Annons:
Etikett04-färger-mönster
Läst 1004 ggr
Nina-R
2011-03-06 14:36

Frg på kattungarna

Hej!
Planen är att para min hona nu i år.
Detta är min första kull och jag har läst en del men vore roligt att få ett svar från er som kan!

Hanen är n 09
Honan d 09 24

Alltså blir det ju röda hanar, och svarta paddor.

Men det jag klurar på om båda bär på dilution, isf kan det ju även bli creme hanar och blåa paddor.
Hur nedärvs dilution?
Hanens far är blå.
Honans föräldrar är bägge röda, däremot finns es längre bak.
Båda föräldrarna har vitt.

Så, vad kan det tänkas bli för färger och mönster? =)

/SE*Barababelle's

Annons:
LaSadie
2011-03-06 14:40
#1

#0 Min hona bär på dilution och hon hade en dilutionskatt i tredje led. Så det finns en möjlighet att de blir creme och blåpaddor, alla med eller utan vitt :) Har fått en kattunge med vitt med min d 09 tjej, resten utan vitt och parat med hanar som har lite vitt.

DjupbackensJessica
2011-03-06 17:30
#2

Det kan bli svartpaddor och blåpaddor som honor, och hanarna kan bli röda och creme. Alla kattungar kan bli vita, men också utan vitt. Om båda föräldrarna bär på tabby kan det bli tabby bebisar också. Men alla kattungar kan bli spotted, tigré eller solida.

LaSadie
2011-03-06 20:11
#3

#0 Det finns en jättebra färgutfall för kattungar på Skogkattslingans hemsida.

Kronängens
2011-03-06 21:06
#4

Eftersom hanens far är blå vet man att han har ett dilutionsanlag. Han har fått blå från sin far. Eftersom han inte är blå själv har han fått ett icke dilutionsanlag från sin mor. Han ger sina barn det ena eller det andra. Han kan alltså få barn som är dilution (blå, creme eller blå eller cremepaddor) med 50% chans.

Mamman till de bliviande kattungarna kan ha fått dilutionsanlag eftersom det finns i stamtavlan. Det kan vi inte veta om hon har, men det KAN bli dilutionsbebisar. Om hon får en kattunge som är dilution vet du att hon bär på anlaget. Om inte, kanske hon inte gör det.

Vilka färger det kan bli har du fått svar på från Djupbackens Jessica.

Nina-R
2011-03-06 23:02
#5

Tack för era svar, det är alltså som jag misstänkte, man kan i nuläget inte veta ang dilution. Så det ska bli hemskt spännande att se vad det blir. En blå padda vore ju inte fel Skrattande

/SE*Barababelle's

EddaM
2011-03-07 11:49
#6

Artie bär ju på dilution det vet vi ju genom att det blev en blå-vit hona i hans första kull=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annons:
Nina-R
2011-03-07 21:18
#7

Vi håller tummarna för att Aura gör det med, roligt med lite mer färgutfall :)

/SE*Barababelle's

Upp till toppen
Annons: