de ska bli certdrag. om den är kastrat då blir det certdrag då med"

Jag vill bara kolla så att du inte missuppfattade mig. Kastrater får ställas med knick. Alla svansfel är certdragande på fertila katter, men på kastrater är det tillåtet oavsett om det är medfött eller ej.

Din huskatt som du har får du alltså ställa och den ska då tävla på samma villkor som de andra huskatterna.

madilicious
6/9/11, 3:24 PM
#15

Nej förstår att man inte ska avla på katter med den defekten absolut! Tack för svar

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


blondifire
6/9/11, 10:24 PM
#16

menar du på fullaste allvar , Sylvia, att uppfödare "mörkar" svansknick med o skylla på olycka ??

upp till 1 1/2års ålder kan svansknick uppstå,javisst, men hur i hela friden ska man som ägare veta om katten inte hade nån knick innan, klämmer svansen och senare känns det? isf ska alla katter väntas med o paras tills den ålder då det kan uppstå !!

ska bli intressant och se om du som uppfödare väntar och isf kastrerar ;-)

S*Winsnes Wilda

madilicious
6/9/11, 10:36 PM
#17

12 "I detta läget är det inte en knick och känns inte heller som en sådan! Knicken uppstår som en följd när traumat läkt!"

Då borde en veterinär kunna avgöra om det är av en skada eller en knick

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


LittleL
6/9/11, 11:45 PM
#18

#16 Ja Camilla, tyvärr är det så tragiskt att det avlas på katter med knick. Något som inte ens kan ursäktas med att katten behövs i avel då Norsk Skogkatt är en sådan stor ras, med massor av rastypiska snygga katter UTAN defekter.

En svansknick kan komma långt senare än vid 1½ års ålder! Så länge skelettet växer kan det uppstå förändringar. Då vi som du vet avlar på en senväxande ras så innebär det iaf upp till 5 års ålder. Och med det menar jag inte att man ska vänta med att avla tills katten är 5-6 år gammal! Det vore både absurt och väldigt riskabelt för alla honor att få sin första kull i den åldern.

Om katten utvecklar en defekt som ung ska den inte föra sina gener vidare. Och om man tagit en kull på en katt vid 1-1½ år ålder och den sen utvecklar en defekt så faller den ju automatiskt bort. Eller?

Så intresssant eller inte….Jag väljer att följa svensk lag och Sveraks regler. Personligen skulle skulle jag kastrera min katt om den fick en svansknick, för varför hålla en katt fertil om den ändå inte ska gå i avel?

#17 Tråkigt nog så väntar många med att uppsöka veterinär tills dom känner en förändring på svansen. Men om du uppsöker veterinär direkt när olyckan händer och katten uppvisar tydliga symptom, t ex öppet sår eller smärta, så kan dom så klart intyga att det är en olycka. Men det spelar mindre roll eftersom det ändå kommer klassas som en svansknick.

/Sylvia

madilicious
6/9/11, 11:57 PM
#19

Ok nej jag tycker bara ämnet är ganska intressant i detta fallet är han varken fertil eller utställd så :)

Men om det är intygat att katten har fått den vid en skada dvs man uppsöker veterinär och den visar smärta eller har ett öppet sår är avel ok i det fallet?

Eller den faller bort ändå?

Menar om man har giltligt intyg från veterinär.

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


blondifire
6/10/11, 12:09 AM
#20

S*Winsnes Wilda

Annons:
line84
6/10/11, 9:01 AM
#21

Jag har en katt med knick och två domare har sagt till mig att avla ändå eftersom dom tyckte han var så snygg. Nu gjorde jag inte det utan kastrerade istället.

Labolina_73
6/10/11, 10:20 PM
#22

Men det är ju nästintill lika illa "tycker jag" att avla med hög inavelsgrad på vår ras som har så bred avelsbas.

Naturligtvis ska man inte avla på defekter, sjäklvklart inte, men jag tycker heller inte att man ska avla medvetet med hög inavelsgrad.

//Linda

blondifire
6/10/11, 10:25 PM
#23

#22, håller helt med !

S*Winsnes Wilda

Upp till toppen
Annons: