Annons:
Etikett05-pälsvård
Läst 5043 ggr
Eithels
2006-10-02 20:41

Vilket shampo använder ni?

Ja, vilket shampo använder ni till era skogisar. En av mina har ganska mjuk päls (hon är fortfarande kattunge) och jag har hört att KW Terrier Shampo skall vara bra. Har någon provat det? Några andra tips?

/Therese

Annons:
Frostvikens
2006-10-02 20:51
#1

Jag fick ett bra tips av Raymond Saetre på en utställning i sommras och han rekommenderade vanligt Yes .Har provat det på mina katter och jag tycker de blev lika fina som med kattschampot. ….Kattschampot jag har heter Gold Medel Pets, Cat-Cote och har fungerat bra även det.//Gisela

Awanathas
2006-10-02 21:41
#2

jag har det som Eva Porat säljer,

Summerwind Schampo+Balsam!!
Helt kanon!!!:))

Loas
2006-10-02 22:16
#3

jag har house of anju:) jätte bra! texturazing+ silverschampo o inget balsam.:)

Anneli_G
2006-10-02 23:04
#4

Burnished Bronze (för hundar) till min bruna misse… funkar kanon med Scandinavian Pet products balsam till!! Sen har jag köpt ett annat shampo till silver missen… St. Bernard.. men det har vi inte hunnit prova… så det blir spännande annars verkar ju House of Anjou (#3) funka på silver… kanske får prova det istället!! Flört

EddaM
2006-10-03 00:12
#5

Jag använder yes o det funkar jätte bra har fått exelent preparering varje gång=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

erspers
2006-10-03 01:52
#6

Vi använder Summerwind Shampoo + Balsam också.,.suveränt !

Annons:
Tinis
2007-01-28 02:38
#7

Jag brukar använda Yes äppelblom de två första schamponeringarna och KW den tredje.

Sissi
2007-01-30 02:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag använder House of Anju, som har schampon för alla sorts pälsar. Varje katt kräver sin speciella behandling!

Som igår tex…då jag skulle bada min röd-vita hane (1 år gammal) för FÖRSTA gången…vilken mardröm va!? Men på Nerikes utställning bad jag Birgitta May om råd ang denna kille, som har en väldigt mjuk men fantastiskt blank och fräsch päls…killen har inte ens fettsvans. Valet av schampo blev då;
Vitalité poils durs - Ett schampo som bibehåller pälsens naturliga strävhet men även strävar upp pälsar som är för mjuka. Dettta schampo är starkare än Texture!

Eftersom det var hans första bad och att han dessutom får panik när man försöker utsätta honom för något utöver det vanliga (en liten trygghets-narkoman…hi hi) så följde jag även hennes råd om att använda sele på katten…TACK gode Gud för det! Stackarn…har nog aldrig hört något så olyckligt i hela mitt liv.

Bara att få honom helt blöt var en kamp…så det fick bli EN grundlig schamponering och en ännu mera grundlig ursköljning, och vilket resultat…JAG ÄR IMPONERAD!!!! Har inte ens börjat själva slut-prepareringen och han ser ut som om han är Tok-preparerad! Ibland ska man ha tur!!!!

En annan katt jag har, svartsköldpadd-vit med mestadels svart, fet päls och stress mjäll ger jag numera Dr. Clauder's Fell Plus Vitamin, som är en flytande vitamin för både päls och kropp. Den gör att pälsen blir elastisk och glansig samt att den fäller mindre. (Ger det faktiskt till alla mina katter) Resultatet syns tidigast efter ca 2 veckor, men jag tycker redan de ser lite fräschare ut på något vis…vi får se!!!

 Åter igen…**SLUTA MED YES!!!!!!
**De nya YES-produkterna innehåller, för den pälsskyddade djurhuden, frätande, farliga och giftiga ingredienser och det är tekniskt omöjligt att få ut allt i ett bad! (enl. Anju Beaute instruktioner)

// Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Zygots
2007-01-30 02:49
#9

Jag använder också Yes, alla mina katter blir kanonfina. Jag badar ca 1 vecka innan utställningen.

//Annika

majaj
2007-01-30 09:29
#10

Hej!

Jag har  House of Anju. Fungerar jättebra. Till min fertil hane har jag mest använt yes.

//Maja.J

WesthKiowas
2007-01-30 09:44
#11

Gröna Yes, oslagbart! Har testat flera under årens lopp och Yes har slagit alla dyra schampon på fingrarna!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

SChamuels
2007-04-09 09:26
#12

#8 Jag säger som du,skulle aldrig välja Yes som schampoo.Vet att Rc rekommend. det för några år sen till hund med….men icke att jag gör det.Min hund badar jag i såpa.Katterna har sitt eget schampoo såvidar jag inte väljer ett torrsch.som faktiskt är bra.

eccentrics
2007-04-09 12:23
#13

Jag  använder en shampoo (serie måste jag kanske säga) som heter ESPREE, supernöjd med resultatet, först använder jag ett schampoo som tar fram det vita i pälsen sen ett shampoo som tar fram det röda och slutligen energee plus som ska göra så att pälsen blir "stickig". supernöjd!

Annons:
SannaE
2007-04-09 14:28
#14

Även vi använder Summerwind Shampoo + Balsam är verkligen kanon!

Carrocs
2007-04-09 15:20
#15

Jag använder Anju Beauté Texture och Texturizing Spray efteråt, och jag måste säga att Beauté är det första schampo som funkat på Cornells päls!

TessaW
2007-04-09 15:22
#16

Jag har provat Yes, med bra resultat. Senast badade vi Buster i Bio-Groom Extra Body Texturizing schampoo. De vita partierna blev väldigt fina och pälsen blev fluffig och fint separerad. Har köpt lite olika schampoon på sistone. Kan liksom inte motstå att testa lite olika eftersom jag är ett hudvårds-freak :) Isabella hatar verkligen att duscha så på henne provade jag Jerobs Waterless schampoo. För tog jag en blöt handduk och ruffade runt i pälsen sen sprayade jag på Waterless schampoo och ruffade igen. Det blev bra resultat och hon doftade jättegott efteråt.

Kronängens
2007-04-09 21:09
#17

Jag använder House of Anju Beauté Texture. Fungerar bra.

Pulcherimas
2007-04-09 21:23
#18

#16

Tessa, du menar alltså att du aldrig behövde skölja ur något ur pälsen? Och att det är helt okej, trotts att katterna tvättar sig själva sedan? Var får man tag på detta underverk, och är det någon mer som provat? Min hane avskyr verkligen detta med badning, kanske detta kunde fungera åtminstone emellanåt?!

                                   /Monica

TessaW
2007-04-09 21:38
#19

#18 Ja det stämmer, man sprayar in i pälsen och gnuggar lite med en handduk för att göra rent. Det behöver inte sköljas ur. Det är bra att ha som sista 'touch-up' inför utställning också om man bara vill fixa med vissa partier på katten, under haka, bakom öron exempelvis. Tassalogen.com har Jerobs Waterless schampoo. PetWise har också ett spray-on schampoo som man inte behöver tvätta ur. Kan köpas på Swecat.com. Jag har provat båda.

Pulcherimas
2007-04-09 21:55
#20

#19

Tack! Skall deffinitivt införskaffas och provas.

Annons:
Bladdermaja
2007-04-09 23:51
#21

Jag har precis provat ESPREE energy cat shampoo på min kastrat och är supernöjd med resultatet. Jag har köpt det av Eva Porat. Det är en skogis på bilden på flaskan. Kul med ett kattschampo tycker jag.

// Maja

mimmie.k
2007-04-10 01:00
#22

jag har hört att yes skulle torka ut huden… stämmer det?

Pulcherimas
2007-04-10 01:03
#23

#22

Beror kanske också på hur ofta man schamponerar katten? Själv har jag inte märkt något, men det går också lång tid mellan tvättarna!

Annso_
2012-06-26 22:08
#24

Jag blir rent ut sagt chockad när jag ser hur många människor som tvättar sina katter med YES :S Det är ett medel för att ta bort smuts ! Tror någon på fullaste allvar att detta är bra långsiktigt för kattens päls ?! Alla konstiga ämnen som är i, plus att alla vet att YES torkar ut kroppen om man dricker de, vilket de gör med kattens hud vid duschning av de med..

EddaM
2012-06-27 20:13
#25

Nu idag använder jag det inte längre utan har goop först om katten är fet i pälsen och sedan summerwind schampo och balsam. Men det går inte att förneka att Yes gav bra resultat.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annso_
2012-06-27 22:20
#26

Jag menade absolut inget påhopp specifikt mot någon så hoppas verkligen inte att du tolka det så :) * vill bara poängtera det *
Och jag måste verkligen berömma för att det ofta är en väldigt vuxen och stabil ton här inne :) Vet många andra sidor där folk hade blivit tokiga för inlägget jag gjorde..

Kan säkert tänka mig att Yes gav bra resultat eftersom det tar bort fett men det är ju mer skadligt för katten än bra..Blir glav av att du bytit if :)

EddaM
2012-06-28 09:15
#27

Ja nej jag kände mig inte påhoppad =) Det har varit en del bråk här inne med men det är inte lika aktivt här längre som det var.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annons:
Annso_
2012-06-28 23:50
#28

Aha okej ! Jag är väldigt ny men jag har märkt att man behöver inte gå långt tillbaka för att komma till 2009 så det verkar inte så aktivt, vilket är synd..För det är ju väldigt roligt att bolla tankar o idéer med folk som har samma intresse och ras

EddaM
2012-06-29 09:28
#29

Ja det är det verkligen. Tror FB är den stora skurken i det hela.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annso_
2012-06-29 20:42
#30

Ja det har du nog alldeles rätt i .. Kanske skulle vara idé att klura på något sätt att locka hit folk igen..

Upp till toppen
Annons: