Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 9463 ggr
marinis
2011-03-09 08:27

Om parasiten tritrichomonas foetus

Läs om parasiten tritrichomonas foetus.
Vi är två drabbade som har gjort en informations sida om parasiten.
Det är svårt att hitta bra information, därför skapades denna sida.
Läs och förstå allvaret!
Och sprid ut den.
http://www.lucats.se/tf/

Annons:
MalinL
2011-03-09 16:34
#1

Vad bra att ni gjort en sida om dettaGlad, det saknas mycket info om TF i Sverige.

Det är dock endel som jag inte riktigt förstår, detsamma gäller när jag läser på SVA:s sida. Tex detta stycke:

Där katter fått positiva resultat bör man överväga isolering, sanering och beläggning. Positiva katter bör inte introduceras till negativa katter, användas i avel, omplaceras eller tas in på pensionat, man bör inte heller släppa ut en positiv katt då denna utgör en smitta till grannkatterna och de vilda katterna i naturen.

Vad menas med detta? Om ett katteri fått in TF så ska de alltså saneras och isoleras, hur då? Hur länge? Behandlig finns ju, om man har TF problem i sitt katteri är det då inte bättre att behandla detta än att isolera sig på obestämd tid? Problemet kan ju vara väldigt utbrett och då funkar det inte att isolera bort parasiten.

Mindre kattgrupper och anpassa katter efter ytan. Inrätta karantän ca 3 veckor vid nyinköp av katt för att observera kattens avföring och ta test för tritrichomonas foetus innan introduktion till övrig besättning.

Absolut bör man sätta nya katter i karantän och testa för diverse saker som man finner relevant. Dock så är det ju ingen större vits med att testa en symptomfri katt, dvs en katt som inte har diarre. För att veta mer säkert så måste man först framkalla diarre hos katten och sedan testa, ibland upprepade gånger. Att sitta och testa katter med fast avföring är mer eller mindre slöseri med pengar och jag förstår inte varför inte SVA är mer tydliga med denna information. Folk kanske testar sina katter och sitter och är nöjda över de negativa resulaten, men en symptomfri katt brukar inte testa positivt, oavsett om den bär på parasiten eller ej.

Sedan så skrivs det mycket om att detta kommit till Sverige via importer, hur vet man det? Testen för TF i Sverige är väldigt nytillkomna och få veterinärer vet ens vad TF är för något. De flesta katter är ju trots allt symptomfria och katter med "känslig mage" har man väl ofta hört talas om långt innan man ens kände till TF på katt. Personligen tror jag att detta kan ha funnits i Sverige länge.

Kan även tillägga att jag känner till katterier som drabbats av detta. De flesta av katterna som testades visade dock på negativt svar. Medan någon visade positivt. Betyder detta att detta inte smittar så mycket som skrivs eller helt enkelt brister hos testerna m.m?

Kronängens
2011-03-09 17:17
#2

Finns det verkligen en medicin som botar TF?

Är det inte så att det finns en medicin i USA bl.a. som döljer den i tester, men inte tar bort parasiten?

Jag tycker också att det känns lite meningslöst att testa en katt eller kattunge som inte har symptom (eftersom risken är stor att testet blir negativt vare sig katten har TF eller inte), men samtidigt, så är detta en parasit som man INTE VILL HA i sitt katteri.

 Man får hoppas att det så småningom kommer riktlinjer över hur vi bör hantera detta och om man borde testa mot TF innan parning osv. Fast det kluriga då är ju även här att en katt kan ha det fastän testet visar negativt, så hur värdefullt är det så att testa i förebyggande syfte. Fast några katter kommer kanske att testa positivt som man inte visste om. Det är en del att tänka på.

Bra gjort av er som gjort hemsidan och jag känner så med er för det ni råkat ut för.

MalinL
2011-03-09 17:20
#3

Såg nu att ni skrivit att avföringen bör vara lös, vilket är bra. Tyvärr så har inte SVA gett ut denna info till flera av dem jag känner som testat, så då blir det att mågna lägger pengar på test som ändå inte är säkra.

MalinL
2011-03-09 17:21
#4

#2 Jo ronidazole botar TF även om det finns katter som inte blir botade, trots detta kan de bli bra i magen och sluta utsöndra TF i avföringen men börja utsöndra igen efter att de t.ex blivit stressade och fått diarre.

Om man parar sina katter med katter utifrån kan man för att vara på den mer säkra sidan se till så att katterna inte delar låda och att ingen av katterna har avföring i rumpa / på tassarna när de parar. Alltås att man övervakar varje parning och tar isär katterna mellan parningarna.

Eftersom Tf i regel inte utsöndras i fast avföring så tror jag att det inte smittar i någon större utsräcking om katten inte har diarre.

Här är några länkar om TF:

https://secure.vlsstore.com/Media/PublicationsArticle/PV_31_08_374.pdf

http://www.tffelines.com/

Kort sagt så verkar det ju som att det är fullt möjligt av bli av med parasiten och jag tycker detta är viktigt att framhålla. Annars tror jag det finns en risk för motsatt effekt, folk tror att TF= säker undergång. Vilket leder till att de hellre stoppar huvudet i sanden och köper ännu ett dietfoder än att testa, för de är så rädda för resultatet. Vilket i sin tur kan leda till att parasiten sprids ännu mer. Det som står på Sva är lite av skräckpropaganda, vilket jag tror är kontraproduktivt.

MalinL
2011-03-09 17:44
#5

En annan länk, där det bla står om katter som inte blivit av med parasiten trots behandling. http://www.highgait.com/page/page/3485008.htm

Annanas80
2011-03-10 12:52
#6

#1 ïfall man får in TF ska man överväga dessa saker för att minimera smittan osv. de som testat positiva bör man isolera för att förhindra att de smittar någon annan. Under tiden allt utreds bör man ju överväga beläggning innan man vet vilka som är smittade osv. Man ska ju inte låta en positiv katt träffa en katt som är negativ, inte använda denna i avel då det kan föra smittan vidare. Omplacerar man katten kan den ju smitta vidare där. Samma med pensionatet och katter ute, din undermening med frågan var väl om istället för allt detta man kan behandla för att lösa problemet, detta går att göra men du måste ju ändå göra ovanstående saker även om du behandlar. Det tar ett tag att utreda sin katteri och också efter behandling veta att man är fri. Minst 5 månader efter behandling för att få nån hint om att du är fri. Så dessa rekommendationer är ju bra även om man behandlar med Ronidazol. Angående vad som du skrev om importer så har jag också tänkt i samma banor att det kan ha funnits långt innan men jag har vid flertalet gånger pratat med SVA och de tror inte detta utan att det kommit in via importer hit. Det är så det pekar på enligt dem. Inte att det funnits här sen innan.

#3 Håller med dig att det känns som bortkastade pengar om man tar på fast avföring och det visar negativt. Det är då man måste söka information från forskarna i detta fallet är det ju Jody som forskat mest på denna parasit och i hennes guide står klart och tydligt att man har använt laktulos då bajset varit hårt för att få rättvist resultat.

#4 Katter utsöndrar inte bara TF efter behandling med ronidazol om de blir stressade, det är många som visat positiva efter ronidazol behandling och utsöndrar parasiten detta handlar inte om stress. Det handlar om att parasiten inte gått att få bort med behandlingen.

Du skriver att man kan låta katterna para sig med varandra när de har TF, detta är verkligen inte att rekommendera även att de inte har bajs på tassar och inte delar lådor. Eftersom att hanar tex kan slicka honorna i rumpan vid parning och då få i sig smittan. I USA har de låtit para i forskningssyfte Fria honor med positiva hanar inte tvärtom. Detta har varit i väldigt kontrollerade miljöer. Inget jag skulle rekommendera hemma att försöka sig på.

Du skriver också :"Eftersom Tf i regel inte utsöndras i fast avföring så tror jag att det inte smittar i någon större utsräcking om katten inte har diarre." Detta stämmer definitivt INTE. TF utsöndras inte bara i lös avföring det är ett stort misstag att tro detta. De symtomfria bärarna smittar lika mycket som en katt som visar symtom. Både jag själv och andra har fått katter smittade av en symtomfri bärare med fast fin avföring.

#5 Den sista länken du skickade är ett exempel på där katter är resistenta mot ronidazol och ingen behandling finns för närvarande för dessa katter.

#2 Anledningen till att man ska testa en katt som inte har symtom är för att se om katten är symtomfri bärare. För att minska spridningen är det ju en bra bit på vägen att få fram vilka som är bärare. Det är ju de som är svårast att skydda isg mot då man tror att katten är "frisk"

Annons:
MalinL
2011-03-10 13:24
#7

#6 Citerar dig här:

Du skriver att man kan låta katterna para sig med varandra när de har TF, detta är verkligen inte att rekommendera även att de inte har bajs på tassar och inte delar lådor. Eftersom att hanar tex kan slicka honorna i rumpan vid parning och då få i sig smittan. I USA har de låtit para i forskningssyfte Fria honor med positiva hanar inte tvärtom. Detta har varit i väldigt kontrollerade miljöer. Inget jag skulle rekommendera hemma att försöka sig på.

Nej, nu missförstår du mig! Jag menar inte att man ska låta positiva katter para negativa och omvänt. Det jag menar är att om man parar med en katt utifrån som inte har kliniska tecken på sjukdom (vare sig TF eller ngt annat) så är det alltid säkrare att undvika att låta katterna dela låda, risken för smittor är mindre om man gör på detta sätt än om man bara släpper ihop katterna i någon vecka som många gör.

Givetvis så isolerar man katter som fått TF påvisat, MEN man behandlar väl också. SVA :s text handlar ju om sanering och isolering, och om parasiten är vida spridd (vilket en del tyder på) så löser man ingenting genom att sandera och isolera. Man kan inte heller försäkra sig helt genom att testa nya katter osv, utan om man råkar på TF så behöver man en behandlingsplan så att man kan bli av med det. Utan att behöva avliva katter på cupen.

#5 Den sista länken du skickade är ett exempel på där katter är resistenta mot ronidazol och ingen behandling finns för närvarande för dessa katter.

Ja, samtidigt så utsöndrar inte dessa katter TF i sin vanliga avföring enligt länken utan de utsöndrar TF om man framkallar diarre hos dem. De kan alltså leva vanliga liv, men bör inte leva i katterier med honor och ungar. Det framgår ju också att de parat honor under strikta hygeniska förhållanden och att dessa honor inte blivit smittade, det är bra att komma ihåg.

Du skriver också :"Eftersom Tf i regel inte utsöndras i fast avföring så tror jag att det inte smittar i någon större utsräcking om katten inte har diarre." Detta stämmer definitivt INTE. TF utsöndras inte bara i lös avföring det är ett stort misstag att tro detta. De symtomfria bärarna smittar lika mycket som en katt som visar symtom. Både jag själv och andra har fått katter smittade av en symtomfri bärare med fast fin avföring.

Hur vet du säkert att dina katter som du trott blivit smittade inte hade TF sedan innan men började utsöndra detta av stressen av att träffa en ny katt? Eftersom TF är väldigt känsligt och dör utanför kroppen fort, samt att det oftast inte påvisas i avföringen hos symptomfria katter så torde inte smittrisken vara så stor om katten inte har symptom egentlgien. Det finns ju en del katter som levt ihop med en diagnosticerad TF katt utan att själva bli smittade enligt tester.

Angående vad som du skrev om importer så har jag också tänkt i samma banor att det kan ha funnits långt innan men jag har vid flertalet gånger pratat med SVA och de tror inte detta utan att det kommit in via importer hit. Det är så det pekar på enligt dem. Inte att det funnits här sen innan.

Och på vilka grunder tror SVA detta? Det har ju tidigare inte funnits test för TF här och då har man ju heller ine testat, så hur kan de veta att TF inte funnits? Däremot har det funnits gott om katter med "känsliga magar" etc, och det har man helt enkelt accepterat och satt dem på dietfoder. Som sagt långt ifrån alla katter med TF visar symptom, så jag skulle inte bli alls förvånad om detta funnits länge även här i Sverige. För inte många år sedan påstod SVA att felv inte fanns i Sverige  heller. Jag tror att uppfödare många gånger har mer kol på vad som"finns i Sverige" än SVA. Sedan så är det sorgligt att de inte informerar om behandling m.m. Varför inte bara ta del av andra länders kunskap än att försöka "uppfinna hjulet på nytt" som en annan uppfödare uttryckte det. Andra länder har ju många gånger kommit mycket längre i veterinärvård  än Sverige så varför inte ta del av deras kunskap?

Sedan så måste jag säga att trots att jag tycker att det är bra att ni informerar om TF så tycker jag att sidan känns väldigt negativ, det varnas för mediciner etc och berättelserna som finns att läsa är så sorgliga att jag får en klump i magen. Missförstå mig inte, det måste har varit fruktansvärt för er inblandade att se sig inte ha ett annat val än att avliva katterna och dessutom en hel kull ungar pga TF. Jag förstår att det var denna info ni fick från veterinärer och från SVA och jag lider verkligen med er! Men det finns en behandling, många katter blir friska och en del  katter som inte blir behandlade läker själva ut sina symptom och testas sedan negatvit för TF.

Annanas80
2011-03-10 15:20
#8

#7

Hejsan tack för dina inlägg. Glad ja då förstår jag vad du menade att para katter som inte visat positiva. J Det är ett bra som du säger att inte låta katterna gå på samma lådor när man åker på parning osv. Men skulle här en av dem vara symtomfri  så är risken stor att speciellt en hane smittas även om de inte delar lådor.

Eftersom behandlingen inte är godkänd i Sverige så antar jag att det är därför det inte står nåt om behandlingen i deras text på sva , el vad tror du? Det finns ju en anledning  till att medicinen inte är godkänd för sällskapsdjur varken i sverige eller i usa. Det som är viktigt är ju också att man måste  göra något för att se till att inte fler smittas och också göra nåt åt orsakerna varför denna parasit uppstår. Du skriver ingenting om själva medicinen hur bra tycker du det skulle vara för katternas hälsa i längden att ge dem medicin som är cancerframkallande och påverkar nervsystemet.?  Man måste ju också tänka på detta.  Medicinen är också cancerframkallande för människan och påverkar dennas nervsystem men inget tal om detta heller. När det gäller medicinen och de som genomgått den behandlingen så för att vara säker på att vara fri från parasiten måste det tas regelbundna test i 5 månader efter behandlingen minst för att veta om parasiten är försvunnen, de flesta vi pratat med har endast tagit 1 test el max 2 efter behandlingen, vem kan då säga att dessa katter är fria, bara för att diarrén är borta när de inte sedan har testats enligt rekommendationerna. Det är tal om  att den och den har behandlat och det gått bra och katten har inte diarre längre och katterna är friska men ingen vi pratat med har gjort de nödvändiga testen efteråt.

Jag vet inte om du har läst länken om de symtomfria bärarna som du skickade för det du skriver stämmer inte med vad som står där. Där står INTE att dessa symtomfria bärare bara skulle utsöndra TF när de får diarre. Det står att de utsöndrar TF i så lite mängd  att det på ett test visar negativt. Och att TF lättare visar sig på test i diarre. Men vem har sagt att det behövs fler eller mindre TF för att smitta andra? Det kanske räcker med 1st TF för att smitta en annan katt. Det enda  som går att säga med detta är att organismerna utsöndras i fler antal och visar då lättare positivt om katten har diarre. Det går inte påvisa att de smittar mindre om de utsöndrar mindre antal TF. Jag har pratat med sva om just pcr testen och de kräver ett visst antal organismer för att utvisa positivt.

Du har också skrivit att ” De kan alltså leva vanliga liv, men bör inte leva i katterier med honor och ungar.” Vart har du fått detta ifrån? Enligt länken du själv skickade med de symtomfria bärarna håller han dem helt isolerade från andra katter pga av risken att de skulle smitta dessa. Det står också att de honor som de i forskningssyfte har parat med dessa hanar också hålls isolerade tills flera TF tests har gjorts.

Enligt SVA och detta med parasitens vara eller icke vara tidigare, så har jag som sagt haft samma funderingar själv som du men SVA tror ju att det är pga den ökade rörligheten. Vad detta grundas på kan bara SVA svara på.

Tack för dina synpunkter på sidan, Vad är det med sidan som du finner negativ, du skriver att vi varnar för medicinen, vi har skrivit ut den fakta som finns om medicinen, vi kan inte undanhålla denna. När det gäller behandlingen med ronidazol har vi haft kontakt med sådana som medicinen inte bitit på alls, sådana som behandlat och det gått bra för plus sådana som det gått illa för. Vi har också försökt med flertalet av alla vi pratat med som behandlat med ronidazol om de vill dela med sig av sin historia på sidan men tyvärr är det ingen hittills som vill ställa upp.  Har du själv blivit drabbad är du välkommen med din historia så skriver vi gladeligen ut den på sidan. Vi är varken för eller emot någonting ang behandliing vi tycker att det är upp till var och en att bestämma hur man vill göra med sina katter. Du skriver om historierna på sidan, vad tycker du själv skulle gjorts med kattkullen som fick TF då Ronidazol inte får ges till kattungar under 12 veckor?

Du skriver att ”Hur vet du säkert att dina katter som du trott blivit smittade inte hade TF sedan innan men började utsöndra detta av stressen av att träffa en ny katt” Detta går inte att till hundra procent vara säker på men då den katten som smittade min katt smittade 3 andra katter på exakt samma vis så är sannolikheten inte lika stor att alla dessa 4 katter från olika hem hade TF sen innan och att de plötsligt blev jätte sjuka när de träffade denna katt.

Det är inte lika svårt att påvisa TF i symtomfria katter om man kör med laktulos metoden. Varför skulle inte smittrisken vara stor om inte katten har symtom? Då jag och många andra blivit smittade av en symtomfri bärare med fast avföring?

Du skriver att ”Det finns ju en del katter som levt ihop med en diagnosticerad TF katt utan att själva bli smittade enligt tester” känner du dessa personer el vart är dessa studier? Och hur många tester har tagits på de som inte varit smittade, har det tagits regelbundna tester? Har testerna tagits på löst avföring eller fast? I de fall jag känner till har alla katter varit smittade när en av katterna visat positivt. Jag har läst om fall där det som du säger någon varit fri som gått med en tf positiv katt men om detta stämmer eller inte vet jag ej jag kan bara säga det jag upplevt själv och hos andra jag känner. Det har varit testerna som varit svårt att få rätt resultat på snarare än om alla katterna blivit smittade eller ej.

Det skulle behövas bättre tester annars är det bara regelbunden testning som finns nu som säkraste metod.

MalinL
2011-03-10 17:26
#9

#8 Jag har citerat dina inlägg med kursvi stil samt skrivit mina svar i fet stil, ber om ursäkt för att det blev väldigt långt:

Hejsan tack för dina inlägg.  ja då förstår jag vad du menade att para katter som inte visat positiva. J Det är ett bra som du säger att inte låta katterna gå på samma lådor när man åker på parning osv. Men skulle här en av dem vara symtomfri  så är risken stor att speciellt en hane smittas även om de inte delar lådor.

 Ja risken går aldrig att komma ifrån helt, men detta gäller även om du bara parar med testade katter, testerna ger inte 100 % tillförlitlighet. Att undvika smitta i möjligaste mån gör att risekn att man får inte något smittsamt vid parning mindre.

 Eftersom behandlingen inte är godkänd i Sverige så antar jag att det är därför det inte står nåt om behandlingen i deras text på sva , el vad tror du? Det finns ju en anledning  till att medicinen inte är godkänd för sällskapsdjur varken i sverige eller i usa. Det som är viktigt är ju också att man måste göra något för att se till att inte fler smittas och också göra nåt åt orsakerna varför denna parasit uppstår. Du skriver ingenting om själva medicinen hur bra tycker du det skulle vara för katternas hälsa i längden att ge dem medicin som är cancerframkallande och påverkar nervsystemet.?  Man måste ju också tänka på detta.  Medicinen är också cancerframkallande för människan och påverkar dennas nervsystem men inget tal om detta heller.

 Att medicinen kan ge vissa risker är jag klar över. Men om alternativet är avlivning så finns det ju en chans att medicinen hjälper. De flesta katter man läser om på TF-online har ju blivit helt återställda, det gäller både sällskapskatter och katterier. En katt påverkade negativt, men blev bra igen när medicineringen avbröts. Jag känner till flera här i Sverige som medicinerat med goda resultat, både vuxna och kattungar över 12 veckor. Vad skulle alternativet till medicinering vara menar du? Har man en eller två katter så kan man förstås låta dem äta skonkost och probiotika och hoppas att de läker ut detta av sig själva, men har man katteri med kanske 5-10 katter och även kattungar så är ju detta inte en hållbar metod. Och då ser jag inget annat alternativ än medicinering, man vill ju inte avliva pga. en parasit som många katter inte lider av och som det finns behandling mot. Ang riskerna för människor så får man helt enkelt vara väldigt noggrann, använda handskar etc.

 När det gäller medicinen och de som genomgått den behandlingen så för att vara säker på att vara fri från parasiten måste det tas regelbundna test i 5 månader efter behandlingen minst för att veta om parasiten är försvunnen, de flesta vi pratat med har endast tagit 1 test el max 2 efter behandlingen, vem kan då säga att dessa katter är fria, bara för att diarrén är borta när de inte sedan har testats enligt rekommendationerna.

 Vem kan säga att några katter är fria över huvud taget egentligen? Som du själv skriver så krävs ju ett visst antal tritrichomonader för att testet ska ge positivt utslag. Som sagt så vet vi så lite om denna parasit och jag känner till flera olika fall som i sig verkar motsägelsefulla, alla katter testar t.ex inte positivt i ett katteri där parasiten finns. Många katter har ju kanske haft någon liten diarresläng under sitt liv någon gång. Hur kan man veta att detta inte var TF som kattens immunförsvar själv klarade av? Det finns teorier att detta är mycket mer utbrett än vi tror och att katter med starkt immunförsvar själva kan i hög grad göra sig av med parasiten, medan ”svagare” individer inte klarar detta utan får diarre.

 Det är tal om  att den och den har behandlat och det gått bra och katten har inte diarre längre och katterna är friska men ingen vi pratat med har gjort de nödvändiga testen efteråt.

Jag vet inte om du har läst länken om de symtomfria bärarna som du skickade för det du skriver stämmer inte med vad som står där. Där står INTE att dessa symtomfria bärare bara skulle utsöndra TF när de får diarre. Det står att de utsöndrar TF i så lite mängd  att det på ett test visar negativt. Och att TF lättare visar sig på test i diarre. Men vem har sagt att det behövs fler eller mindre TF för att smitta andra? Det kanske räcker med 1st TF för att smitta en annan katt.

 Det står i länken att dessa positiva katter har parat negativa honor under strikta förhållanden och att varken honor eller ungar blivit smittade. Att parasiten är så svår att detektera beror ju i hög grad att den är så känslig, den bildar inte cystor och den dör relativt fort utanför kroppen. Om katten inte har diarre vilket sätter sig i päls, på tassar etc, utan fast hård avföring så är förmodligen chansen att denna smittar en annan katt som den inte delar låda med liten. Särskilt med tanke på att många katter som delat hushåll med TF-smittade katter inte testar positivt för Tf trots upprepade test. Med PCR-tekniken så är det ju lättare att hitta TF eftersom den också visar på död TF, även om den långt ifrån är 100 %.

 Det enda  som går att säga med detta är att organismerna utsöndras i fler antal och visar då lättare positivt om katten har diarre. Det går inte påvisa att de smittar mindre om de utsöndrar mindre antal TF. Jag har pratat med sva om just pcr testen och de kräver ett visst antal organismer för att utvisa positivt.

Du har också skrivit att ” De kan alltså leva vanliga liv, men bör inte leva i katterier med honor och ungar.” Vart har du fått detta ifrån? Enligt länken du själv skickade med de symtomfria bärarna håller han dem helt isolerade från andra katter pga av risken att de skulle smitta dessa.

 Ja att de är isolerade från andra katter betyder väl inte att de inte lever vanliga liv. Om de går ihop i en liten grupp på två eller tre katter som rena sällskapskatter i ett hem och mår bra med det så lever de väl ett vanligt liv enligt mig. Att en katt lever ett vanligt liv är för mig inte att den träffat massor av nya katter, går löst ute etc.

 Det står också att de honor som de i forskningssyfte har parat med dessa hanar också hålls isolerade tills flera TF tests har gjorts.

 Ja och de och ungarna testade sedan negativt.

 Enligt SVA och detta med parasitens vara eller icke vara tidigare, så har jag som sagt haft samma funderingar själv som du men SVA tror ju att det är pga den ökade rörligheten. Vad detta grundas på kan bara SVA svara på.

 Inte vet jag, men den första diagnosticerade katten var ju en huskatt som dessutom gick fritt ute och inte ingick i ett katteri. Anledningen till att man diagnosticerat fler kan ju lika gärna vara att man nu har verktyg för diagnostik vilket man inte hade förut. Inget konstigt med det. Dessutom så vet jag inte hur det ser ut i er ras men i vår ras så har importer förekommit länge, det är inget nytt påfund som man börjat med de sista två åren. Känner inte till katter med uteslutande svenska katter i stamtavlan.

 Tack för dina synpunkter på sidan, Vad är det med sidan som du finner negativ, du skriver att vi varnar för medicinen, vi har skrivit ut den fakta som finns om medicinen, vi kan inte undanhålla denna. När det gäller behandlingen med ronidazol har vi haft kontakt med sådana som medicinen inte bitit på alls, sådana som behandlat och det gått bra för plus sådana som det gått illa för. Vi har också försökt med flertalet av alla vi pratat med som behandlat med ronidazol om de vill dela med sig av sin historia på sidan men tyvärr är det ingen hittills som vill ställa upp.  Har du själv blivit drabbad är du välkommen med din historia så skriver vi gladeligen ut den på sidan.

Ja jag förstår att ni skriver ut de varningar ni känner till, det jag och fler reagerar lite på är att när man läser info, behandling samt berättelserna så känns andemeningen lite som att behandling är svår, dyr, omöjlig att få tag på samt så oerhört riskfylld att det knappt är lönt att försöka, att avlivning är det man har att välja på. TF-online sidan innehåller i princip samma fakta men den känns mer positiv och man ser att det finns både katter och katterier som klarat sig ur detta med livet och hälsan i behåll. Jag ber om ursäkt om jag låter negativ jag tycker verkligen att det är jättebra att ni informerar om TF de flesta kattägare och även veterinärer vet inte ens vad detta är, men jag vidhåller att informationen som finns här i Sverige är så negativt riktad att detta kanske stjälper snarare än hjälper. Annars blir nog den välkända strutsmetoden lätt ett faktum, folk blir rädda för att de tror kanske att de måste avliva sin älskade katt som haft några diarre-episoder. Så de bestämmer sig för att det är något annat och strutar kanske i att testa alls. På så sätt kanske spridningen ökar massor.

 Vi är varken för eller emot någonting ang behandliing vi tycker att det är upp till var och en att bestämma hur man vill göra med sina katter. Du skriver om historierna på sidan, vad tycker du själv skulle gjorts med kattkullen som fick TF då Ronidazol inte får ges till kattungar under 12 veckor?

 Jag vill inte döma, men det blir lätt att det låter så om man skriver att man skulle gjort något annat. Oavsett så förstår jag att avlivningen inte gjordes lättvindligt och att ägarna verkligen ansåg att de inte hade något alternativ, och jag lider verkligen med dem/er. Det finns flera berättelser om kattungekullar som fått TF på nätet, dock kanske inte på Svenska. Dessa har behandlats när de fyllt 12 veckor och blivit friska. Så om jag råkade ut för detta så hade jag sannolikt isolerat mamman och ungarna, gett den typen av kost som rekommenderas till katter med TF för att minska diarren och behandlat katterna när de blivit 12 veckor gamla.

 Du skriver att ”Hur vet du säkert att dina katter som du trott blivit smittade inte hade TF sedan innan men började utsöndra detta av stressen av att träffa en ny katt” Detta går inte att till hundra procent vara säker på men då den katten som smittade min katt smittade 3 andra katter på exakt samma vis så är sannolikheten inte lika stor att alla dessa 4 katter från olika hem hade TF sen innan och att de plötsligt blev jätte sjuka när de träffade denna katt.

Du skriver att ”Det finns ju en

Det är inte lika svårt att påvisa TF i symtomfria katter om man kör med laktulos metoden. Varför skulle inte smittrisken vara stor om inte katten har symtom? Då jag och många andra blivit smittade av en symtomfri bärare med fast avföring?

 Du skriver att ”Det finns ju endel katter som levt ihop med en diagnosticerad TF katt utan att själva bli smittade enligt tester” känner du dessa personer el vart är dessa studier?

 För de första frågorna se mina svar ovan. Jag känner personer samt har läst om i studier som i sitt hushåll haft katter som varit positiva mot TF tillsammans med katter som varit negativa.

 Och hur många tester har tagits på de som inte varit smittade, har det tagits regelbundna tester?

Ja

 Har testerna tagits på löst avföring eller fast?
Både och.

 I de fall jag känner till har alla katter varit smittade när en av katterna visat positivt. Jag har läst om fall där det som du säger någon varit fri som gått med en tf positiv katt men om detta stämmer eller inte vet jag ej jag kan bara säga det jag upplevt själv och hos andra jag känner. Det har varit testerna som varit svårt att få rätt resultat på snarare än om alla katterna blivit smittade eller ej.

Det skulle behövas bättre tester annars är det bara regelbunden testning som finns nu som säkraste metod.

Ja, testning i kombination med att man har koll på katternas allmäntillstånd. Har man ett katteri med alla katter friska och glada med fast fin avföring så tror jag itne att man behöver oroa sig.

Eftersom du frågade om jag själv varit med om detta så svarar jag att nej, det har jag inte. Jag har testat ett par importer samt en annan katt för att vara säker, men de har alla varit negativa. Däremot så har jag bekanta som drabbats och jag har ett stort intresse av katter och hälsa, samt satt tidigare i vår rasklubbs hälsoråd så då har jag sökt och läst mycket information för att kunna förstå och att hjälpa andra.

MalinL
2011-03-10 17:52
#10

En länk till en norsk artikel om TF där bl a en uppfödare berättar om sina erfarenheter:

http://lirak.net/artikel1.php

Sagolika
2011-03-10 22:54
#11

www.katter.nu På detta forum finns också några trådar om TF inne på Hälsa, beteende & kosthållning-avdelningen. Även i dessa trådar ges exempel på flera katter som klarat sig. Tyvärr fungerar det inte för mig att länka till trådarna just nu.

Jag beklagar verkligen att ni mist era katter & kattungar. Det är väldigt tråkigt.

I övrigt håller jag med MalinL om det hon skriver.

Har även hört att vad gäller kattungar som är under 12 veckor och därmed för unga för Ronidazol, kan de behandlas med antibiotika + skonkost och även Canikur eller dylikt (samtidigt som de isoleras ihop med sin mamma från andra osmittade katter) tills de uppnått 12 veckors ålder och kan få Ronidazol.

MalinL
2011-03-10 23:00
Sagolika
2011-03-10 23:42
#13

#12. Ja Glad Tack! Det har funnits fler trådar om ämnet, men de har nog försvunnit över tid tyvärr.

Annons:
Annanas80
2011-03-11 07:47
#14

Hejsan ja det gör inget. Tyvärr blir det ju långt i sådana här diskussioner. Jag har två små barn varav den ena en liten bebis så har inte mycket tid över att sitta på internet, för mig är det enklare att prata i telefonen. Du får gärna emaila ditt nummer till oss så kan jag ringa upp dig. Emaila till: tfisverige@hotmail.com.

Angående parningen, så tar du regelbundna tester av katterna i ditt katteri och alla gång på gång visar negativt så är det liten sannolikhet att de har Tf, det är det jag menar med att regelbunden testning är det bästa alternativet som finns tillgängligt.

På dina inlägg så verkar det som du tror att en symtomfri bärare inte smittar om den inte har diarré, om du vill hjälpa folk som du skriver är det ju inte speciellt bra att få folk att tro detta. Då jag och många andra har erfarenhet av att smittas av en katt som ej har diarre, utan är symtomfri.

Du skriver att katter på TF online blivit helt återställda, känner du dessa katters ägare? Och återställda, menas det av med diarrén eller menas det av med parasiten? De historier jag läst där finns ingen som helst uppföljning på alls. Du skriver ” En katt påverkades negativt, men blev bra igen när medicineringen avbröts” vad menar du med bra där? Blev katten av med parasiten utan fullföljd behandling? eller menar du av med diarrén. Eftersom det är två helt skilda saker.

Vi känner också som jag sa till många som behandlat med ronidazol, en del har lyckats få bort parasiten, en del har inte lyckats få bort parasiten, vi vet också om katter som fått biverkningar efter och under behandling med medicinen.
Angående medicinen så tycker jag fortfarande att det viftas bort att den är cancerframkallande och påverkar nervsystemet, vi vet om fall där nervsystemet på katten blivit så skadat att katten behövts avlivas. Du säger att man ska vidta försiktighetsåtgärd som människa och använda handskar ect, om man inte bör röra medicinen hur pass bra är det då att stoppa denna i katten kan man tänka.
Det finns en anledning till att Jody försöker forska fram en ny medicin för tritrichomonas foetus, för att den som finns inte är 100% effektiv och att den har de riskerna den har för kattens hälsa.
Man kan ju tänka kortsiktigt om man vill men vad blir de långsiktiga hälsan för en katt som behandlats med denna typen av medicin det vet vi ingenting om.
Vi är FÖR att hjälpa Jody att få fram pengar att forska fram en ny medicin som är säker för våra katter. Pengar går att skänka inne på hennes sida. Länk finns på vår sida. Vi är FÖR att försöka förhindra spridning så att man ska slippa att behandla sina katter med en medicin som inte är säker för kattens framtida hälsa. När de i EU förbjöd medicinen i livsmedelsproducerande djur såg man att ronidazolen lagrades i djurens vävnad efter behandling, så man kan inte bara tänka på att behandlingen de 14 dagar den pågår går bra, man måste också tänka framåt.

Du skriver att om man har en eller två katter så kan man låta dem äta skonkost och hoppas på att detta läker ut av sig självt, detta håller jag med om. Men har du katteri så är det ju ingen hållbar metod som du skriver så vad är då det bästa, avliva, behandla eller låta läka ut själv? Jag tror ingen i dagsläget kan ge ett helt rätt svar på detta. Tycker du att du i dagsläget kan säga vad som är rätt eller fel, vi kan i alla fall inte göra detta. Vi kan bara skriva ut den fakta som finns från forskarna ,sen är det upp till var och en att göra det denna anser är ”rätt” för dem.

För att du ska förstå att vi inte är varken för eller emot avlivning som alternativ så har BÅDE jag och Marina katter hemma som är positiva för tritrichomonas. Vi har alltså inte avlivat alla våra katter.

Du skriver ”Hur kan man veta att detta inte var TF som kattens immunförsvar själv klarade av? Det finns teorier att detta är mycket mer utbrett än vi tror och att katter med starkt immunförsvar själva kan i hög grad göra sig av med parasiten, medan ”svagare” individer inte klarar detta utan får diarre.”
Detta skulle jag verkligen vilja få reda på vart du fått denna teori ifrån? Vad har isåfall en katt som inte har diarre men ändå har parasiten för immunförsvar enligt dig?

Du skriver också:

”Om katten inte har diarre vilket sätter sig i päls, på tassar etc, utan fast hård avföring så är förmodligen chansen att denna smittar en annan katt som den inte delar låda med liten. Särskilt med tanke på att många katter som delat hushåll med TF-smittade katter inte testar positivt för Tf trots upprepade test”

Enligt han som har den länken du skickade innan så är det visst stor chans att en TF smittad hona smittar en osmittad hane vid parning även att de inte delar lådor. Jag skulle också vilja veta vilka dessa hushåll är som haft TF smittade katter ihop med katter som inte blivit smittade? Som sagt igen jag har också LÄST detta men jag känner INGEN som varit med om detta. Så känner du någon så be dem gärna höra av sig till oss.

Du skrev”  Ja att de är isolerade från andra katter betyder väl inte att de inte lever vanliga liv. Om de går ihop i en liten grupp på två eller tre katter som rena sällskapskatter i ett hem och mår bra med det så lever de väl ett vanligt liv enligt mig. Att en katt lever ett vanligt liv är för mig inte att den träffat massor av nya katter, går löst ute etc.” Här missförstod du nog mig jag anmärkte inte på ”leva vanliga liv” jag anmärkte på det du skrev angående ”men bör inte leva i katterier med honor och ungar” Länken du själv skickade står klart och tydligt att de hålls helt isolerade från negativa katter. På dig lät det som om att symtomfria bärare kunde gå ihop med negativa katter utan att smitta dessa.

Du skriver också ang parasitens vara eller inte varande innan i sverige att ” första diagnosticerade katten var ju en huskatt som dessutom gick fritt ute och inte ingick i ett katteri.” Det bör tilläggas här att denna huskatt var tagen från ett ”hem för hemlösa katter” på dessa hem är smittotrycket väldigt högt. Det var alltså ingen vanlig huskatt som endast vistats på en bondgård el liknande.

Du skriver också angående vår sida att den är negativ:
För det första vart står att behandlingen är dyr? Vi har bara skrivit ut fakta vad medicinen kostar. Står ingenstans att behandlingen är svår, däremot att man ska vara observant på biverkningar, vilka biverkningar som kan ske och att den inte ger 100% garanti att katter blir frisk. Omöjlig att få tag i, vart står detta? Ronidazol får man på licens av veterinären det är inget omöjligt att få tag i på något vis. Det vi skriver är att man inte bör smuggla in det då man kan råka illa ut så att folk är medvetna om detta.

Du skriver själv att den andra sidan har samma fakta som våran, men att våran ändå är negativ, då måste ju detta negativa ha med våra berättelser att göra. Att vi avlivat katter.
Den andra sidan som du nämner har den några fall där man avlivat katter? Eller bara behandlat? Är denna sidan isåfall om man ska vara så neutral som möjligt inte mer positiv åt behandling?
Vi har velat ha med både sådana som har behandlat och sådana som inte behandlat, dock har ingen velat ställa upp som har behandlat. Du säger själv att du känner väldigt många som har fått bra resultat med behandling kan du be dessa många att höra av sig till oss och berätta sina historier så skulle det vara ytterst tacksamt. Då vi vill att sidan ska vara så neutral som möjligt. Det är dock väldigt svårt när ingen vill gå ut med att de behandlat.

Jag vet inte heller hur pass insatt du är eftersom du skriver att man kan ge katterna skonkost och annat så att diarren upphör, detta hjälper inte på alla katter utan diarren fortsätter ändå.

Du skriver angående kattungarna som avlivades” Så om jag råkade ut för detta så hade jag sannolikt isolerat mamman och ungarna, gett den typen av kost som rekommenderas till katter med TF för att minska diarren och behandlat katterna när de blivit 12 veckor gamla.”
Då du inte själv råkat ut för parasiten kanske du inte vet hur pass dåliga kattungar kan bli av detta. Kattungarna i detta fallet var självklart isolerade med sin mamma och gavs rekommenderad kost, de behandlades också med antibiotika och annat för att minska diarren, inget av detta hjälpte. Kattungar som är så pass dåliga kan man inte ha i flera veckor väntandes på att de ska bli 12 veckor det tror jag ingen tycker är humant.

Du skriver att du skulle behandlat dem sedan med ronidazol vid tolv veckor, skulle du sedan behållt alla dessa kattungar i 5 månader för att göra de rekommenderade testerna och sedan med gott samvete sålt dem då?
Som köpare hade jag aldrig köpt en kattunge som behandlats med ett cancerframkallande och nervförstörande medel. Jag vill ha friska katter med bra hälsa i mitt avelsarbete det känns inte som bästa förutsättningen med en kattunge som behandlats med detta tycker inte jag personligen.

Du skriver i slutet ” Ja, testning i kombination med att man har koll på katternas allmäntillstånd. Har man ett katteri med alla katter friska och glada med fast fin avföring så tror jag inte att man behöver oroa sig.
Han som du skickade länken om har skrivit en text om allt han vet om tritrichomonas foetus. Det största misstag han tycker uppfödare gör är att inte testa där katter verkar friska med fin fast avföring.

Jag kan inte sitta och svara så här långa meddelande mer tyvärr då det tar sådan tid som jag sa längst upp. Det känns onödigt att sitta och försvara sina olika synpunkter då man har rätt till att tycka som man vill, det bästa tycker vi är att istället hjälpas åt även att man inte tycker lika om allt.
Eftersom du vill hjälpa till att hjälpa folk angående detta får du gärna höra av dig till oss så kan vi prata på telefonen. Eller varför inte göra en egen informations sida ihop med dina drabbade vänner.

Vi tycker också att det är väldigt kul att man är så pass insatt och engagerad utan att själv blivit drabbad. ;)

Ju fler som hjälps åt desto bättre. =)

Kronängens
2011-03-11 15:19
#15

#14 Det är jättebra att vi diskuterar så att vi lär oss mer. Det är ju nytt för de allra flesta av oss, med denna hemska parasit.

Vad är dina/era tankar om testning? Jag förstår att man måste testa friska katter för att komma till rätta med de symtomfria bärarna. Men ett katteri med till synes friska katter… att testa fem katter och uppåt flera gånger var… det blir rätt mycket pengar. I och med att man behöver testa flera gånger. Det känns svårt att motivera folke till det. Man kan väl ändå inte till 100% ge sig själv stämpeln ett TF-fritt katteri.

Ska man försöka få folk att testa innan parning, som man testar för FIV/FeLV? Eller en gång om året? Hur tänker ni här?

MalinL
2011-03-11 15:49
#16

#14 Nu får jag än en gång be om ursäkt för ett alldeles för långt inlägg. Försökte ändå kapa en del av det. Ser egentligen ingen större vits med att jag fortsätter skriva här och producera dessa milslånga inlägg då knappt någon annan skriver och jag inte ens hör "hemma" här. Flört

På dina inlägg så verkar det som du tror att en symtomfri bärare inte smittar om den inte har diarré, om du vill hjälpa folk som du skriver är det ju inte speciellt bra att få folk att tro detta. Då jag och många andra har erfarenhet av att smittas av en katt som ej har diarre, utan är symtomfri.

Oavsett så anser jag inte att man bör låta sina katter träffa utomstående katter annat än vid ex. vis. parning, detta inte bara med avseende på TF utan även andra sjukdomar och parastiter. Du får välja att tolka mitt inlägg som du vill, jag har i alla fall inte för avsikt att få det att verka som att sålänge katterna har fast avföring så är det ok att låta katter från olika hushåll träffas hur som helst. Själv är jag medveten om alla dessa risker varför jag helst har egna hanar till mina honor, sätter nya katter i karantän, tar tester m.m.

 Du skriver att katter på TF online blivit helt återställda, känner du dessa katters ägare?

 Nej, jag har helt enkelt berättelserna som står där att gå på. Precis som folk som läser era berättelser har.

 Och återställda, menas det av med diarrén eller menas det av med parasiten? De historier jag läst där finns ingen som helst uppföljning på alls.

Jag vet inte vad du menar med uppföljning, men i några av berättelserna så framgår det ju att katterna fortsatt att testa negativt även något år efter behandlingen. Ex, vis denna berättelse: http://www.tffelines.com/brilliantbengals.html

Du skriver ” En katt påverkades negativt, men blev bra igen när medicineringen avbröts” vad menar du med bra där? Blev katten av med parasiten utan fullföljd behandling? eller menar du av med diarrén. Eftersom det är två helt skilda saker.

Nej, jag menar bra, i avseende på biverkningar, ni skriver om hur farlig medicinen är, jag jag svarar att ja den har risker, men att den katt som finns med på sidan som fått biverkningarna blev bra igen efter medicineringen avbröts.

 Vi känner också som jag sa till många som behandlat med ronidazol, en del har lyckats få bort parasiten, en del har inte lyckats få bort parasiten, vi vet också om katter som fått biverkningar efter och under behandling med medicinen. Angående medicinen så tycker jag fortfarande att det viftas bort att den är cancerframkallande och påverkar nervsystemet, vi vet om fall där nervsystemet på katten blivit så skadat att katten behövts avlivas. Du säger att man ska vidta försiktighetsåtgärd som människa och använda handskar ect, om man inte bör röra medicinen hur pass bra är det då att stoppa denna i katten kan man tänka.

 Ja det beror ju på hur man ser det, att man är rädd till att påverkan ska leda till att katten blir sjuk och dör förstår jag väl, men om katten avlivas istället så dör den ju i vilket fall.

 Det finns en anledning till att Jody försöker forska fram en ny medicin för tritrichomonas foetus, för att den som finns inte är 100% effektiv och att den har de riskerna den har för kattens hälsa.

Ja, det är jättebra! Håller tummarna att det lyckas.

 Man kan ju tänka kortsiktigt om man vill men vad blir de långsiktiga hälsan för en katt som behandlats med denna typen av medicin det vet vi ingenting om.

 Nej, men om avlivning är alternativet kanske man tar risken?

 Vi är FÖR att hjälpa Jody att få fram pengar att forska fram en ny medicin som är säker för våra katter. Pengar går att skänka inne på hennes sida. Länk finns på vår sida. Vi är FÖR att försöka förhindra spridning så att man ska slippa att behandla sina katter med en medicin som inte är säker för kattens framtida hälsa. När de i EU förbjöd medicinen i livsmedelsproducerande djur såg man att ronidazolen lagrades i djurens vävnad efter behandling, så man kan inte bara tänka på att behandlingen de 14 dagar den pågår går bra, man måste också tänka framåt.

Ja, naturligtvis är jag också FÖR detta. Naturligtvis vill ingen stoppa i sin katt mediciner som kan ge biverkningar om man har ett val, och givetvis vill vi alla att det ska komma fram ett bättre botemedel.

 Du skriver att om man har en eller två katter så kan man låta dem äta skonkost och hoppas på att detta läker ut av sig självt, detta håller jag med om. Men har du katteri så är det ju ingen hållbar metod som du skriver så vad är då det bästa, avliva, behandla eller låta läka ut själv?

 Jag känner då ingen som anser att avlivning är den bästa metoden i alla fall. Skulle jag få in detta skulle jag med största sannolikhet behandla.

 Jag tror ingen i dagsläget kan ge ett helt rätt svar på detta. Tycker du att du i dagsläget kan säga vad som är rätt eller fel, vi kan i alla fall inte göra detta. Vi kan bara skriva ut den fakta som finns från forskarna ,sen är det upp till var och en att göra det denna anser är ”rätt” för dem.

För att du ska förstå att vi inte är varken för eller emot avlivning som alternativ så har BÅDE jag och Marina katter hemma som är positiva för tritrichomonas. Vi har alltså inte avlivat alla våra katter.

Ok, hoppas era katter blir friska. Vad var det som gjorde att just de honorna i berättelserna blev avlivade? Bara en nyfiken fråga, du behöver inte svara om du inte vill.

Du skriver ”Hur kan man veta att detta inte var TF som kattens immunförsvar själv klarade av? Det finns teorier att detta är mycket mer utbrett än vi tror och att katter med starkt immunförsvar själva kan i hög grad göra sig av med parasiten, medan ”svagare” individer inte klarar detta utan får diarre.” Detta skulle jag verkligen vilja få reda på vart du fått denna teori ifrån?

Jag har läst, diskuterat med andra och bildat mig en egen uppfattning. Det finns de som menar att TF kanske i framtiden kommer vara så utbrett att det är något man kanske kommer acceptera, på samma sätt som corona.

Vad har isåfall en katt som inte har diarre men ändå har parasiten för immunförsvar enligt dig?

Ett bättre immunförsvar, då den hanterar parasiten bra. Det är samma med andra typer av parasiter. Alla djur visar inte symptom av giardia ex. vis. Trots att giardia i flera avseenden är en, för djuret, värre parasit än TF att få in.

Du skriver också:

”Om katten inte har diarre vilket sätter sig i päls, på tassar etc, utan fast hård avföring så är förmodligen chansen att denna smittar en annan katt som den inte delar låda med liten. Särskilt med tanke på att många katter som delat hushåll med TF-smittade katter inte testar positivt för Tf trots upprepade test”

Enligt han som har den länken du skickade innan så är det visst stor chans att en TF smittad hona smittar en osmittad hane vid parning även att de inte delar lådor.

 Han skriver: “Whether these asymptomatic carriers can be considered safe to be amongst other cats is unknown but would likely be risky since it has been demonstrated that the number of TF shedded can be increased if diarrhea is artifically induced. This suggests that while asymptomatic carriers may appear non-infected they may be silently harboring the parasite and that if anything causes them to be afflicted with diarrhea they will likely begin shedding TF in significant numbers. 

Det tolkar jag som att risken för att de ska smitta katter de går tillsammans med är okänd, men att om de får diarre är det troligt att de börjat utsöndra parasiter i större omfattning.

 Jag skulle också vilja veta vilka dessa hushåll är som haft TF smittade katter ihop med katter som inte blivit smittade? Som sagt igen jag har också LÄST detta men jag känner INGEN som varit med om detta. Så känner du någon så be dem gärna höra av sig till oss.

Det står om det i studien ni länkar till. Sedan så känner jag till fall (fler än ett) där en katt i hushållet fåt diagnosen TF, medan övriga katter har man ej hittat TF hos, trots upprepade test. Om de vill dela med sig och höra av sig till er så gör de säkert det.

 _Du skrev”  _Ja att de är isolerade från andra katter betyder väl inte att de inte lever vanliga liv. Om de går ihop i en liten grupp på två eller tre katter som rena sällskapskatter i ett hem och mår bra med det så lever de väl ett vanligt liv enligt mig. Att en katt lever ett vanligt liv är för mig inte att den träffat massor av nya katter, går löst ute etc.” Här missförstod du nog mig jag anmärkte inte på ”leva vanliga liv” jag anmärkte på det du skrev angående ”men bör inte leva i katterier med honor och ungar” Länken du själv skickade står klart och tydligt att de hålls helt isolerade från negativa katter. På dig lät det som om att symtomfria bärare kunde gå ihop med negativa katter utan att smitta dessa.

 Det är din tolkning, men så menade och skrev jag inte.

 Du skriver också ang parasitens vara eller inte varande innan i sverige att ” första diagnosticerade katten var ju en huskatt som dessutom gick fritt ute och inte ingick i ett katteri.” Det bör tilläggas här att denna huskatt var tagen från ett ”hem för hemlösa katter” på dessa hem är smittotrycket väldigt högt. Det var alltså ingen vanlig huskatt som endast vistats på en bondgård el liknande.

Det intressanta är om den varit i kontakt med importer, vilka av SVA utpekas som skyldiga till att TF finns i Sverige.

 Du skriver också angående vår sida att den är negativ: För det första vart står att behandlingen är dyr? Vi har bara skrivit ut fakta vad medicinen kostar. Står ingenstans att behandlingen är svår, däremot att man ska vara observant på biverkningar, vilka biverkningar som kan ske och att den inte ger 100% garanti att katter blir frisk. Omöjlig att få tag i, vart står detta? Ronidazol får man på licens av veterinären det är inget omöjligt att få tag i på något vis. Det vi skriver är att man inte bör smuggla in det då man kan råka illa ut så att folk är medvetna om detta.

 Ok, dock så framställs det som, framförallt i historien om kattungarna som att avlivning var enda utväg, att medicinering inte är/var ett alternativ.

 Du skriver själv att den andra sidan har samma fakta som våran, men att våran ändå är negativ, då måste ju detta negativa ha med våra berättelser att göra. Att vi avlivat katter. Den andra sidan som du nämner har den några fall där man avlivat katter? Eller bara behandlat? Är denna sidan isåfall om man ska vara så neutral som möjligt inte mer positiv åt behandling?

 Jag kan bara säga att jag inte håller med om detta.

Vi har velat ha med både sådana som har behandlat och sådana som inte behandlat, dock har ingen velat ställa upp som har behandlat. Du säger själv att du känner väldigt många som har fått bra resultat med behandling kan du be dessa många att höra av sig till oss och berätta sina historier så skulle det vara ytterst tacksamt. Då vi vill att sidan ska vara så neutral som möjligt. Det är dock väldigt svårt när ingen vill gå ut med att de behandlat.

Jag vet inte heller hur pass insatt du är eftersom du skriver att man kan ge katterna skonkost och annat så att diarren upphör, detta hjälper inte på alla katter utan diarren fortsätter ändå.

Det är jag fullt medveten om. Dock så har symptomen ofta lindrats av probiotika och skonkost, att skonkost helt skulle bota katten har jag aldrig påstått.

Du skriver angående kattungarna som avlivades” Så om jag råkade ut för detta så hade jag sannolikt isolerat mamman och ungarna, gett den typen av kost som rekommenderas till katter med TF för att minska diarren och behandlat katterna när de blivit 12 veckor gamla.” Då du inte själv råkat ut för parasiten kanske du inte vet hur pass dåliga kattungar kan bli av detta. Kattungarna i detta fallet var självklart isolerade med sin mamma och gavs rekommenderad kost, de behandlades också med antibiotika och annat för att minska diarren, inget av detta hjälpte. Kattungar som är så pass dåliga kan man inte ha i flera veckor väntandes på att de ska bli 12 veckor det tror jag ingen tycker är humant.

Du skriver att du skulle behandlat dem sedan med ronidazol vid tolv veckor, skulle du sedan behållt alla dessa kattungar i 5 månader för att göra de rekommenderade testerna och sedan med gott samvete sålt dem då? Som köpare hade jag aldrig köpt en kattunge som behandlats med ett cancerframkallande och nervförstörande medel. Jag vill ha friska katter med bra hälsa i mitt avelsarbete det känns inte som bästa förutsättningen med en kattunge som behandlats med detta tycker inte jag personligen.

 Jag förstår dig. Men OM problemet är mkt större än vi först trott, så kommer vi nog i slutändan ha att välja på att medicinera, acceptera att parasiten finns, eller lägga ner katterier. SVA:s rekommendationer anser jag bygger på att detta skulle vara något ovanligt som kommit in via några få importer och knappt är spritt. Och visst, om det hade varit så, så går det att utesluta dessa som drabbats ur all framtida avel och hålla dem isolerade från negativa katter. Men om det är vida spritt vilket mycket tyder på så går det inte att isolera bort parasiten, då krävs en strategi kring hur vi uppfödare ska förhålla oss runt detta.

Att jag är så intresserad och engagerad är helt enkelt för att katter, avel och hälsa är mitt stora intresse. Jag har sedan jag började läst och diskuterat kring många olika saker, inte bara TF.

marinis
2011-03-11 18:07
#17

#15
http://www.lucats.se/tf/om.html
Gå ner till rubriken minska riskerna
Det är det vi tycker man bör göra!

marinis
2011-03-11 20:34
#18

#15
Önskan hade varit att man testar katterna innan parning.
Och att katterna inte delar toalett vid parning.
På något annat sätt går nog inte att göra.
Testning vid köp av ny katt.
Det hade ju varit bra när man har ett katteri att testa alla katterna en gång.
Därefter göra stick tester på några katter någon gång per år.
TF-fritt katteri kan man aldrig vara hundra på att man har, men man kan försöka minska smittspridningen ifall man har.

Vad tycker ni andra vore rimligt?

Labolina_73
2011-03-24 18:48
#19

men men men,,, asså….

Vad är symtomen förutom diarre? Hur påverkar det kattens liv?

Varför väljer vissa att avliva? Kan inte katten leva med parasiten alls? Jag tänkte om man har ett katteri, men då får man väl lagga uppfödningen på hyllan tänker jag,, istället för att avliva.

Om man avlivar en positivt testad katt i ett katteri och väljer att avliva denna katt, hur vet man då att dom andra katterina inte blivit smittade?

Man kan ju inte avliva alla sina djur tänker jag…

Mycket tacksam för svar då jag inte fattar ett dugg…

//Linda

Kronängens
2011-03-24 21:45
#20

Jag tror inte någon avlivar en katt bara för att den har TF. Troligtvis har alla ens andra katter det också. Avlivning ses väl som sista alternativet om katten är så dålig och inte verkar bli bra på skonkost och medicinering. Eller om man inte orkar med allt bajstorkande (golv, möbler, katt) som kan hålla på i månader…

Det låter rimligt som #15 skriver, men jag får nog vänja sig vid tanken innan jag är där. Dessutom blir det en rejäl kostnad för dem som har många katter.

Sedan tror jag inte det är så lätt att förhindra att ett par som delar parningsrum inte delar låda. Det kräver att hankattsägaren är hemma hela tiden parning äger rum och det är i många fall inte rimligt. Många av oss har arbeten t.ex. Det skulle vara om katterna bara får träffas när man är med i rummet, men det skulle innebära mycket mindre chans till lyckade parningar. Hanen kan ju dessutom bli smittad om han slickar honan baktill. Eller?

Annons:
Labolina_73
2011-03-24 22:54
#21

vad kostar det att testa då? På SVAs hemsida finns ju olika priser,,

D160329 Tritrichomonas, odling (medium beställs separat)

Katt

Parasitologi

450

D160609Tritrichomonas, odlingsmedium (beställs från SVA)

Katt

Parasitologi

150

D140729 Tritrichomonas, PCR

Katt

Parasitologi, Virologi

495

Som man ser så är det 3 olika priser.. Vilket är det som gäller?

Menar ni att man ska ge alla sina katter en olja som ger dom diarré om dom har bra magar för att sedan ta prover på alla och skicka in?

Och isåfall,, vilket pris på SVA är det som gäller?

Remissen för privatpersoner har ett nummer, SVA16432-2 men detta nummer stämmer inte överänns med något av dessa ovan. Så vad gäller?

Jag undrar fortfarande hur det påverkar kattens liv i allmänhet,, bortsett från avel etc, utan bara hur kan katten leva med denna parasit, jag hittar ingen info.. :-(

//Linda

Kronängens
2011-03-28 21:11
#22

En katt kan bära parasiten utan att visa några symptom. Då blir det inte någon påverkan på kattens liv. Men om sjukdomen bryter ut, så blir det världens diarré och mot den finns det inte någon godkänd medicin i Sverige, men man kan ge skonkost och i bästa fall blir katten hyfsat bra i magen. Som vi läst ovan finns dyr medicin att få tag på genom vissa veterinärer.

Angående priserna vet jag inte mer än du.

Labolina_73
2011-03-28 23:43
#23

#22 oki,, tack…

Jag tänkte mera på om det var något mera än "bara" diarré som katten får… ett katteri fullt med diarrékatter är ju såklart inget trevligt katteri precis,, men mera om dom kan leva med det?? utan att dom blir på nåt annat sätt påverkade..

Iom att dom äter och har ett bra näringupptag vad jag förstått,, Vad är det då som blir drabbat i kroppen vid denna diarre?

//Linda

Restless
2011-03-30 12:49
#24

D160329 Tritrichomonas, odling (medium beställs separat)

Katt

Parasitologi

450

D160609Tritrichomonas, odlingsmedium (beställs från SVA)

Katt

Parasitologi

150

Som det står: medium köper man först och skickar senare in preparat för odling. Kostnaderna uppdelade så om man aldrig skickar in ett prov så behöver man inte betala för det. Man kan beställa hem medium i förväg och använda vid behov (vet dock inte om det finns tidsgräns som man kan ha dem hemma)

Odling är vad det låter; man låter bakterier och annat växa till på mediet och sedan mäter man innehållet.

D140729 Tritrichomonas, PCR

Katt

Parasitologi, Virologi

495

PCR är ett test för att leta efter gensekvenser hos tritrichomonas i inskickat material, för att se om parasiten existerar.

MalinL
2011-03-30 20:59
#25

Och PCR visar ungefär dubbelt så många positvia resultat som vid testning m.m odlingsmedium. Odlingsmedium visar bara ca 55 % av de positiva katterna.

MalinL
2011-03-30 21:02
#26

#23 TF lever i grovtarmen, så vid TF har de grovtarmsdiarre. Vattenstunn diarre är inte vanligt vid TF, utan de brukar ha avföring som är mer lik komockor och som kan innehålla spår av blod och slem.

Att de oftast inte visar på dåligt hull och allmäntillstånd vid TF beror på att de redan tillgodogjort sig näringen från maten när maten (avföringen) passerar grovtarmen.

Mulan
2011-04-04 18:00
#27

#25 I Storbrittannien visar PCR testet positivt i 34 av 36 fall enligt uppgift. Alltså finns fortfarande en liten chans att katten trots fritt PCRprov har Tritrichomonas Foetus.

# Allmänt

Man får inte glömma att frågorna runt tritrichomonas foetus är fler än svaren, och följande citat tycker jag är värt att ta till sig angående parasiter/organismer i katternas tarmflora:

"Var gränsen går mellan sjukdomsframkallande organism och normalflora vet man fortfarande för lite om."

Intressant är att veta varför så få visar symptom, om nu så många är drabbade? Vad är det som gör att vissa individer visar symptom i åratal, och varför gör inte andra det, trots att deras andel av Tritrichomonas Foetus är lika förekommande?

Personligen tycker jag att det är väldigt likt hysterin kring FIP för några år sedan, och det enda vi i nuläget kan göra är att samla in än mer fakta och förhoppningsvis blir det fler som forskar om det så att svaren såsmåningom kan vara lika många som frågorna..

Annons:
CaraMia
2011-04-17 13:17
#28

#27 Bra skrivet!

Första gången jag hörde talas om TF var för något år sedan när en vän som bor utomlands köpte en korthårig raskatt. Efter en tid visade det sig att uppfödaren hade TF i sitt katteri och uppfödaren ville då att min vän skulle testa sin symtomfria kattunge. Svaret min vän fick var att katten hade parasiten men eftersom den inte hade några besvär och var köpt till sällskap såg hon inget större problem med det. När hon nyligen testade katten igen fanns inga spår av parasiten. Vad det beror på kan man bara spekulera i. Kanske har parasiten läkt ut av sig själv, kanske utsöndras den inte i tillräcklig mängd eller kanske visade ett eller båda testerna felaktiga resultat, men faktum är att katten hittills inte visat minsta symtom.

Det man kan fråga sig är om denna parasit verkligen är ett nytt och sällsynt fenomen. Eftersom den är svår eller näst intill omöjlig att skydda sig mot och inte alltid, kanske t o m sällan ger symtom så är den förmodligen vanligare än vi tror och förekommer troligen hos ganska många uppfödare. Kan det vara så att den funnits länge (eller t o m att den är en del av den normala tarmfloran) och att flertalet katter klarar av att ha den medan ett fåtal inte gör det? En veterinär som min vän pratade med jämförde den med coronaviruset som är vanligt förekommande men som bara muterar till FIP hos ett fåtal mer mottagliga katter.

//Maria

Kronängens
2011-04-25 13:47
#29

#27 Det du skriver låter rimligt.

MalinL
2011-05-01 19:17
#30

#28 Håller med dig.Glad

CaraMia
2011-05-02 16:30
#31

#30 Vad skönt att någon gör det. Glad

Ärligt talat förstår jag inte vitsen med att bli hysterisk. Det handlar om en parasit som det inte går att skydda katterna mot om man inte testar dem ett antal gånger och isolerar dem totalt både före och efter. Testa och isolera är i så fall något som ALLA som ägnar sig åt uppfödning måste göra oavsett om de egna katterna visar symtom eller inte. Hur ska uppfödare annars kunna försäkra sig om att det inte gömmer sig någon smittbärare bland de egna katterna?

Att få alla uppfödare att testa sina katter känns för mig som en utopi dels för att det kostar pengar och dels för att devisen "har man inte testat är man fri" tycks vara rådande i vissa kretsar åtminstone utomlands där ämnet stötts och blötts längre tid än i Sverige. Att bli av med parasiten helt och förhindra spridning ter sig mot denna bakgrund som näst intill omöjligt.

Om forskningen inte går snabbt framåt måste uppfödare nog som #16 skriver i stället försöka hitta en strategi för hur de ska förhålla sig till parasiten. Kanske måste de t o m inse att den kommit för att stanna och antingen behandla eller acceptera den.

Det är många som läser tråden men få som deltar i diskussionen. Det skulle vara intressant att höra vad fler har att säga.

CaraMia
2011-05-07 14:29
#32

#14 Om jag förstår dig rätt ser du TF som mycket smittsamt. Vet du i vilken grad era katter fört TF vidare? Hur har det gått för dom katter som träffat era smittbärare tex pappan till kullen som avlivades, andra hanar ni lånat och tidigare kullar ? Är dom testade? Har dom klarat sig eller har dom också TF?

//Maria

marinis
2011-05-08 22:08
#33

Ja vår erfarenhet är att tf är väldigt smittsamt! Men svaren på dina andra frågor är för privata, och om du är intresserad skulle jag fråga varje enskild person. Denna tråden är inte till för att hänga ut katter och uppfödningar!

marinis
2011-08-12 21:38
#34

Skogkattslingan ska ha en föreläsning med Ulrika Forshell om TF den 3 September i Stockholm

Information här!

Annons:
Upp till toppen
Annons: