Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 1732 ggr
Annica
8/4/06, 6:24 PM

vad ger ni?

Vad brukar ni som har kattungar börja ge de små när det är dax för fast föda?

Jag har nämligen ett flertal ggr haft problem med att få ungarna att äta när de kommer upp i 7-10 veckors ålder..Har du provat allt från nötfärs med äggula..kokt fisk, mjukost..makrill i tomatsås.Hills AD osv osv..listan kan göras lååååång..

Tips tas tacksamt emots

/Annica

Annons:
RolfH
8/4/06, 6:30 PM
#1

Jag brukar börja ge fast föda vid ca 4 veckors ålder. Jag ger då nötfärs iblan uppblandad med majsvälling och äggula och lite smör. Sen vid ca 5-6 veckor börjar jag även ge torrisar RC Babycat. Jag har aldrig upplevt samma problem som du utan mina brukar vara riktigt glupska.

//Rolf

Annica
8/4/06, 6:42 PM
#2

Hej Rolf! Tack för ditt svarSkrattandeVilken tur du har som inte drabbats av matvägrande kattungar, Jag har som sagt gjort det flera ggr..och det är inte kul alls..Fot i munnnen. Dessa torrisar har jag oxå försökt med ett antal ggr både i uppblött, torrt och uppblött med fiskbuljong blandat med fisk…men nej..Vissa har jag t o m fått tvångsmata med modersmjölkersättning så de inte rasat ned i vikt..men nästa kull hoppas jag äter bättre..o det vore jätteskoj om de åt av hjärtans lust då..håll tummarna för ev nästa kommande kull i okt

 /Annica

StarsHollows
8/4/06, 7:46 PM
#3

Uppblötta Babycat torrisar, Hills Kitten mjukmatburkar är jättebra.Nötfärs.

Annica
8/4/06, 8:57 PM
#4

Ja det ska jag försöka introducera på nästa kull….efter många funderingar kan det kanske vara så att jag har skämt bort bebisarna för mycket Fundersam..eller om de känner min oro att de inte ska äta..genom tidigare erfarenheter..??

/Annica

MoonCreature
8/4/06, 9:05 PM
#5

Hill's a/d var det aldra första på vår förra kull. Helt i början gjorde vi så att vi öppnade munnarna på dem, satt en liiten klick a/d på lillfingret och svepte det upp i gommen på ungarna. Efter några omgångar så började de slicka från fingret och äta från fatet självmant.

Kokt kyckling med mycket spad och smör över var en absolut succé, det garanterade alltid ett renslickat fat! Grishjärta var också poppis (när de var 6-7 veckor och framåt).

Sen gav vi kött i alla dess format i princip. Gris, nöt, lamm, kyckling och hjort. Allt åts med glädje. Det som var krånligt att få dem att äta var torrfoder. En unge började äta det på egen hand, men de andra fick vi verkligen locka till det.

Schackis
8/4/06, 10:52 PM
#6

Vid 4 v ålder blöter vi upp kattungefoder i KMR samt ger dom kattunge-blötmat.

Jag tror ju mer "gott" man ger dom blir det svårare att få dom att äta vanligt torrfoder. Vi har aldrig haft problem att få dom att äta.

Annons:
Ixatrixa
8/5/06, 12:14 AM
#7

Ibland har jag stoppat in en liten klutt nötfärs i munnen på en del kattungar som inte har varit så intresserade av fast föda….och då är det oftast som om "poletten trillar dit" ahaaa….det var ju gott ju. En kattunge dock var lite envisare så honom fick jag upprepa proceduren några gånger*skratt*

Annica
8/5/06, 12:29 PM
#8

Tack ska ni ha för alla goda rådSkrattande.toppen!!

 /Annica

Linda_K
8/5/06, 5:32 PM
#9

Den första fasta födan var Royal Canins baby-torrisar och uppblötta baby-torrisar.

Sisikarlstad
8/13/06, 11:10 PM
#10

Jag börjar vid 4 veckor med nötfärs o c:a en vecka senare får de Royal Canin´s Baby Cat uppblött o nötfärs.

// Susanne S*Silverfåran´s

9 stycken skogisar
8/23/06, 1:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hej!

Jag börjar oftast med majsvälling med en äggula i från 4 veckors ålder,sen utökar jag det med köttfärs,kyckling som är kokt med lite ris,se övergår jag till royal canin torrfoder baby cat,det är oftast lättare när dom ser att de andra katterna tycker om deras mat,turligt nog har jag aldrig haft matvägrande katter.

Lycka till

emimollie
1/3/11, 4:06 PM
#12

Hej!

Tar upp en gammal tråd, men kanske inte så gammalt ämne Flört

Idag är våran lilla snutta 4veckor och vågade smaka köttfärs för första gången, oj vad gott det var Glad Får se vad man vågar smaka imorn…KMR var inte så populärt, smakade inte som mammas mjölk!! Imorgon kanske vi ska testa en kombo ist.

Min fråga är: hur mkt brukar ni ge era småttingar till en början innan de är vana? Tänker på lilla magen som bara ätit mammas mat ännu. Bråkar inte magen om de får äta så mkt de vill första gången? Idag fick det bli en smakbit bara…ni som har erfarenhet?

Nu är hon ensam i kullen så mamma har mkt mat ännu, men när hon växer och blir hungrigare ska hon ju förstås få tills hon är mätt! Menar mer nu såhär i starten om ni förstår.

EddaM
1/3/11, 9:22 PM
#13

Jag ger väldigt lite i början, lika mycket som en nagel två gånger om dagen.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annons:
emimollie
1/3/11, 10:38 PM
#14

Ok tack för svar Glad Vi tar det försiktigt i början!

Kronängens
1/3/11, 11:44 PM
#15

Mina får nötfärs till att börja med. De får äta så mycket de vill, men i början smakar de oftast bara. Ibland får man peta in lite i munnen på dem för att de skall äta. Det kan vara lite svårare när de är ensamma är min erfarenhet. Då ser de inte hur syskonen gör. En del föredrar kokt fisk, andra nötfärs. Jag ställer in torrfoder ungefär samtidigt som jag börjar ge nötfärs, vid fyra veckor. Så småningom äter de torrfoder också. Det är ockås olika hur det går till. En del går fram och börjar äta direkt medan andra behöver lockas, t.ex. genom att man strösslar lite på nötfärsen.

Upp till toppen
Annons: