Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 925 ggr
jojanpike
5/4/11, 9:10 PM

Lite frågor om avel

Hej på er!

Jag funderar på att ta en kull på vår hona när hon har åldern inne för att sen kanske starta uppfödning.

Men jag har lite frågor till er som har erfarenheten av uppfödning och så.

Vad jag förstår det som så ska honan vara över ett år när hon paras. Finns det någon mer exakt ålder eller kan parning ske närsom helst efter ett år?

Hur ska man veta att man hittat rätt avelshane?

När är det bra att börja leta efter en sådan?

Vår hona är NFO n09.

Spelar färgteckningen någon roll på hanen?

Vad är det för tester man oftast behöver göra innan parning?

Det var dom frågor jag kom på nu. Honan är snart 6 månader gammal.

Tacksam för svar! :)

www.smaraldus.eu

Annons:
Labolina_73
5/5/11, 12:05 AM
#1

Hej..

Jag tror att uppfödaren till din hona kan hjälpa dej jättemycket.

Men jag ska försöka svara på dina frågor iaf.

1: Att hitta rätt hane kan vara jättesvårt, först måste man se vad har din hona för styrkor och svagheter i det tekniska, med det menar jag i sitt utseende enligt standraden på en Norsk Skogkatt.

Bra att ta med henne på en eller ett par utställningar med olika domare för att lättare veta det och utifrån det sedan välja en hane som kompetterar det hon saknar och vice verca + att det måste passa bra i sin stamtavla oxå, så det inte blir för hög inavelsgrad.

Jag brukar vilja ha 0% på4-5 generationer och runt 4% på den totala, då brukar det bli runt 2-3 på 10 generationer. Sedan vet jag att många avlar med högre siffror men jag skriver och utgår från mej nu.

2: Färgen på hanen har absolut ingen betydelse, det viktigaste är att dom passar varandra.

3: Om din hona inte är fri från GSD IV genom sina föräldrar så bör du testa för det, jag vet ju inte vad din hona heter i sin stamtavla så svårt att säga för mej om du behöver testa eller inte.

Sedan har vi HCM testet, HCM är en hjärtsjukdom som man kan Scanna med ultraljud för att se hur hjärtat ser ut just nu. HCM är väldigt förrädiskt så det kan uppkomma HCM senare även om man testar UA just vid testtillfället.

Får jag fråga vad din lilla donna heter? Vilken uppfödare kommer hon ifrån? :-)

MVH Linda

jojanpike
5/5/11, 11:06 AM
#2

Tack så jättemycket för svar!

Hon är SE*Gyllenstrålens Esmeralda, vi kallar henne för Esme här hemma :-)

Hon är fri från GSD IV genom sina föräldrar.

Vid vilken ålder är det bra att utföra dom tester som bör göras?

www.smaraldus.eu

Labolina_73
5/5/11, 12:28 PM
#3

Just ang HCM brukar man ju säga att den ska göras innan parning men tidigast vid ca 1 års ålder.

Esme är en mycket söd dam.. :-)

//Linda

jojanpike
5/5/11, 1:06 PM
#4

Okej då vet jag, kan det göras hos en vanlig veterinär eller måste man åka till nåt annat ställe?

Tack! :-)

www.smaraldus.eu

Labolina_73
5/5/11, 1:08 PM
#5

går att göras hos en vanlig veterinär som utför HCM scanning,, det är det inte alla som gör..

var bor du?

jojanpike
5/6/11, 1:21 PM
#6

Okej då får jag kolla upp det.

Bor i Uppsala.

www.smaraldus.eu

Annons:
Upp till toppen
Annons: