Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1064 ggr
Lena
5/7/11, 10:46 AM

AKUT - livmoder efter födsel

Jag har en fråga till er som har erfarenhet av kattuppfödning.

Finns det någon uppfattning om hur lång tid det vanligen tar för en förstfödande honkatt innan livmodern har dragit sig samman efter att hon fött sin kull?

Bakgrunden till min fråga är en medlem på Hittekatter iFokus som jobbar med hemlösa katter i en koloni. En honkatt fångades in för några dagar sedan och togs omdelbart till veterinären för bedömning. Medlemmen vill vara säker på att honkatten inte hade fött ungar som blev lämnande vind för våg ute. Veterinären gjorde en felbedömning, Var först säker på att katten inte fött några ungar, men bedömde att den kunde vara dräktig. I samband med kastreringen visade det sig sedan att honkatten fött en kull ungar. Livmodern hade dragit sig samman nästan helt. Veterinären menade dock att det inte sa något om när i tiden födseln ägt rum eftersom det varierar från katt till katt hur lång tid det tar.

Ett intensivt letande har sedan dess ägt rum i det aktuella området. Dock utan reslutat. Avgörande för kattungarnas prognos är hur gamla de kan tänkas vara. Ställer därför denna fråga. Honkatten uppskattas vara en ungkatt och sannolikt är det hennes första kull.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
EddaM
5/7/11, 11:27 AM
#1

Jag skulle tro att hon fått ungar bara ett par dagar innan hon togs in. Leta på ni men jag misstänker att ni kommer hitta döda bebbar om ingen annan hona i kolonin har tagit hand om dem.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Upp till toppen
Annons: