Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 6019 ggr
Nina-R
4/20/11, 6:08 PM

Hur stor transportbur?

Ja, hur stor transportbur har ni?
Jag måste ha en ny då min är på tok för liten. Någon som har tips på en sida med bra och prisvärda burar?

/SE*Barababelle's

Annons:
Sagolika
4/20/11, 6:23 PM
#1

Har fått tips om att transportburen Travel Pet (Medium eller Large) på Arken Zoo ska vara säker och bra. Så den kan du kanske kolla upp Glad

Nina-R
4/20/11, 6:38 PM
#2

Okej! Vilken tur att det precis öppnat i skövde så jag kan åka dit och kika ;)

/SE*Barababelle's

Fridaybrew
4/21/11, 2:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här har du en förträfflig transportbur. Har inte just denna själv utan har den dyrare förlagan som jag är väldigt nöjd med. Tror dock att denna är iaf värd sina pengar om man säger så 299 kr på rusta.

http://www.rusta.se/djurtransport_hopvikbar_shn_g_p78601157.html

/Fridaybrew

Katzuki
4/21/11, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mamma har liknande den i #3 och dom är jättebra. Mycket skönare än vanliga hårda burar tycker jag (:

Jag har en sån här och tycker att den är jättebra ^^ snygg och man kan använda den som korg/säng åt katten, om man tar bort taket ^^

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Nina-R
4/23/11, 6:29 PM
#5

Jag va in på Arken Zoo och kollade, men den buren dom hade där hade ju inga fästen för bälte?
Hur funkar det att sätta fast såna tygburar i bälte? Den bör väl tryckas ihop?? :s
För mig är det en självklarhet att buren ska sättas fast ordentligt!

/SE*Barababelle's

LaSadie
4/23/11, 8:59 PM
#6

#5 Den har "stålramar" som gör att de inte trycks ihop :) Nu är den från Rusta endast används som lek och sov plats för kattungarna eftersom vi köpte den igår, men i jämförelse med den dyrare modellen så ser jag ingen skillnad. Billig med Skrattande

Annons:
Nina-R
4/24/11, 11:04 AM
#7

Finns det fästen för bältet då?

/SE*Barababelle's

Signe-Jonna
4/24/11, 12:31 PM
#8

De hårda transportburarna är nog bättre. De mjuka kan vara bra om man vill kunna vika ihop den så den tar mindre plats, men tyvärr så har de sällan fästen för bilbälte och många gånger går dragkedjan sönder allt för tidigt. Katten är ju dessutom mer skyddad i en hård transportbur. ÖB har både mjuka och hårda transportburar till bra pris.

Nina-R
4/24/11, 9:47 PM
#9

Det känns faktiskt  som att en tygbur är rätt osäker om man krockar. Visst, plasten håller ju inte för så mkt men skyddar mer än tyg. Ska kika på ÖB.

/SE*Barababelle's

Fridaybrew
4/24/11, 11:56 PM
#10

Finns det krocksäkra transportburar? Det tror jag inte, visst kanske finns "hack" eller liknande för vart bilbäten ska sättas men det betyder i praktiken ingenting då inga krocktester behöver göras på djurtransportburar överhuvudtaget. Det om det är krocksäkerhet och liknande så är det isf säkrare för våra djur att flertalet istället tar ett par körlektioner och tar det lugnt på vägarna.

En tygbur kan vara minst lika säker som en hårdplast dito, det är sättet som man spänner fast den som är avgörande samt att man kör säkert.

Om olyckan är framme ja då är det viktigaste att man inte har lösa föremål liggande i bilen och att bagaget är rätt lastat. En läskeback i bagageluckan som inte är rätt placerad kan komma flygande genom ryggstödet på baksätet och utgöra hot mot de individer i bilen när den fortsätter sin färd som projekttiler genom bilen.

Min slutsats är att man kan lugnt och tryggt köpa den bur som man anser sig fyller sina behov tillräckligt. Vi har både hårda och mjuka.

Sen förstår jag inte riktigt varför diskutionen om krockduglighetens vara eller icke varande hos diverse olika modeller är irrelevant pga brist på korrekt fakta och empirisk data. Just nu är det mest tyckande och inget annat.

/Fridaybrew

Nina-R
4/25/11, 10:17 AM
#11

Självklart ska buren spännas fast, det har jag skrivit i tidigare inlägg också. Finns det flikar för detta på buren så underlättar det ju en del.. Dom hack jag har på min nuvarande är så pass bra att bältet omöjligt kan lossna. Men var inte det jag syftade på när jag påpekade säkerheten i en ev krock.
Det jag funderade på var att om det skulle bli en så pass illa krock att plåt eller dyl skulle tryckas mot buren så bör väl plasten skydda mer än tyg/nät. Men jag påpekade även att plasten förmodligen inte håller för så mkt heller.

/SE*Barababelle's

LaSadie
4/25/11, 1:17 PM
#12

#11 Vi har två plastburar som gått sönder i plasten av bara små tryck. Så vid en ev. krock så tror jag att plasten kommer hjäpta ett jota medan tyg kommer hålla bättra, det sviktar mer än hårt material

Nina-R
4/26/11, 9:56 AM
#13

#11 Ja det finns ju säkert olika hållbara plastburar. Det är väl kanske som med det mesta, man får vad man betalar för. Tyget kanske håller bättre, men att det sviktar gör ju att förmål kan tryckas in på katten.

Nä, det är svårt det där, ingen sorts bur är nog speciellt krocksäker, men det som talar för plastbur för mig är att det finns burar med ordentliga fästen för bältet.

/SE*Barababelle's

Annons:
Nenya
4/26/11, 10:07 AM
#14

Det enda krocktestet jag sett gjort för just hund och katt är ADAC's test:

http://www.automotorsport.se/news/14035/ovanligt-krockprov-visar-s%C3%A4krast-f%C3%B6r-hund-och-katt-i-bil-%C3%A4r-box/

Deras slutsats för katt var:Katter transporteras bäst i en kattbox, men den måste stå på golvet, antingen i baksätet eller i lastutrymmet på en kombi. Ett krockprov med en vanlig kattbur fästad med bältet på baksätets sittdyna visade att burens plastgrind bröts sönder och katten kastades in i ena framsätets ryggstöd.

LaSadie
4/26/11, 1:28 PM
#15

#13 Nu köpte vi inte "skitburar" utan de som kostade lite mer, just för att de skulle vara säkrare. Men som #14 länk visade så kommer plastburar gå sönder ordentligt när det sker en krock. Visserligen finns inget test på tygburar, men de håller troligen längre än plast dito.

Med lite fantasi och envishet så får man fast burarna. I julas så hade vi tre burar i baksätet, en stor tyg och två plastburar. Fick fast alla med bilbältet.

AlexH
4/26/11, 3:33 PM
#16

#3 Jag har flera av dessa SNug burar och de är stabila och håller bra, väl prisvärda :) de har en stålramskonstruktion så de är väldigt stadiga.. Nu har jag mindre ras än skogkatt.. Jag har Cornish, men jag får gott och väl plats med en sandlåda i den också för längre färder :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: