Annons:
Etikett32-utanför-ämnet
Läst 4648 ggr
[Kinahs]
2011-05-18 23:12

Hur gör man en Kattgård?

Vad ska man använda sig av för nät tex? Inte hönsnät har jag läst. Vad är det bästa? Hur har ni gjort era kattgårdar?

Mvh jennie

Annons:
Labolina_73
2011-05-19 11:25
#1

Jag såg en gång någon som gjort nåt som jag tyckte var smart iaf.. :-)

Dom hade köpt ett gamalt växthus, utan glasrutor och satt nät på det, smidigt och såg faktiskt väldigt fint ut,

//Linda

EvaSe
2011-05-19 13:24
#2

Jag har en 60m2 kattgård med utgång genom kattlucka i altandörren. Vi använde reglar i stolpskor med 1 m mellanrum. Sen satte vi voljärnät mellan reglerna och rådjursnät i toppen.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

DeEss
2011-05-19 22:50
#3

Jag använde svetsnät (kallas öven putsnät) till vår rastgård.

Det har maskor på ca 2 x 2cm och är ganska styvt.

Annars brukar jag säga att det bara är din egen fantasi som sätter gränserna.

Fritt fram att norpa idéer från min - bildspel finns på hemsidan.

www.theodortorps.se - länk till kattgården finns i meny'n.

AgnetaB
2011-05-20 09:07
#4

Jag har några som bygger åt mig nu.Blir ca 6x3 m o sitter längs med husväggen

 med plintar i backen så det kommer upp för kattluckan var tvungen sitta högt

upp i husväggen(pga av grova ledningar). sedan har jag trägolv där o ska ha

 plåttak så ej snön som kommer ifrån mitt hustak  ej rasar sönder taket på kattgården.

Tror just jag ska ha svetsnät(putsnät) för sett att folk har det o det är hårt så

 nätet ej kan töja sig tror jag. Sedan är maskorna 1,9x1,9cm så de ej kan få ut

huvudet. Såg det i Julas katalog.Det finns galvaniserat el försinkat men vet ej

skillnaden men vill inte det ska rosta förstås.

[michaelalundgren]
2011-05-20 11:45
#5

#3 Fantastiskt fin rastgård :)

Hur har ni gjort med nätet i taket? Håller det för all snö? :)

DeEss
2011-05-20 16:15
#6

#5

Tack.Glad Det ligger en hel del arbete bakom den och katterna älskar den.

Ja, vi också förstås - väldigt skönt att ha den "fäst" vid huset. Nu kan katterna gå in och ut genom uterummet.

Taket har klarat två vintrar utan problem. Kolla på sjätte bilden från slutet - "Lovis på vinterpromenad under taket". Då låg det ca 1,5-2 cm snö på nätet. Kommer det mer än så faller det oftast ner när det blir lite tyngd på snön. Jag har t.o.m. skottat altantaket och då föst snön rakt ner och igenom nätet.

Nu skjöt jag mitt med tryckluftsdriven klammerpistol, men det går lika bra att spika med vanliga märlor. Sen har jag klätt med 45x45 reglar kluvna på mitten för att dölja nätskarvarna (bara för utseendets skull).

Tänk bara på om ni använder sådant här nät att hålla det ordentligt sträckt vid klarmingen - det blir varken säkert eller snyggt om det slackar.

Annons:
[Kinahs]
2011-05-23 03:05
#7

Jag tänkte köpa putsnät men far min tyckte inte det pga rost.

Han tyckte att vi skulle köpa Galvaniserat sexkantsnät med plastöverdrag från jula art.nr 738207.

Men är inte det (typ) samma som hönsnät?

Vad tror ni?

AgnetaB
2011-05-23 07:46
#8

Jula hade ett nät som var 1.9x1,9cm har jag för mig som jag tänkte använda.Tror det hette putsnät men fanns i katalogen o ser det ej på nätet .Var inte det galvaniserat o är samma som att det inte rostar? Man vill ju inte det ska rosta o undrar vad är skillnad på det o försinkat? jag tycker det du antagligen menar(hittade ej nummret) kan töja sig så det vill inte jag ha.

DeEss
2011-05-23 22:28
#9

Det galvade nätet som Agneta nämner i inlägg 8 har vi på båda våra kattgårdar. Den första rastgården är från 2006 och där är inte antydan till rost på nätet. Det stämmer att galvningen är ett slags rostskydd.

Det plastöverdragna nätet vet jag folk som använt och det är väldigt svårt att få snygg stäck på det. Det är också klenare tråd i det.

Sen tycker jag personligen att putsnätet är snyggare att se på än det grönplastade alternativet…

Bra pris på Jula var det också - 199:- för 10 meter är billigare än vad jag betalade stängselgubben - tror jag fick ge 600:- för en 25 meters rulle sist.

[Kinahs]
2011-05-24 01:03
#10

Tack så hemskt mycket allihopa :)

Nu återstår det bara att köpa hem och börja slå sig på fingrarna :)

Upp till toppen
Annons: